5tad groeit bij Nieuwlandsweg
s.
13
met een groot viaduct over de spoorlij
nen en het zal niet zo heel lang meer
duren of het wegverkeer, dat uit het
zuiden komt en niet in de stad behoeft
te zijn, kan langs deze route in het
westen komen. Wanneer de nieuwe vee
markt klaar is, moet immers ook dit
gedeelte van de stadsrondweg klaar zijn,
omdat anders die markt geen toevoer
wegen heeft.
Voorlopig staan echter de huizen, die op
de foto zijn afgebeeld, nog aan een rustig
stuk weg. Zij staan er ook nog vrij een
zaam, maar ook dat zal wel heel spoedig
verleden tijd zijn. Er zal hier straks druk
worden gebouwd en dat geldt ook voor
II et weer van de laatste tijd en
I vooral de dik besneeuwde straten
lokten beslist niet uit voor een
flinke wandeling naar de buitenste kant
van de stad. Dat zal echter weldra weer
mogelijk zijn zonder al te veel kans op
uitglijden en vallen. Wanneer het zover
is, zouden wij u willen aanraden weer
eens naar het stuk stad ten zuiden van
de spoorlijn te wandelen. Daar is heel
wat te zien, ook voor de mensen, die in
dit steeds groeiende stadsdeel wonen.
Ook zij komen, wanneer ze er niets
hebben te maken, niet zo heel gemak
kelijk de Nieuwlandsweg op en daar
zouden wij u naar toe willen brengen.
Voor het te laat is, want van dat weg
getje is niet zo bar veel meer over. Het
krimpt hoe langer hoe meer in en de
boerenbedrijven, die er aan staan, wor
den steeds meer door de stad bedreigd.
Op de hierbij geplaatste foto is dat ook
duidelijk te zien. De vruchtbomen links
staan natuurlijk niet zo maar midden in
het vrije veld. Neen, zij behoren bij een
der hofsteden en uit het feit, dat die
bomen nu vlak bij een blok woningen
staan, blijkt wel, dat de stad die boer
derij heel dicht is genaderd.
Van 1950 af wordt hier het stratenplan
steeds meer uitgelegd. In de zomer van
dat jaar stond er op de hoek van de
Nieuwlandsweg en de Hobbemastraat
een dragline, die zich een weg baande
naar de duplexwoningen aan de Jan van
Scorelstraat. Deze moest toen nog wor
den doorgetrokken op de Vincent van
Goghsfraat, maar nu staan er aan die
zelfde Jan van Scorelstraat al aan weers
zijden etagewonjngen in drie lagen, er
is een winkelcomplexje gebouwd en de
gereformeerde Parkkerk is ook al in
gebruik genomen.
De ruimte tussen die Jan van Scorel
straat en het bestaande stuk stad is in
middels grotendeels volgebouwd, voor
namelijk door de woningstichting Leeu-
warden-Leeuwarderadeel. Er staat al een
bijzondere neutrale kleuterschool en van
r.k. zijde wil men er ook een kleuter
school bouwen.
Aan dit stuk stratenplan had men echter
lang niet genoeg. Ook ten westen van de
Jan van Scorelstraat is al druk gebouwd.
Aan de Jan van Mabusestraat stond nog
wat eenzaam school 33, maar de Dirk
Boutsstraat geraakte al aardig vol. Thans
is er bij die school een heel straten-
complex bijgekomen.
In het midden van de vorige zomer is
men begonnen met de aanleg van in
totaal elfduizend vierkante meter straat.
De Van Loonstraat vormt de meest noor
delijke begrenzing van dit nieuwe stra-
tencomplex, terwijl de westelijke grens
wordt gevormd door de verlengde Julia-
naweg.
Nog even en men zit met dit onderdeel
van de stadsautoweg bij het spoor en
dat is ook de bedoeling. Deze weg gaat
verschillende scholen. Op het terrein
achter de Parkkerk komt een christelijke
ulo-school, terwijl aan de Dirk Boutsstraat
de christelijke ambachtsschool is gedacht.
Verder zijn er voor deze omgeving nog
enkele scholenplannen in de maak.
Er komt ook nog een kerk, namelijk een
hervormde. Deze heeft men achter het
Julianapark gedacht, met het front naar
de rondweg gekeerd. Dat wordt dus in
de hoek van de doorgetrokken Hobbema
straat en de Julianaweg. Langs dat ver
lengde van de Hobbemastraat zijn nu al
twee vijvers gegraven en mettertijd zul
len er nog meer komen, zodat men dan
een hele keten in een groenpartij krijgt
tot aan het Van Harinxmakanaal.
Die vijvers zijn aangelegd ter verbete
ring van de waterlozing van de huidige
straten. Met een overvloedige regenval
kan de bestaande riolering het water
niet verwerken, omdat helemaal in de
Potmarge, bij de voormalige gasfabriek
van Huizum, moet worden geloosd.
De vijvers zullen op dit punt de nodige
verbetering brengen en straks vormen
zij dan een mooi onderdeel van groot
recreatiegebied, dat in deze omgeving is
gedacht. Eerst zal de stad echter haar
centrale riolering moeten hebben. Enfin,
in zuid wordt de riolering nu al panklaar
aangelegd om straks direct in het cen
trale net te kunnen worden opgenomen.
Dat alles is natuurlijk niet te zien op een
wandeling door dit groeiende deel van
de stad. Men kan echter al heel goed
nagaan hoe alles er hier na verloop van
niet al te veel tijd uit zal zien. En dat
is heel wat anders dan de aanblik, die
tot nu toe de weilanden rondom de
Nieuwlandsweg boden.