$t. alius
KRIJGT GROOT ZUSTERHUIS
AAN DE TOEKOMSTIGE AUTOWEG
iffK
\an de vele, lange heipalen, die er op het grasland ten oosten van de Mr P. J.
Troelstraweg, tegenover het Valeriusplein, door een stoomhamer in de grond
worden gedreven, is duidelijk te zien, dat zij een groot gebouw moeten torsen.
Het wordt het zusterhuis voor het St. Bonifatius Hospitaal, dat ruim honderd kamers
krijgt. Het gebouw, dat boven de kelderverdieping vier woonlagen krijgt, wordt
zestig meter lang en ongeveer tien meter breed, terwijl de hoogte veertien meter
wordt. Het hoogste punt wordt echter gevormd door de lifttoren, waarvan de top
zestien meter boven de begane grond komt.
Al met al dus een bouwwerk, dat nogal
toont en dat mag ook wel, want het komt
te staan aan het deel van de stadsauto-
weg, dat in de toekomst voor een snelle
verbinding zal zorgen tussen de Gronin
gerstraatweg (ter hoogte van de Pasteur-
weg) en het Valeriusplein. Dit onderdeel
van de autoweg is echter niet het eerste
stuk, dat zal worden aangelegd. De ver
volmaking van de Valeriusstraat, het
doortrekken van de Heliconweg en de
Julianalaan staan eerst op het pro
gramma, omdat anders de nieuwe vee
markt niet bereikbaar wordt.
De uitvoering van deze plannen o.a.
een viaduct over het spoor en een brug
over de Harlinger Vaart zal met de
aanleg van de nieuwe markt niet alleen
heel wat tijd, maar ook veel geld vragen
en alleen om deze reden al is de ge
meente nog niet toe aan deze autoweg
om de Noord. Daar komt dan nog bij,
dat de stadsuitbreiding hier nog niet
noopt tot de aanleg van dit stuk van de
autoweg. Wat dat betreft kan er even
wel hqel gauw wat veranderen. Het
westen is al zo goed als volgebouwd; in
het oosten en het zuiden is nog wel
plaats, maar dit neemt niet weg, dat de
gemeente al druk bezig is met het op
kopen van grond tussen de Mr P. J.
Troelstraweg en de Dokkumer Ee. Re
geren is immers vooruitzien!
Zon brede autoweg vraagt natuurlijk
een royale bebouwing en daarbij zal het
nieuwe zusterhuis geen slecht figuur
slaan op dit belangrijke punt, zo dicht bij
het grote plein, waar de rondweg de
Troelstraweg zal kruisen. Het gebouw
komt ongeveer haaks op de weg te
staan, zodat men er van beide zijden een
goed gezicht op zal hebben. Vooral ook
omdat men voor en achter in een hoek
zal kijken, welke ontstaat doordat haaks
op het gebouw aan elke kant een vleu
geltje zal worden gezet. In die vleugels
welke minder hoog worden, komen de
ontspanningsruimten, terwijl er natuur
lijk ook aan recreatiemogelijkheden bui
tenshuis is gedacht. Daarom komt het
geheel in een parkachtige aanleg te
staan, hetgeen het aanzicht ongetwijfeld
ook nog ten goede zal komen.
De westelijke gevel van het door het architectenbureau Ed. Cuypers in Amsterdam
ontworpen zusterhuis. De beide „uitgezakte" gedeelten zijn de ingangen, hoofd
zakelijk voor fietsen. Bij de liftschacht komt de hoofdingang van het gebouw.
Naast deze ingang komt ook de vleugel, die aan de achterkant op dezelfde hoogte
zal worden gebouwd. Het donkere deel van de gevel wordt opgetrokken van rood
bruine Waalsteen, terwijl de rest van de gevel zal bestaan uit gele Friese steen