Industriestad Andere bedrijven stuit men al spoedig op een gebied waar men gewoon is om zich naar de stad Groningen te richten. In die richting is het voor Leeuwarden niet eenvoudig om zijn verzorgingsgebied uit te breiden. Groningen is nu een maal een concurrent van formaat. Maar in zuidelijke richting ligt de situatie geheel anders. Wij moeten meer dan 90 kilometer ver rijden voor wij een stad ontmoeten van de zelfde orde van grootte als Leeuwar den. Om dit uit te buiten is het noodzakelijk dat er een uitstekende weg in zuidelijke richting tot stand komt. Binnenkort zal één der slecht ste stukken in de Rijksweg naar' Zwolle, namelijk het gedeelte in Hee renveen, door een rondweg vervan gen zijn. Maar ten opzichte van het tracé Barrahuis—Akkrum zijn de Leeuwarder wensen nog lang niet vervuld. Niet alleen de handel en het verkeer zijn voor Leeuwarden van belang. Leeuwarden is ook een industriestad. Deze industrie hangt voor een ge deelte samen met de landbouw. Denkt U maar aan bedrijven zoals de Coöp. Condensfabriek, de Lijempf, Koopinans' Meelfabrieken, de Coóp. Stremselfabriek, de fabrieken van landbouwmachines. Allemaal fabrie ken die zijn aangewezen op de om geving. Maar er zijn ook bedrijven van een geheel ander karakter. Be drijven die eigenlijk los staan van de omgeving. Zij ontvangen hun grond stoffen uit alle delen van het land of uit andere landen en verkopen ook weer naar alle windstreken. Zo hij voorbeeld de Leeuwarder Papierw i- renindustrie en Benninga's Marga- rinefabrieken, om maar enkele te noemen Dat deze bedrijven hun grondstoffen uit verre landen halen, kunt U zelf zien. 7.0 liggen bij de Leeuwarder Papierwarenfabriek herhaaldelijk coasters met cellulose voor de wal. Ook bij de Leeuwarder Houthandel kunnen wij zeeschepen aantreffen, die de grondstoffen rechtstreeks uit Scandinavië aanvoeren. Leeuwarden is in zekere zin een zeehaven. Wij Op ons verzoek verzorgde het Economisch Technologisch Instituut voor Friesland dit overzicht van de ontwikkeling van het economische leven in Leeuwarden gedurende de afgelopen tien jaren. danken dit aan een verbeteringdie in de afgelopen tien jaar tot stand kwam. In 1951 werden namelijk de nieuwe scheepvaartkanalen van Gro ningen naar Lemmer en van Harlin- gen over Leeuwarden naar Fone- jacht voltooid. De gemeente zorgde voor de aansluiting door het uitdie pen van de Harlingervaart tot voor de Frico en van het Nieuwe Kanaal tot de Tweede Kanaalsbrug. Zo kun nen kleine zeeschepen met een diep gang van drie meter in Leeuwarden komen en hiervan wordt behoorlijk gebruik gemaakt. Van de steden in het binnenland, waar kleine zeesche pen komen, is Leeuwarden een der voornaamste. De industrie van Leeuwarden telt ook een aantal bedrijven, die recht streeks gericht zijn op de bediening van de inwoners. Wij denken aan het gasbedrijf, broodfabrieken, was serijen e.d. Al deze industrieën zijn voor Leeuwarden van de grootste betekenis. Hoeveel man er werken? Alleen in de bedrijven met meer dan tien man vinden op het ogenblik al ruim 6500 man werk. Daarnaast zijn er natuurlijk ook vele nijverheidsbe- drijven met minder dan tien man, waar nog vele duizenden hun brood verdienen. Op het ogenblik is een derde van alle personen, die in Leeu warden een beroep uitoefenen, werk zaam in de nijverheid. Een nijver heid, die gelukkig voortdurend groeit. Zo is sinds 1946 in de bedrijven met meer dan tien man het personeel met 40 procent toegenomen. De handel geeft aan iets meer dan een vijfde deel der beroepsbevolking werk, terwijl als derde belangrijke groep de overheidsdiensten, vrije be roepen, banken, levensverzekering mij. en dergelijke moeten worden ge noemd. Deze groep van bedrijven is kenmerkend voor Leeuwarden. Zij vestigen zich immers juist in onze stad, omdat Leeuwarden zo centraal is gelegen en nergens in Friesland zijn zij dan ook zo talrijk als juist hier. Ook zij hebben zich in de laat ste tien jaar sterk ontwikkeld, omdat door particulieren en door de over heid steeds meer organisaties en in stellingen moeten worden opgericht ter bestudering en regeling van de vele ingewikkelde vraagstukken, die het moderne leven met zich brengt. Zo konden de tien jaren, van 1945 tot 1955 voor Leeuwarden goede jaren worden. Het groeide sneller dan elke andere plaats in Friesland en het is thans meer dan ooit de eerste stad in onze provincie. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 27