0nze trucjoto Indien er twee van deze „loergaten" inzitten, kan de ene gebruikt worden voor het geval we een staande foto wil len hebben daar verstaan we dan onder een opname waarbij van het for maat 6 bij 9 cm de zijde van 6 cm de basis van de foto zal gaan vormen. Het tweede zoekertje gebruiken we dan voor een gewenste foto in dwars- of liggend formaat. We controleren hierin dus voor onze opname nauwkeurig wat wij op de foto willen hebben. Wat we echter niet kunnen constateren in dit zoekertje, dat is de scherpte van onze foto en onder scherpte van een foto verstaan we dan in dit verband dat er geen wazige af beeldingen op komen. Neemt U bijvoor beeld met Uw box Uw kind dat muisstil op één meter van de lens zit, dan koint Uw dierbaar kleinood zeer beslist heel onduidelijk op Uw foto. De contouren zijn wazig en van het patroon van het schattige vestje is niets te zien. Dat krijgt U wel te zien als U Marietje op ruim twee meter van Uw toestel verwij derd houdt bij Uw opnamen. Dan moet U daarbij natuurlijk ook Uw toestel stil houden en U moet een rustig moment van Uw dochter afwachten. Voor scherpe foto's hebt U drie spelregels na te leven! Inderdaad, wenst U scherpe foto's, denkt dan aan drie dingen en handel ernaar bij het hanteren van Uw box. Ie. niet fotograferen als het onderwerp zich binnen twee en een halve meter van de lens bevindt; 2e. het toestel steeds zelf absoluut stil houden; 3e. rustige onderwerpen kiezen, van bewegelijke onderwerpen steeds het rus tigste ogenblik „knippen". Draaien, maar na elke opname Achter aan de box zitten ook nog een ■paar knoppen waarmee U de film door kunt draaien. Transporteren zegt de def tige fotograaf. Het onjuiste gebruik daarvan heeft al heel wat ergernis onder de amateurs gebracht. U weet wel dat U, nadat U een opname gemaakt hebt, de film weer een nummertje verder moet draaien. Dat volgende nummertje kunt U dan voor zien komen door het rode ven stertje in de achterwand van de box. Nu vergeet U de film na een opname een nummer verder te stellen en Uw volgende opname komt prompt op die eerste te zitten. Na het ontwikkelen krijgt U dan twee hele mooie opnamen over elkaar die met z'n beiden juist niets waard zijn. En het zijn altijd precies de foto's waar U grote verwachtingen van koesterde. Het gevolg van een en ander: teleurstelling en wanneer U niet al te evenwichtig bent: een humeur om op te schieten. Het kan ook zijn, dat U bij een tweede opname niet meer precies weet of U al doorgedraaid hebt, U meent van niet, terwijl het toch werkelijk wel het geval geweest is. Het resultaat van dit gemis aan zekerheid zal zijn: een volmaakt blank stukje film na de ontwikkeling bij de vakfotograaf. Zonde van het mate riaal, hier had de mooiste vacantieher- inneringsfoto op kunnen staan. Vertelt U mij nu niet dat deze twee mo gelijkheden U nooit overkomen zijn, dit is een normaal verschijnsel onder de beste fotofamilies tenzijU zich de vaste gewoonte aanmeet om steeds direct na een opname door te draaien. Dat wordt dan een tweede natuur die U de rustige zekerheid verschaft van elke foto op z'n juiste plaatsje. J. H. H. KRAMER Het is alweer even geleden dat we onze laatste trucfoto publiceerden het nummer ter herdenking van de bevrij ding bracht twee maanden stilstand maar nu gaan we verder met deze serie. Wie zich het systeem niet meer mocht herinneren, mag even op weg worden geholpen met de mede deling, dat twee foto's tot één zijn samengevoegd. De schijn bedriegt dus en aan de lezers is de taak de beide elementen te herkennen. Wie hierin slaagt, kan op een briefkaartje de oplossing sturen aan de Redactie van „De Leeuwarder Ge meenschap", Voorstreek 101, Leeuwarden. De trucfoto van Maart was samengesteld uit opnamen van het Nieuw St. Anthony Gasthuis en het Pier Pander-museum in de Prinsentuin. Deze keer is de prijs van tien gulden voor: Th. de Vries, Nieuw St. Anthony Gasthuis, Jacobsgang 2. O

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 9