0nze truc foto en de entourage zal het strand zijn. Laat dat hoofdmotief er dan ook als het ware uitspringen, d.w.z. benader dat hoofdmotief dus zo dicht mogelijk dichter dan drie meter kunt U normaal met de box niet komen en kijk eerst goed uit hoe de omgeving het toekom stige beeld verder goed zal kunnen vullen. Op elke foto wordt het afgebeelde klei ner dan U het in de natuur ziet. Mensen op grote afstand worden beslist onher kenbare stipjes op Uw foto. Diezelfde mens wilt U op een grote open plek in het bos nemen nooit in het bos foto graferen met Uw box, het is er veel donkerder dan U zoudt vermoeden benader weer de persoon waarom het gaat zo dicht als gunstig geacht wordt en denk nu vooral ook om een rustige achtergrond. De persoon is hoofdzaak, de omgeving is een aanduiding, niets meer en niets minder. Laat die persoon dan ook los van die omgeving komen en laat geen bomen of struiken uit zijn hoofd groeien. De achtergrond een beetje in de schaduw houden en een mooie zonverlichting op de mens uit zoeken. Vroeger was de vaste regel: kiek met de zon in de rug. Doe het echter beslist anders, laat de zon rustig van alle kan ten komen. U moet slechts op één ding letten: de directe zonnestralen mogen nimmer in Uw lens vallen. De lens moet U dus immer in de schaduw houden het- In een serie voorgaande artikel tjes behandelde een lid van de Amateur-Fotografenver. Leeuwar den, de heer J. H. H. Kramer uit Heerenveen, de technische hoeda nigheden van het eenvoudigste en meest gebruikte fototoestel: de box. Deze serie wordt deze keer voortgezet met- een behandeling van de vraag: hoe en wat moet men fotograferen. En wat hierin gezegd wordt mag speciaal voor de box-bezitter zijn bedoeld, ook de gebruikers van andere en duur dere camera's kunnen er wellicht nog lering uit putten. zij van een boom of van Uw hoed denk erom die hoed uit het gezichtsveld van de lens te houden. Voor de rest zijn er geen beperkingen. Een derde motief: het landschap. U staat op een hoge duinrand en wilt het ver gezicht nemen dat U zo bekoort. Dat kan, maar denkt U erom dat dat wijde vergezicht maar heel nietig op de foto zal komen. Hier moet U er op letten dat U een zgn. goede voorgrondvulling tot stand brengt. Een paar personen die naar het vergezicht zien op de voor grond in de foto brengen. Laat de perso nen ook niet altijd naar Uw lens staren. Al die mensen die naar het vogeltje zitten loeren, vervelen op de duur. Zo geeft U plotseling een zeker cachet van diepte aan Uw opname. U ziet wel, dat in de lotogralie een beetje regie voeren zeer wel op zijn plaats is en een loto soms datgene mee kan geven dat hem uittilt boven dat gros van alledaagse kiekjes. Het komt er op aan een foto een zekere ordelijkheid te geven, zich te beperken tot de hoofd zaken en de grote kunst van het weg laten van alles wat het doel niet dient en kan dienen, naarstig te beoefenen. Wie bergen met bergbeklimmers en de dalen met bloemen op één foto wil ver zamelen, krijgt molshopen met stipjes 'en zwarte mopjes voor het dal. J. H. H. KRAMER e hadden het U menen wij met onze laatste trucfot» niet bijster moeilijk gemaakt. Het lukte in ieder geval redelijk gauw de „samenstellende be standdelen uit elkaar te halen. Daar was de moderne gevel en daar was een oud bordes met bijbehorende deur. Deze twee dingen verdroegen elkaar slecht en moesten dus worden gescheiden. De nieuwe gevel, zo ontdekte men aldra, behoorde bij de Gemeentelijke Energiebedrijven, bekend bij iedere Leeuwarder, die wel eens een mankement aan gas of licht heeft gehad. Maar het trapje met de deur? Wanneer U deze niet even spoedig herkende, dan betekent dit, dat U nooit of te weinig door deze ingang het Fries Museum heeft betreden, terwijl dit museum toch iedereen veel interessante dingen te bieden heeft. Nu weet U het dus en om U meteen voor een nieuw probleem te stellen, staat hiernaast een volgende trucfoto. U moet dan alleen nog weten, dat de prijs van tien gulden deze keer gaat naar: J. Wiersma, Van Leeuwenhoekstraat 26, Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 9