0nze truc foto
en de entourage zal het strand zijn.
Laat dat hoofdmotief er dan ook als het
ware uitspringen, d.w.z. benader dat
hoofdmotief dus zo dicht mogelijk
dichter dan drie meter kunt U normaal
met de box niet komen en kijk eerst
goed uit hoe de omgeving het toekom
stige beeld verder goed zal kunnen
vullen.
Op elke foto wordt het afgebeelde klei
ner dan U het in de natuur ziet. Mensen
op grote afstand worden beslist onher
kenbare stipjes op Uw foto. Diezelfde
mens wilt U op een grote open plek in
het bos nemen nooit in het bos foto
graferen met Uw box, het is er veel
donkerder dan U zoudt vermoeden
benader weer de persoon waarom het
gaat zo dicht als gunstig geacht wordt
en denk nu vooral ook om een rustige
achtergrond. De persoon is hoofdzaak,
de omgeving is een aanduiding, niets
meer en niets minder. Laat die persoon
dan ook los van die omgeving komen en
laat geen bomen of struiken uit zijn
hoofd groeien. De achtergrond een
beetje in de schaduw houden en een
mooie zonverlichting op de mens uit
zoeken.
Vroeger was de vaste regel: kiek met
de zon in de rug. Doe het echter beslist
anders, laat de zon rustig van alle kan
ten komen. U moet slechts op één ding
letten: de directe zonnestralen mogen
nimmer in Uw lens vallen. De lens moet
U dus immer in de schaduw houden het-
In een serie voorgaande artikel
tjes behandelde een lid van de
Amateur-Fotografenver. Leeuwar
den, de heer J. H. H. Kramer uit
Heerenveen, de technische hoeda
nigheden van het eenvoudigste en
meest gebruikte fototoestel: de
box. Deze serie wordt deze keer
voortgezet met- een behandeling
van de vraag: hoe en wat moet
men fotograferen. En wat hierin
gezegd wordt mag speciaal voor
de box-bezitter zijn bedoeld, ook
de gebruikers van andere en duur
dere camera's kunnen er wellicht
nog lering uit putten.
zij van een boom of van Uw hoed
denk erom die hoed uit het gezichtsveld
van de lens te houden. Voor de rest zijn
er geen beperkingen.
Een derde motief: het landschap. U staat
op een hoge duinrand en wilt het ver
gezicht nemen dat U zo bekoort. Dat
kan, maar denkt U erom dat dat wijde
vergezicht maar heel nietig op de foto
zal komen. Hier moet U er op letten
dat U een zgn. goede voorgrondvulling
tot stand brengt. Een paar personen die
naar het vergezicht zien op de voor
grond in de foto brengen. Laat de perso
nen ook niet altijd naar Uw lens staren.
Al die mensen die naar het vogeltje
zitten loeren, vervelen op de duur. Zo
geeft U plotseling een zeker cachet van
diepte aan Uw opname.
U ziet wel, dat in de lotogralie een
beetje regie voeren zeer wel op zijn
plaats is en een loto soms datgene mee
kan geven dat hem uittilt boven dat gros
van alledaagse kiekjes. Het komt er op
aan een foto een zekere ordelijkheid te
geven, zich te beperken tot de hoofd
zaken en de grote kunst van het weg
laten van alles wat het doel niet dient
en kan dienen, naarstig te beoefenen.
Wie bergen met bergbeklimmers en de
dalen met bloemen op één foto wil ver
zamelen, krijgt molshopen met stipjes
'en zwarte mopjes voor het dal.
J. H. H. KRAMER
e hadden het U menen wij met onze laatste
trucfot» niet bijster moeilijk gemaakt. Het lukte in
ieder geval redelijk gauw de „samenstellende be
standdelen uit elkaar te halen. Daar was de moderne gevel
en daar was een oud bordes met bijbehorende deur. Deze twee
dingen verdroegen elkaar slecht en moesten dus worden
gescheiden. De nieuwe gevel, zo ontdekte men aldra, behoorde
bij de Gemeentelijke Energiebedrijven, bekend bij iedere
Leeuwarder, die wel eens een mankement aan gas of licht
heeft gehad. Maar het trapje met de deur? Wanneer U deze
niet even spoedig herkende, dan betekent dit, dat U nooit of
te weinig door deze ingang het Fries Museum heeft betreden,
terwijl dit museum toch iedereen veel interessante dingen te
bieden heeft.
Nu weet U het dus en om U meteen voor een nieuw probleem
te stellen, staat hiernaast een volgende trucfoto. U moet dan
alleen nog weten, dat de prijs van tien gulden deze keer gaat
naar: J. Wiersma, Van Leeuwenhoekstraat 26, Leeuwarden.