EEN VERKEERS-FOTOPRIJSVRAAG tan mening, dat het witte spatbord alleen aanwezig moet zijn wanneer men 's avonds van de fiets gebruik maakt. Het reglement schrijft echter voor, dat het achterspatbord van het rijwiel steeds dus ook bij gebruik overdag van een helder wit gedeelte moet zijn voor zien. Er zijn enige buitenlandse merken lietsen in de handel waarvan het witte gedeelte van het achterspatbord slechts ongeveer twintig centimeter lang is. Dit is onvol doende. De bezitters van dergelijke rij wielen doen er goed aan de kwast met witte verf ter hand te nemen. Het witte spatbord eist enig onderhoud. Het wordt bij slecht weer gauw vuil, de lak springt er wel eens af, terwijl roest- vorming kan optreden. Wie 's avonds wel eens met een auto heeft (mee)gereden op een buitenweg zonder afzonderlijke rijwielpaden weet wel hoe nuttig zo'n wit achterspatbord is om aanrijdingen te voorkomen. 5. Een bepaling welke niet bij iedereen bekend blijkt te zijn houdt in dat rijwie len, de lading meegerekend, niet breder mogen zijn dan 75 centimeter. Men mag dus wel bagage op de fiets vervoeren, mits de totale breedte deze grens niet overschrijdt. Men ziet fietsers soms de vreemdsoortigste voorwerpen meenemen: een wieg, een kachel, een buitenboord motor, grote kisten enzovoort. In de meeste gevallen wordt niet alleen de bepaling omtrent de grootste breedte van 75 centimeter overschreden, maar kan men ook in conflict komen met het voor schrift, dat de vrijheid van het verkeer nimmer mag worden belemmerd en de veiligheid van het verkeer in gevaar gebracht. Het vervoeren van te grote, te lange en te zware voorwerpen op uw fiets heeft een nadelige invloed op de bestuurbaarheid. U heeft het rijwiel niet onder alle omstandigheden volkomen in uw macht en dit kan zowel voor u als voor de overige weggebruikers gevaar lijk worden. U dient er altijd rekening mee te houden, dat zich plotseling on verwachte situaties kunnen voordoen en dan zoudt u door te veel ballast in gevaar kunnen komen. Bovendien kan men bij richtingverandering geen duide lijk teken geven als men de last met één der handen vasthoudt. Een maximale lengte voor op de fiets vervoerde voor werpen, naar de voor- en de achterkant uitstekend, is thans niet meer voorge schreven, maar het bovenstaande maakt wel duidelijk, dat men de grens van het redelijk toelaatbare gauw heeft over schreden. Met „onmogelijke" vrachtjes wende men zich dus tot een bestel dienst! We zijn nog lang niet uitgepraat over de liets, maar voor deze keer mogen we hiermee volstaan. Andere zaken komen bij volgende gelegenheden aan de orde. Tot besluit van dit eerste artikeltje over lietsen en fietsers een paar cijfers, die overtuigend demonstreren, dat er nogal eens iets aan onze karretjes mankeert. In het najaar van het vorige jaar heeft de verkeerspolitie bij enkele scholen in de gemeente de fietsen der leerlingen gecontroleerd. In totaal werden 2492 rij wielen „onder de loupe'' genomen en daarvan waren 154 niet voorzien van een deugdelijke bel, 36 remmen werkten niet of onvoldoende en 247 spatborden moesten opnieuw worden gelakt. Boven dien vertoonden 54 lietsen speling in de stuurinrichting en 15 voorwielen en één achterwiel zaten los. Bij één liets werd zelfs een gebroken voorvork geconsta teerd! s s Naast de nieuwe serie over de gedragsregels in het verkeer, die in dit nummer begint, brengen wij fotoprijsvragen, die op hetzelfde onderwerp betrekking hebben. Op deze foto's, waarvan wij hier de eerste publiceren, j schuilt een verkeersovertreder en het kunnen er ook meer dan één zijn. j j Bekijkt u dit straattafereeltje bij het verkeerslicht op de Wirdumerdijk j eens goed, wellicht ziet u dan wie zich onjuist gedraagt of wie zich onjuist gedragen. Per brief of briefkaart kunt u ons vóór 10 februari j melden wat er aan mankeert en wanneer uw bevindingen juist zijn, dan dingt u mee naar de maandelijkse prijs van tien gulden. Bovendien zullen we nagaan wie op de lange duur de meeste verkeersfouten op deze foto's weet op te sporen en daartoe een lijst van de goede oplossers aanleggen. Wie aan het eind van de serie de hoogste score haalt, wacht een extra-verrassing. Het adres voor inzending der oplossingen j is: Redactie „De Leeuwarder Gemeenschap", Voorstreek 103, Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1956 | | pagina 3