huizen aan de Lange Negen. Deze zullen
echter geen plaats meer kunnen vinden
in de schiphuizen, die nu klaar zijn.
Met een zestigtal bootjes zijn deze na
melijk al vol, hetgeen erg plezierig voor
de jonge stichting is. Vlakbij worden nu
echter 36 boxen voor twee scheepjes
gebouwd, zodat er weer de nodige over
dekte ruimte bijkomt. Ook die ruimte is
echter bijna al weer verhuurd....
Twee kommen zullen straks vol zijn,
maar dan rest er nog een hele hoop
ruimte. Deze wordt van het in gebruik
zijnde deel van de jachthaven geschei
den door een brede strook grond, waar
op een parkeergelegenheid zal worden
aangelegd. Hier zal ook de woning van
de havenmeester komen te staan en dan
verrijst er ook nog een reparatiewerf.
Werkelijk, ten behoeve van de water
sporters wordt hier een groot werk ver
richt!
'Om nu nog even op de L.W.V. terug te
komen, ook de leden van deze vereni
ging zullen straks hun boothuizen via de
weg over het sportveldencomplex moe
ten bereiken. Ook voor hun betekent dit
een beveiliging.
Rechts drie van de vier schiphuizen.
Hopelijk zal het bestuur een volgende
keer eens kunnen besluiten deze bouw
sels een ander kleurtje te geven dan
het doodse bruin. Links de open lig
plaatsen
e vorige keer heelt de wandeling naar de Pieter Stuyvesant-
weg ons ook nog even op de Greunsweg gebracht, waar het
sportvelden- en jachthavencomplex in wording is. Ditmaal
gaan wij dan een kijkje nemen bij die grote, nieuwe jachthaven,
welke eenmaal volledig in gebruik zeker een van de grootste
van Europa zal zijn. Het klinkt ietwat pocherig, maar dat neemt niet
weg, dat het de waarheid is, die nog altijd gezegd mag worden.
Dat alleen de aandacht wordt ge
schonken aan de nieuwe jachthaven,
betekent nog niet, dat het complex van
sportvelden niet de warme belangstel
ling heeft. Integendeel, Leeuwarden snakt
naar het moment, dat hier straks de
voetbal-, korfbal- en hockeyvelden, als
mede de tennisbanen in gebruik zullen
kunnen worden genomen. Zo ver is het
echter nog niet en daarom laten wij dit
complex verder onbesproken.
Via de De Medrodestraat lopen wij naar
de nieuwe jachthaven, die anders
tenminste over land nog niet te be
reiken is. Wanneer mettertijd de van de
Greunsweg lopende weg over het sport
veldencomplex naar de jachthaven ge
reed is, krijgt men natuurlijk een veel
gemakelijker verbinding, die ook minder
gevaarlijk is. Langs de bestaande weg is
het immers altijd maar flink oppassen
voor de treinen, naar en uit de richting
Groningen.
Over de spoorlijn komen wij dan bij de
haven van de Leeuwarder Watersport
vereniging, welke wij links laten liggen
om dan bij het domein van de stichting
„De Nieuwe Leeuwarder Jachthaven" te
komen. Vijandschap bestaat er niet tus
sen deze beide huurlieden, hetgeen
trouwens moeilijk kan, omdat de L.W.V.
ook in de stichting is vertegenwoordigd,
gelijk alle andere watersportverenigin
gen en het gemeentebestuur.
Natuurlijk heeft de gemeente een „vin
ger in deze pap", want het heeft in dit
grote object heel wat geld gestoken.
Op 28 December 1949 nam de gemeente
raad het besluit een bedrag van ruim
een millioen gulden uit te trekken voor
de aanleg van de jachthaven en de sport
velden. Later is daar nog het nodige bij
gekomen, omdat de zaak wat anders is
gelopen, dan men had gedacht. Een on
gunstig teken is dat niet, al kost het
de gemeente dan meer geld.
Behalve de recratie te dienen, was dit
object ook opgezet ter bestrijding van
de werkloosheid. Daarvan is gelukkig
niet al te veel gekomen, omdat de
werkloosheid door een op andere wijze
toenemende werkgelegenheid vermin
derde. Een en ander heeft natuurlijk wel
de nodige achterstand in de volvoering
van dit plan gebracht.
Het had namelijk in de bedoeling ge
legen het werk in de jaren 1950, 1951 en
1952 uit te voeren. Daarvan kon ook al
niets komen, omdat de aanbesteding
een jaar na het raadsbesluit plaats vond.
Zo is het dan vorige zomer geworden,
dat de eerste kom van de jachthaven in
gebruik kon worden genomen, zij het
nog maar met open ligplaatsen, waarvan
men er een zeventigtal heeft gemaakt,
in hoofdzaak voor de gasten.
De vorige maand zijn de eerste vier
schiphuizen gereed gekomen. Dat werd
ook tijd, want de woningbouw verjaagt
binnenkort de plezierzeilers uit de schip-