J^umAY^zn 2Afy in 1705 een prestaUzyit vAn Autj's Iedere tuftuffer werd voorafgegaan door een wielrijdende politie-agent 7 V I ermaakte de Leeuwarder jeugd zich nog maar betrekkelijk kort geleden uitbundig met hoepels, zelfgemaakte karretjes en Vliegende Hollanders, tegenwoordig is het de auto ped, bestuurd door coureurs van twee tot twaalf, die de trottoirs onveilig maakt. Het tempo van de tijd heeft zich ook meester gemaakt van het kinder spel. Gelukkig maar, want zodra de jeugdige burgers hebben ontdekt dat aan het einde van de straat een nieuwe straat begint en zij dus op óntdekkings- tocht gaan met de onafscheidelijke auto ped en deelnemer worden aan het steeds toenemende verkeer kan de op het trot toir opgedane ervaring hen alleen maar tot voordeel strekken. De Leeuwarder jeugd draaft niet meer door de straten en klimt niet meer op hekken en muren om steeds roepend „een vliegmachien, een vliegmachien" het schouwspel van het stripje in de lucht te begeleiden. Aan het geraas der straaljagers mag een oudere zich wel licht nog eens ergeren, de jeugd hóórt het niet. En dat de auto's bijna zonder ophouden door de straten van de Friese hoofdstad jagen is al geen feit meer om nog enige aandacht aan te schenken, behalve dan bij het oversteken en het jaarlijks terugkerende, zonderlinge ge noegen van het noteren der autonum mers. Er is evenwel een tijd geweest het is nu precies vijftig jaar geleden dat niet alleen de jeugd, maar héél Leeu warden uitliep om getuige te zijn van het binnenrijden van maar liefst twintig auto's, zij het dan met enige tussen ruimte. Dat was op de laatste dag van Mei. Op de eerste Juni vertrokken de „snelle wagens" weer. Hoewel er dus nog tal van Leeuwarders zijn, die dit evenement hebben meegemaakt, zal het toch ook voor hen moeilijk zijn zich te realiseren, dat het nog maar vijftig jaar geleden is dat onze goede stad getuige was toch respectabel! De hoofden van scholen in de plaatsen langs de route kregen een aanschrijving om toch vooral de jeugd te waarschuwen voor het naderende gevaar! In Leeuwarden, waar de auto-pioniers uit het Zuiden zouden binnenkomen tussen zes en acht uur 's avonds, deed men een ernstig beroep op ouders en opvoeders om in de toch al drukke Schrans de jeugd te beschermen. Drommen Leeuwarders hadden zich al opgesteld, toen een luid gejuich de eer ste tuftuf in de Schrans aankondigde. was van de „betrouwbaarheidsrit voor automobielen" van Amsterdam naar Maastricht, vandaar naar Leeuwarden en de derde dag naar Den Haag. Een enorme krachtproef dus voor de tuftufs, zoals de auto's door de toenmalige kran ten werden genoemd. Om half zeven op de tweede dag van de rit, 31 Mei 1905, vertrokken de 24 (open) wagens van Maastricht, met tel kens een minuut tussenruimte, luid- hakkepoffende en enorme stofwolken op jagend. Al was het dan een betrouw baarheidsrit en geen wedstrijd, de snel heid van 35 tot 40 kilometer per uur Twee mannen zaten in de auto, capes om en grote stofbrillen voor de ogen. De één chauffeerde, de ander had tot taak elk oponthoud voor bruggen, spoor- overgangen, vee of kinderen op de weg, reparatie enzovoort te registreren. De mannen hadden grijze gezichten, grijze haren en grijze kleren en monden, neu zen en ogen vol stof. De auto kwam zuchtend binnen, was na de lange rit aan het einde van zijn latijn, evenals trouwens de later binnenkomende wa gens. Onderweg had men door de felle zon met heel wat geplofte banden te kampen gehad en voor de toeschouwers bleek een van de grootste sensaties te zijn het stof dat de wagens omwolkte en waarin zij soms geheel verdwenen. Niettemin verkeerde de ontstemming van sommige buitenmensen over „die stink- wagens" soms in een zekere geestdrift. Nadat de coureurs om vijf over acht allemaal bij het eindpunt, hotel De Klan- derij, waar ook de officials zitting hiel den, waren binnengekomen, werden de auto's (o.m. een Peugeot van 12 pk., een Fiat van 32 pk., een Delahaye van 25 pk., een Darracq van 12 pk. en een White Steam Car van 15 pk.) naar de manége in de Arendstuin gebracht. „Iedere tuftuffer werd voorafgegaan door een wielrijdende politie-agent" schreven de kranten. Om half zeven de volgende morgen be gonnen de rijders aan de 275 kilometer naar Den Haag. Leeuwarden was ge tuige geweest van een sportgebeurtenis van de eerste rang!

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 7