EEN VERKEERS-FOTOPRIJSVRAAG
tan mening, dat het witte spatbord
alleen aanwezig moet zijn wanneer men
's avonds van de fiets gebruik maakt.
Het reglement schrijft echter voor, dat
het achterspatbord van het rijwiel steeds
dus ook bij gebruik overdag van
een helder wit gedeelte moet zijn voor
zien.
Er zijn enige buitenlandse merken lietsen
in de handel waarvan het witte gedeelte
van het achterspatbord slechts ongeveer
twintig centimeter lang is. Dit is onvol
doende. De bezitters van dergelijke rij
wielen doen er goed aan de kwast met
witte verf ter hand te nemen.
Het witte spatbord eist enig onderhoud.
Het wordt bij slecht weer gauw vuil, de
lak springt er wel eens af, terwijl roest-
vorming kan optreden.
Wie 's avonds wel eens met een auto
heeft (mee)gereden op een buitenweg
zonder afzonderlijke rijwielpaden weet
wel hoe nuttig zo'n wit achterspatbord is
om aanrijdingen te voorkomen.
5. Een bepaling welke niet bij iedereen
bekend blijkt te zijn houdt in dat rijwie
len, de lading meegerekend, niet breder
mogen zijn dan 75 centimeter. Men mag
dus wel bagage op de fiets vervoeren,
mits de totale breedte deze grens niet
overschrijdt. Men ziet fietsers soms de
vreemdsoortigste voorwerpen meenemen:
een wieg, een kachel, een buitenboord
motor, grote kisten enzovoort. In de
meeste gevallen wordt niet alleen de
bepaling omtrent de grootste breedte van
75 centimeter overschreden, maar kan
men ook in conflict komen met het voor
schrift, dat de vrijheid van het verkeer
nimmer mag worden belemmerd en de
veiligheid van het verkeer in gevaar
gebracht. Het vervoeren van te grote, te
lange en te zware voorwerpen op uw
fiets heeft een nadelige invloed op de
bestuurbaarheid. U heeft het rijwiel niet
onder alle omstandigheden volkomen in
uw macht en dit kan zowel voor u als
voor de overige weggebruikers gevaar
lijk worden. U dient er altijd rekening
mee te houden, dat zich plotseling on
verwachte situaties kunnen voordoen en
dan zoudt u door te veel ballast in
gevaar kunnen komen. Bovendien kan
men bij richtingverandering geen duide
lijk teken geven als men de last met één
der handen vasthoudt. Een maximale
lengte voor op de fiets vervoerde voor
werpen, naar de voor- en de achterkant
uitstekend, is thans niet meer voorge
schreven, maar het bovenstaande maakt
wel duidelijk, dat men de grens van het
redelijk toelaatbare gauw heeft over
schreden. Met „onmogelijke" vrachtjes
wende men zich dus tot een bestel
dienst!
We zijn nog lang niet uitgepraat over
de liets, maar voor deze keer mogen we
hiermee volstaan. Andere zaken komen
bij volgende gelegenheden aan de orde.
Tot besluit van dit eerste artikeltje over
lietsen en fietsers een paar cijfers, die
overtuigend demonstreren, dat er nogal
eens iets aan onze karretjes mankeert.
In het najaar van het vorige jaar heeft
de verkeerspolitie bij enkele scholen in
de gemeente de fietsen der leerlingen
gecontroleerd. In totaal werden 2492 rij
wielen „onder de loupe'' genomen en
daarvan waren 154 niet voorzien van
een deugdelijke bel, 36 remmen werkten
niet of onvoldoende en 247 spatborden
moesten opnieuw worden gelakt. Boven
dien vertoonden 54 lietsen speling in de
stuurinrichting en 15 voorwielen en één
achterwiel zaten los. Bij één liets werd
zelfs een gebroken voorvork geconsta
teerd!
s s
Naast de nieuwe serie over de gedragsregels in het verkeer, die in dit
nummer begint, brengen wij fotoprijsvragen, die op hetzelfde onderwerp
betrekking hebben. Op deze foto's, waarvan wij hier de eerste publiceren, j
schuilt een verkeersovertreder en het kunnen er ook meer dan één zijn. j
j Bekijkt u dit straattafereeltje bij het verkeerslicht op de Wirdumerdijk
j eens goed, wellicht ziet u dan wie zich onjuist gedraagt of wie zich
onjuist gedragen. Per brief of briefkaart kunt u ons vóór 10 februari
j melden wat er aan mankeert en wanneer uw bevindingen juist zijn, dan
dingt u mee naar de maandelijkse prijs van tien gulden. Bovendien
zullen we nagaan wie op de lange duur de meeste verkeersfouten op
deze foto's weet op te sporen en daartoe een lijst van de goede
oplossers aanleggen. Wie aan het eind van de serie de hoogste score
haalt, wacht een extra-verrassing. Het adres voor inzending der oplossingen
j is: Redactie „De Leeuwarder Gemeenschap", Voorstreek 103, Leeuwarden.