$t. alius KRIJGT GROOT ZUSTERHUIS AAN DE TOEKOMSTIGE AUTOWEG iffK \an de vele, lange heipalen, die er op het grasland ten oosten van de Mr P. J. Troelstraweg, tegenover het Valeriusplein, door een stoomhamer in de grond worden gedreven, is duidelijk te zien, dat zij een groot gebouw moeten torsen. Het wordt het zusterhuis voor het St. Bonifatius Hospitaal, dat ruim honderd kamers krijgt. Het gebouw, dat boven de kelderverdieping vier woonlagen krijgt, wordt zestig meter lang en ongeveer tien meter breed, terwijl de hoogte veertien meter wordt. Het hoogste punt wordt echter gevormd door de lifttoren, waarvan de top zestien meter boven de begane grond komt. Al met al dus een bouwwerk, dat nogal toont en dat mag ook wel, want het komt te staan aan het deel van de stadsauto- weg, dat in de toekomst voor een snelle verbinding zal zorgen tussen de Gronin gerstraatweg (ter hoogte van de Pasteur- weg) en het Valeriusplein. Dit onderdeel van de autoweg is echter niet het eerste stuk, dat zal worden aangelegd. De ver volmaking van de Valeriusstraat, het doortrekken van de Heliconweg en de Julianalaan staan eerst op het pro gramma, omdat anders de nieuwe vee markt niet bereikbaar wordt. De uitvoering van deze plannen o.a. een viaduct over het spoor en een brug over de Harlinger Vaart zal met de aanleg van de nieuwe markt niet alleen heel wat tijd, maar ook veel geld vragen en alleen om deze reden al is de ge meente nog niet toe aan deze autoweg om de Noord. Daar komt dan nog bij, dat de stadsuitbreiding hier nog niet noopt tot de aanleg van dit stuk van de autoweg. Wat dat betreft kan er even wel hqel gauw wat veranderen. Het westen is al zo goed als volgebouwd; in het oosten en het zuiden is nog wel plaats, maar dit neemt niet weg, dat de gemeente al druk bezig is met het op kopen van grond tussen de Mr P. J. Troelstraweg en de Dokkumer Ee. Re geren is immers vooruitzien! Zon brede autoweg vraagt natuurlijk een royale bebouwing en daarbij zal het nieuwe zusterhuis geen slecht figuur slaan op dit belangrijke punt, zo dicht bij het grote plein, waar de rondweg de Troelstraweg zal kruisen. Het gebouw komt ongeveer haaks op de weg te staan, zodat men er van beide zijden een goed gezicht op zal hebben. Vooral ook omdat men voor en achter in een hoek zal kijken, welke ontstaat doordat haaks op het gebouw aan elke kant een vleu geltje zal worden gezet. In die vleugels welke minder hoog worden, komen de ontspanningsruimten, terwijl er natuur lijk ook aan recreatiemogelijkheden bui tenshuis is gedacht. Daarom komt het geheel in een parkachtige aanleg te staan, hetgeen het aanzicht ongetwijfeld ook nog ten goede zal komen. De westelijke gevel van het door het architectenbureau Ed. Cuypers in Amsterdam ontworpen zusterhuis. De beide „uitgezakte" gedeelten zijn de ingangen, hoofd zakelijk voor fietsen. Bij de liftschacht komt de hoofdingang van het gebouw. Naast deze ingang komt ook de vleugel, die aan de achterkant op dezelfde hoogte zal worden gebouwd. Het donkere deel van de gevel wordt opgetrokken van rood bruine Waalsteen, terwijl de rest van de gevel zal bestaan uit gele Friese steen

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 5