llruk op dp knop Stationsplan - De Roos IDEAAL MAAR TE HOOG GEGREPEN? Als atacigenoot heb ik met bijzonaeie belangstelling het stationsplan van drs De Roos bestudeerd. Inderdaad zijn er in dit plan denkbeelden ontwikkeld, die Imen niet achteloos voorbij mag gaan. Met de uitvoering van een der schema's van de heer De Roos zou de stad worden verlost van een stationsgebouw dat qua I aesthetica niet geslaagd is en het huidige stadsbeeld ontsiert, tevens zou voor het overwegvraagstuk een afdoende oplos sing zijn gevonden, doch ook zou met de verlegging van de spoorlijn naar Gro ningen een praktische wegverbinding zijn te verkrijgen met het Oosten van de stad, waarbij tevens met de sanering van de Fabrieksbuurt een begin kon worden gemaakt. Het effect zou verras send zijn; het stadsbeeld daar zou bij zonder worden verfraaid. Men neigt echter bij het bestuderen van de denkbeelden van drs De Roos wellicht tot de gedachte dat het gemeentebestuur in de oplossing van het overwegpro bleem niet voortvarend genoeg is en tot dusver verzuimd heeft zelf een dergelijk plan te ontwerpen. Niets acht ik meer in strijd met de werkelijkheid dan te ver onderstellen dat het gemeentebestuur minder initiatief aan de dag zou leggen dan bijv. drs De Roos. Het verkeerspro bleem in de bewuste hoek is zo moeilijk en heeft zoveel facetten dat het niet zo maar is op te lossen. De overweg is trouwens al zo vaak in discussie geweest bij de gemeenteraad, dat men nauwelijks kan aannemen dat het dagelijks bestuur hiervoor geen voldoende aandacht zou hebben. Integendeel. Wellicht herinnert men zich de moeilijkheden die het ge meentebestuur bij zijn onderhandelingen met de N.S, heeft moeten overwinnen om datgene te bereiken wat nog maar kort geleden tot stand is gekomen, namelijk de aansluitende voetpaden met de daar aan verbonden dubbele afsluitingen aan de overweg. De spoorwegen zijn allerminst geneigd terwille van het wegverkeer of van het stedenschoon enorme investeringen te doen en stellig niet daar waar het spoor wegverkeer nauwelijks of in het geheel niet rendabel is. Zo staat het met het Leeuwarder station, dat naar het oordeel van drs De Roos op de verkeerde plaats is verrezen. Naar de thans geldende maatstaven staat inderdaad het stationsgebouw niet op een verkieslijke plaats. Doch dat kan men van zoveel stations in den lande peggen. Zie bijvoorbeeld maar naar het C-S. te Amsterdam of naar het S S.- station in Den Haag. Welk gemeente bestuur of overheidsinstantie," de N.S. 'ncluis, kon een eeuw geleden bevroeden dat de uitbreiding van de steden en het wegverkeer zulk een enorme vlucht zou nemen? Het Leeuwarder station werd 1864 in gebruik genomen, nadat men zich eerst had bediend van een hulp stationnetje aan de Hollanderdijk, dit in verband met de opening van de lijn naar Harlingen. Het station werd geplaatst in een bijkans maagdelijk gebied der ge meente even buiten de toenmalige Sin gelgracht, tegen de grens van de even eens toenmalige gemeente Leeuwardera- deel. Met de door gemeentewerken ont worpen royale bebouwing van het zuide lijk stadsdeel zouden Sophialaan en Sta tionsweg de fraaie toegangswegen naar het contrum vormen. Naar de toen gel dende normen en verkeersintensiteit was het een schoon en goed doordacht plan waarvoor het gemeentebestuur terecht lof verdiende. Welke bezwaren golden toen voor de aanleg van de spoorweg naar Groningen langs de huidige route? Iets dat historisch is gegroeid kan men niet zo maar veranderen, vooral niet als er meer partijen in het geding zijn. De andere partij, de N.S., die bezitter is van alle voor het doel in aanmerking ko mende gronden denkt er eenvoudig niet aan de stationsopstallen te verplaatsen, tenzij misschien de gemeente alle kosten voor haar rekening zou willen nemen. Dit kan men echter van de gemeente niet verwachten. De gemeente zal een andere oplossing moeten zoeken, hoe aantrekkelijk ove rigens de denkbeelden van drs De Roos mogen zijn. Er zal een oplossing moeten worden gevonden in het graven van een tunnel op een andere plek dan de hui dige overweg. Hoe en op welke plaats kunnen alleen terzake kundigen beoor delen. Als Leeuwarder verheug ik mij in de ontwikkeling van mijn stad, de concur rentie van Groningen ten spijt. Ik zie met grote interesse de veranderingen tegemoet die zich in het verband van de nieuwe veemarkt zullen voltrekken. Hier wordt binnen afzienbare tijd iets groots tot stand gebracht. Met niet minder be langstelling ziet de Leeuwarder bevol king een spoedige en doeltreffende op lossing van het overwegprobleem tege moet. T. TERPSTRA «■Md Bij de opening van de laatste Warenschouw in de Beurs werd, zoals bij vele plech tigheden gebruikelijk is, de vlag gehesen. Meestal ge beurt dit met simpele hand- kracht, maar bij deze gele genheid had het bestuur van deze middenstandsmanifesta tie de electrotechniek te hulp geroepen. Door een simpele druk op de knop door de burgemeester, mr A. A. M. van der Meulen, kwam het dundoek in bewe ging. Aan de gezichten van de eerste burger van Leeu warden en van de voorzitter van de Warenschouw, de heer F. Schaaf, was wel te zien, dat ze in spanning en met nieuwsgierigheid de werking van deze appara tuur afwachtten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 7