Centrumfunctie I Jerinnert U zich Leeuwarden j[ J nog vlak na de bevrijding Weet U nog van de tijd, dat ile Condens geen condens maakte cii dat het nog jaren duurde eer bij voorbeeld de Lijempf zijn geconden seerde melk ook weer voor het bin nenland beschikbaar mocht stellen Natuurlijk, Friisland en zeker Leeu warden, waren vrij behoorlijk de oorlog doorgekomen. De verwoestin gen waren gering, het systematisch leegplunderen van fabrieken was hier lang zo erg niet gebeurd als in an dere streken. Maar toch, toen de bevrijding eenmaal was gekomen, merkten wij pas hoe zeer het econo misch leven verlamd was. Want wij hadden wel fabrieken en er waren dankzij de veestapel ook nog veel grondstoffen, maar de steenkolen ont braken, zodat onze fabrieken niet konden draaien. En de kolen konden niet worden aangevoerd omdat de spoorbruggen waren vernield, terwijl de schepen niet konden varen omdat pel naar Leeuwarden wordt zij het op enkel spoor weer bereden. Dat was goed nieuws voor Leeu warden. Leeuwarden is immers een plaats, die in zeer sterke mate is aangewezen op zijn omgeving. Het is een centrum: hier zetelen instan- Heer centrum dan unit men in plaats van die vernielde brug gen lage hulpbruggen bouwde, die alle scheepvaart onmogelijk maakten. Maar toch is de machine op gang gekomen. Langzaam aan heeft het leven zich hersteld. Wie in oude couranten snuffelt ziet telkens weer berichten alsde stoomtram van Drachten naar Leeuwarden rijdt weer, de brug bij Bergumerdam is weer hersteld, de spoorlijn van Mep- ties en bureaux, hier zijn de zieken huizen en de scholen, hier vindt men de winkels en de veemarkt. Hoe zou zo'n stad kunnen leven wanneer de autobussen niet meer rijden en de spoorwegen nog maar over enkele aftandse personenwagons beschik ken? Leeuwarden moet het platte land kunnen bereiken, het platteland moet naar Leeuwarden kunnen ko men. Dat is de eerste grondslag voor de welvaart van Leeuwarden. liet is nu tien jaar na de bevrijding. Nieuwe en verbeterde wegen verbin den thans onze stad met alle delen van Friesland. Speciaal naar Zuid oost Friesland, het zich zo snel ont wikkelende industriegebied, zijn thans nieuwe wegen aangelegd, die het mogelijk maken Drachten en Oosterwolde binnen de Leeuwarder invloedssfeer te houden of te bren gen. Natuurlijk zijn er nog wensen. Zo is de Rijksweg naar het Oosten ondanks de belangrijke verbeteringen nog niet op peil. De Rijksweg naar het Zuiden ver dient eveneens de volle aandacht. Hier heeft Leeuwarden namelijk be hoorlijke kansen om zijn rayon uit te breiden. Immers, naar het Oosten 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 25