Een foto met veel fouten
2. op rijbanen, waarin aan de rechter
zijde spoor- of tramrails liggen.
3. op wegen, waar een stop- of een
wachtverbod voor de rechterzijde
bestaat (b.v. de Wirdumerdijk).
De jongen rechts op de foto, die, zittend
op zijn fiets naast het trottoir stilstaat,
bevindt zich ook binnen een afstand van
twaalf meter van de autobushalte. Velen
blijken onbekend te zijn met het feit, dat
dit verbod niet alleen voor auto's, wa
gens en bakfietsen, maar voor alle
voertuigen en dus ook voor tweewielers
geldt. Het is buitengewoon lastig voor
de autobuschauffeurs, wanneer zij niet
bij hun halte kunnen komen. Ook voor
hen geldt de bepaling, dat zij indien
zij hun autobus tot stilstand brengen
dit aan de uiterste rechterzijde van de
rijbaan moeten doen. Wanneer zij ge
noodzaakt worden hun autobus verder
van de rijbaan te laten stoppen, dan
levert dit vaak belemmeringen of gevaar
op voor het overige verkeer, omdat de
ruimte links van de bus dan te smal
wordt. Bovendien behoren de passa
giers op het trottoir in- en uit te stap
pen en niet op de rijbaan.
Ten slotte verkeren nog vele wegge
bruikers in de mening, dat de afstand
tot de bushalte, welke vrijgehouden
moet worden, acht of tien meter be
naar links moet worden uitgeweken,
hetgeen gevaar voor het achteropko
mend verkeer kan opleveren.
De vraag, of de jongen met de autoped
een fout maakt, is moeilijker te beoor
delen. Spelen op de rijbaan is in het
algemeen verboden. Hieronder wordt
begrepen het rijden op rolschaatsen,
autopeds en dergelijke. Uit de foto is
niet duidelijk op te maken, dat hij op
de rijbaan aan het spelen is. Indien hij
Ook voor deze prijsvraag
gedragen, d#t de vrijheid van het ver
keer zonder noodzaak wordt belemmerd
of de veiligheid op de weg in gevaar
wordt gebracht.
Of de jongen op de fiets zelf een fout
maakt, is uit de foto niet positief op te
maken. Enkele oplossers meldden, dat
hij niet uiterst rechts houdt. Indien hij
jonger is dan de jongen, die achter op
de bagagedrager zit, dan is hij in over
treding. Indien de jongen achterop jon-
bedrag van tien gulden beschikbaar.
Op de pagina hiernaast ziet u twaalf verkeerssituaties, waarbij de
kwestie van de voorrang in het geding is. We vragen onze lezers ons
schriftelijk te laten weten welk voertuig op elk van de tekeningen
voorrang heeft of hoe bij meer dan twee voertuigen de volgorde
ten aanzien van deze verkeersregels is. U kunt uw oplossing vóór
10 juli sturen aan: Redactie „De Leeuwarder Gemeenschap", Voor
streek 103, Leeuwarden.
de rijbaan haaks en voorzichtig over
steekt, nadat hij eerst goed naar beide
zijden heeft uitgekeken, maakt hij geen
fout. Dit oversteken moet tevens zonder
nodeloze onderbreking geschieden. Het
lijkt er op de foto wel op, dat hij even
heeft stilgehouden om voor de fotograaf
te „poseren". In dit geval maakt hij dus
een fout, omdat hij op de rijbaan blijft
staan.
Volledigheidshalve zij nog vermeld, dal
kinderspelen wèl zijn toegestaan op niet
verharde wegen en op verharde wegen,
welke voor het verkeer met motorrijtui
gen zijn verboden.
Bij het groepje van vier jongens met
één fiets zijn verschillende fouten gesig
naleerd. De twee jongens, die achter de
fiets aanhollen, zijn reeds fout, omdat zij
op de rijbaan lopen en niet op het trot
toir. Bovendien lijkt het er veel op, dat
zij de fietser plagen. Stoeien op de rij
weg is wel bijzonder gevaarlijk. Hierbij
komen zij in conflict met het algemeen
veiligheidsartikel, dat iedere weggebrui
ker verbiedt, zich zodanig op de weg te
1.
op wegen, welke voor het verkeer,
waartoe de bestuurder behoort, in
tegengestelde richting zijn gesloten.
Als dus een straat voor motorrijtui
gen in één richting gesloten is ver
klaard, mogen bestuurders van mo
torrijtuigen, rijdende in de toege
stane richting, zowel rechts als links
stilstaan. Alle andere bestuurders
mogen echter alleen uiterst rechts
stilstaan.
7e beginnen ons verkeersverhaal met een bespreking van de foto van de
Y' vorige maand die wij in dit nummer nog eens afdrukken om na te
gaan welke onjuiste gedragingen van weggebruikers hierop zijn afgebeeld.
Het opvallendste en ergste euvel vertoont de auto langs de kant; de bestuurder
daarvan heeft zelfs twee fouten gemaakt. In de eerste plaats staat de auto te dicht
bij het autobushaltebordje. Hij had hier twaalf meter vandaan moeten blijven.
Bovendien staat de auto aan de linkerzijde van de rijbaan. Dit is verboden omdat
de bestuurder bij een dergelijke manier van stilhouden de weg moet oversteken en
daarbij het op die weg rijdend verkeer dient te kruisen, wat extra risico's oplevert.
Bovendien moet hij straks, als hij wegrijdt, opnieuw de weg oversteken en het
verkeer kruisen, waardoor hij voor de tweede maal een manoeuvre, welke gevaar
of belemmering voor het overige verkeer kan opleveren, moet uitvoeren.
Daarom is bepaald, dat bestuurders van
alle voertuigen (dus ook fietsers) alleen
aan de uiterste rechterzijde van rijbaan
of pad mogen stilstaan. Als rechts van
de weg een afzonderlijk weggedeelte
voor stilstaande voertuigen aanwezig is
(zoals de parkeerstroken op de Nieuwe-
stad ZZ, Tweebaksmarkt e.d.), dan moet
van deze parkeerstroken gebruik worden
gemaakt en mag men niet op de rijbaan,
naast deze strook blijven stilstaan.
Er zijn drie uitzonderingen op de regel,
dat men alleen aan de uiterste rechter
zijde van de rijbaan mag stilstaan. Dit
mag aan de linkerzijde:
draagt. Dit is vroeger het geval geweest
doch in verband met het groter worden
van de afmetingen van autobussen, moest
deze afstand op twaalf meter worden
gesteld. In totaal moet dus een ruimte
van 24 meter worden vrijgehouden. Is
deze afstand kleiner, dan kan de autobus
niet vlak naast het trottoir worden ge
bracht, terwijl bij het wegrijden te scherp