huizen aan de Lange Negen. Deze zullen echter geen plaats meer kunnen vinden in de schiphuizen, die nu klaar zijn. Met een zestigtal bootjes zijn deze na melijk al vol, hetgeen erg plezierig voor de jonge stichting is. Vlakbij worden nu echter 36 boxen voor twee scheepjes gebouwd, zodat er weer de nodige over dekte ruimte bijkomt. Ook die ruimte is echter bijna al weer verhuurd.... Twee kommen zullen straks vol zijn, maar dan rest er nog een hele hoop ruimte. Deze wordt van het in gebruik zijnde deel van de jachthaven geschei den door een brede strook grond, waar op een parkeergelegenheid zal worden aangelegd. Hier zal ook de woning van de havenmeester komen te staan en dan verrijst er ook nog een reparatiewerf. Werkelijk, ten behoeve van de water sporters wordt hier een groot werk ver richt! 'Om nu nog even op de L.W.V. terug te komen, ook de leden van deze vereni ging zullen straks hun boothuizen via de weg over het sportveldencomplex moe ten bereiken. Ook voor hun betekent dit een beveiliging. Rechts drie van de vier schiphuizen. Hopelijk zal het bestuur een volgende keer eens kunnen besluiten deze bouw sels een ander kleurtje te geven dan het doodse bruin. Links de open lig plaatsen e vorige keer heelt de wandeling naar de Pieter Stuyvesant- weg ons ook nog even op de Greunsweg gebracht, waar het sportvelden- en jachthavencomplex in wording is. Ditmaal gaan wij dan een kijkje nemen bij die grote, nieuwe jachthaven, welke eenmaal volledig in gebruik zeker een van de grootste van Europa zal zijn. Het klinkt ietwat pocherig, maar dat neemt niet weg, dat het de waarheid is, die nog altijd gezegd mag worden. Dat alleen de aandacht wordt ge schonken aan de nieuwe jachthaven, betekent nog niet, dat het complex van sportvelden niet de warme belangstel ling heeft. Integendeel, Leeuwarden snakt naar het moment, dat hier straks de voetbal-, korfbal- en hockeyvelden, als mede de tennisbanen in gebruik zullen kunnen worden genomen. Zo ver is het echter nog niet en daarom laten wij dit complex verder onbesproken. Via de De Medrodestraat lopen wij naar de nieuwe jachthaven, die anders tenminste over land nog niet te be reiken is. Wanneer mettertijd de van de Greunsweg lopende weg over het sport veldencomplex naar de jachthaven ge reed is, krijgt men natuurlijk een veel gemakelijker verbinding, die ook minder gevaarlijk is. Langs de bestaande weg is het immers altijd maar flink oppassen voor de treinen, naar en uit de richting Groningen. Over de spoorlijn komen wij dan bij de haven van de Leeuwarder Watersport vereniging, welke wij links laten liggen om dan bij het domein van de stichting „De Nieuwe Leeuwarder Jachthaven" te komen. Vijandschap bestaat er niet tus sen deze beide huurlieden, hetgeen trouwens moeilijk kan, omdat de L.W.V. ook in de stichting is vertegenwoordigd, gelijk alle andere watersportverenigin gen en het gemeentebestuur. Natuurlijk heeft de gemeente een „vin ger in deze pap", want het heeft in dit grote object heel wat geld gestoken. Op 28 December 1949 nam de gemeente raad het besluit een bedrag van ruim een millioen gulden uit te trekken voor de aanleg van de jachthaven en de sport velden. Later is daar nog het nodige bij gekomen, omdat de zaak wat anders is gelopen, dan men had gedacht. Een on gunstig teken is dat niet, al kost het de gemeente dan meer geld. Behalve de recratie te dienen, was dit object ook opgezet ter bestrijding van de werkloosheid. Daarvan is gelukkig niet al te veel gekomen, omdat de werkloosheid door een op andere wijze toenemende werkgelegenheid vermin derde. Een en ander heeft natuurlijk wel de nodige achterstand in de volvoering van dit plan gebracht. Het had namelijk in de bedoeling ge legen het werk in de jaren 1950, 1951 en 1952 uit te voeren. Daarvan kon ook al niets komen, omdat de aanbesteding een jaar na het raadsbesluit plaats vond. Zo is het dan vorige zomer geworden, dat de eerste kom van de jachthaven in gebruik kon worden genomen, zij het nog maar met open ligplaatsen, waarvan men er een zeventigtal heeft gemaakt, in hoofdzaak voor de gasten. De vorige maand zijn de eerste vier schiphuizen gereed gekomen. Dat werd ook tijd, want de woningbouw verjaagt binnenkort de plezierzeilers uit de schip-

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 11