Centrumfunctie
I Jerinnert U zich Leeuwarden
j[ J nog vlak na de bevrijding
Weet U nog van de tijd, dat
ile Condens geen condens maakte
cii dat het nog jaren duurde eer bij
voorbeeld de Lijempf zijn geconden
seerde melk ook weer voor het bin
nenland beschikbaar mocht stellen
Natuurlijk, Friisland en zeker Leeu
warden, waren vrij behoorlijk de
oorlog doorgekomen. De verwoestin
gen waren gering, het systematisch
leegplunderen van fabrieken was hier
lang zo erg niet gebeurd als in an
dere streken. Maar toch, toen de
bevrijding eenmaal was gekomen,
merkten wij pas hoe zeer het econo
misch leven verlamd was. Want wij
hadden wel fabrieken en er waren
dankzij de veestapel ook nog veel
grondstoffen, maar de steenkolen ont
braken, zodat onze fabrieken niet
konden draaien. En de kolen konden
niet worden aangevoerd omdat de
spoorbruggen waren vernield, terwijl
de schepen niet konden varen omdat
pel naar Leeuwarden wordt zij het
op enkel spoor weer bereden.
Dat was goed nieuws voor Leeu
warden. Leeuwarden is immers een
plaats, die in zeer sterke mate is
aangewezen op zijn omgeving. Het
is een centrum: hier zetelen instan-
Heer centrum dan unit
men in plaats van die vernielde brug
gen lage hulpbruggen bouwde, die
alle scheepvaart onmogelijk maakten.
Maar toch is de machine op gang
gekomen. Langzaam aan heeft het
leven zich hersteld. Wie in oude
couranten snuffelt ziet telkens weer
berichten alsde stoomtram van
Drachten naar Leeuwarden rijdt
weer, de brug bij Bergumerdam is
weer hersteld, de spoorlijn van Mep-
ties en bureaux, hier zijn de zieken
huizen en de scholen, hier vindt men
de winkels en de veemarkt. Hoe zou
zo'n stad kunnen leven wanneer de
autobussen niet meer rijden en de
spoorwegen nog maar over enkele
aftandse personenwagons beschik
ken? Leeuwarden moet het platte
land kunnen bereiken, het platteland
moet naar Leeuwarden kunnen ko
men. Dat is de eerste grondslag voor
de welvaart van Leeuwarden.
liet is nu tien jaar na de bevrijding.
Nieuwe en verbeterde wegen verbin
den thans onze stad met alle delen
van Friesland. Speciaal naar Zuid
oost Friesland, het zich zo snel ont
wikkelende industriegebied, zijn
thans nieuwe wegen aangelegd, die
het mogelijk maken Drachten en
Oosterwolde binnen de Leeuwarder
invloedssfeer te houden of te bren
gen. Natuurlijk zijn er nog wensen.
Zo is de Rijksweg naar het Oosten
ondanks de belangrijke verbeteringen
nog niet op peil.
De Rijksweg naar het Zuiden ver
dient eveneens de volle aandacht.
Hier heeft Leeuwarden namelijk be
hoorlijke kansen om zijn rayon uit te
breiden. Immers, naar het Oosten
23