Een foto met veel fouten 2. op rijbanen, waarin aan de rechter zijde spoor- of tramrails liggen. 3. op wegen, waar een stop- of een wachtverbod voor de rechterzijde bestaat (b.v. de Wirdumerdijk). De jongen rechts op de foto, die, zittend op zijn fiets naast het trottoir stilstaat, bevindt zich ook binnen een afstand van twaalf meter van de autobushalte. Velen blijken onbekend te zijn met het feit, dat dit verbod niet alleen voor auto's, wa gens en bakfietsen, maar voor alle voertuigen en dus ook voor tweewielers geldt. Het is buitengewoon lastig voor de autobuschauffeurs, wanneer zij niet bij hun halte kunnen komen. Ook voor hen geldt de bepaling, dat zij indien zij hun autobus tot stilstand brengen dit aan de uiterste rechterzijde van de rijbaan moeten doen. Wanneer zij ge noodzaakt worden hun autobus verder van de rijbaan te laten stoppen, dan levert dit vaak belemmeringen of gevaar op voor het overige verkeer, omdat de ruimte links van de bus dan te smal wordt. Bovendien behoren de passa giers op het trottoir in- en uit te stap pen en niet op de rijbaan. Ten slotte verkeren nog vele wegge bruikers in de mening, dat de afstand tot de bushalte, welke vrijgehouden moet worden, acht of tien meter be naar links moet worden uitgeweken, hetgeen gevaar voor het achteropko mend verkeer kan opleveren. De vraag, of de jongen met de autoped een fout maakt, is moeilijker te beoor delen. Spelen op de rijbaan is in het algemeen verboden. Hieronder wordt begrepen het rijden op rolschaatsen, autopeds en dergelijke. Uit de foto is niet duidelijk op te maken, dat hij op de rijbaan aan het spelen is. Indien hij Ook voor deze prijsvraag gedragen, d#t de vrijheid van het ver keer zonder noodzaak wordt belemmerd of de veiligheid op de weg in gevaar wordt gebracht. Of de jongen op de fiets zelf een fout maakt, is uit de foto niet positief op te maken. Enkele oplossers meldden, dat hij niet uiterst rechts houdt. Indien hij jonger is dan de jongen, die achter op de bagagedrager zit, dan is hij in over treding. Indien de jongen achterop jon- bedrag van tien gulden beschikbaar. Op de pagina hiernaast ziet u twaalf verkeerssituaties, waarbij de kwestie van de voorrang in het geding is. We vragen onze lezers ons schriftelijk te laten weten welk voertuig op elk van de tekeningen voorrang heeft of hoe bij meer dan twee voertuigen de volgorde ten aanzien van deze verkeersregels is. U kunt uw oplossing vóór 10 juli sturen aan: Redactie „De Leeuwarder Gemeenschap", Voor streek 103, Leeuwarden. de rijbaan haaks en voorzichtig over steekt, nadat hij eerst goed naar beide zijden heeft uitgekeken, maakt hij geen fout. Dit oversteken moet tevens zonder nodeloze onderbreking geschieden. Het lijkt er op de foto wel op, dat hij even heeft stilgehouden om voor de fotograaf te „poseren". In dit geval maakt hij dus een fout, omdat hij op de rijbaan blijft staan. Volledigheidshalve zij nog vermeld, dal kinderspelen wèl zijn toegestaan op niet verharde wegen en op verharde wegen, welke voor het verkeer met motorrijtui gen zijn verboden. Bij het groepje van vier jongens met één fiets zijn verschillende fouten gesig naleerd. De twee jongens, die achter de fiets aanhollen, zijn reeds fout, omdat zij op de rijbaan lopen en niet op het trot toir. Bovendien lijkt het er veel op, dat zij de fietser plagen. Stoeien op de rij weg is wel bijzonder gevaarlijk. Hierbij komen zij in conflict met het algemeen veiligheidsartikel, dat iedere weggebrui ker verbiedt, zich zodanig op de weg te 1. op wegen, welke voor het verkeer, waartoe de bestuurder behoort, in tegengestelde richting zijn gesloten. Als dus een straat voor motorrijtui gen in één richting gesloten is ver klaard, mogen bestuurders van mo torrijtuigen, rijdende in de toege stane richting, zowel rechts als links stilstaan. Alle andere bestuurders mogen echter alleen uiterst rechts stilstaan. 7e beginnen ons verkeersverhaal met een bespreking van de foto van de Y' vorige maand die wij in dit nummer nog eens afdrukken om na te gaan welke onjuiste gedragingen van weggebruikers hierop zijn afgebeeld. Het opvallendste en ergste euvel vertoont de auto langs de kant; de bestuurder daarvan heeft zelfs twee fouten gemaakt. In de eerste plaats staat de auto te dicht bij het autobushaltebordje. Hij had hier twaalf meter vandaan moeten blijven. Bovendien staat de auto aan de linkerzijde van de rijbaan. Dit is verboden omdat de bestuurder bij een dergelijke manier van stilhouden de weg moet oversteken en daarbij het op die weg rijdend verkeer dient te kruisen, wat extra risico's oplevert. Bovendien moet hij straks, als hij wegrijdt, opnieuw de weg oversteken en het verkeer kruisen, waardoor hij voor de tweede maal een manoeuvre, welke gevaar of belemmering voor het overige verkeer kan opleveren, moet uitvoeren. Daarom is bepaald, dat bestuurders van alle voertuigen (dus ook fietsers) alleen aan de uiterste rechterzijde van rijbaan of pad mogen stilstaan. Als rechts van de weg een afzonderlijk weggedeelte voor stilstaande voertuigen aanwezig is (zoals de parkeerstroken op de Nieuwe- stad ZZ, Tweebaksmarkt e.d.), dan moet van deze parkeerstroken gebruik worden gemaakt en mag men niet op de rijbaan, naast deze strook blijven stilstaan. Er zijn drie uitzonderingen op de regel, dat men alleen aan de uiterste rechter zijde van de rijbaan mag stilstaan. Dit mag aan de linkerzijde: draagt. Dit is vroeger het geval geweest doch in verband met het groter worden van de afmetingen van autobussen, moest deze afstand op twaalf meter worden gesteld. In totaal moet dus een ruimte van 24 meter worden vrijgehouden. Is deze afstand kleiner, dan kan de autobus niet vlak naast het trottoir worden ge bracht, terwijl bij het wegrijden te scherp

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1956 | | pagina 2