U mag niet overal stoppen Jhr. J. W. J. Witsen Elias "f" ger dan tien jaar is, dan had deze op een doelmatig en veilig zitje met vol doende steun voor rug, handen en voe ten moeten zitten. Er waren deze keer vrij veel oplossingen van de prijsvraag, die aan deze foto was De prijsvraag gaf twee voorbeelden van plaatsen, waar het verboden is voertuigen te laten stilstaan. Er zijn echter meer gevallen, waar dit verboden is, ook voor fietsers. Men be denke hierbij wel, dat elk stilstaan reeds strafbaar is, ook al duurt dit slechts enkele seconden. Het verbod tot stilstaan gaat dan ook veel verder dan het wacht- (of parkeer-) verbod. Bij een wachtverbod mag men namelijk wèl stilstaan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmid dellijk in- of uitstappen van personen of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen. Bij een verbod stilstaan mag dit niet. Bovendien geldt het verbod stilstaan ook voor rij- en trekdieren en vee. Het is verboden stil te staan: 1. Zodanig, dat de vrijheid van het ver keer daardoor meer dan nodig wordt belemmerd of de veiligheid op de weg in gevaar wordt gebracht. Dit kan bij voorbeeld het geval zijn, indien men een vrachtauto in een smalle straat laat staan, zodat andere voertuigen niet of tenauwernood kunnen passeren. 2. Op rijwielpaden en op voetpaden. Het is volkomen begrijpelijk dat op déze, vaak smalle paden geen belemmeringen mogen worden veroorzaakt. Het rijwiel pad is voor de fietser; het voetpad voor de voetganger. Wielrijders mogen echter op fietspaden wel afstappen, maar zij mogen daar niet blijven staan. Zij dienen dan naast het rijwielpad in de berm, of op het voetpad te gaan. Fietsen mogen op voetpaden worden geplaatst, tenzij dit door borden is verboden. Dit betekent niet, dat men het gehele trottoir door naast elkaar geplaatste fietsen mag ver sperren, want dan komt men weer in conflict met het bepaalde onder 1. 3. Op een brug, op een viaduct, in een onderdoorgang. Een brug is vaak smal ler dan de wegen die daarop uitkomen, zodat daar stilstaande voertuigen de vrije doorgang voor het overige verkeer kunnen belemmeren. Bij het stilstaan op een viaduct of in een onderdoorgang kan het uitzicht worden belemmerd, zodat gevaar kan ontstaan indien ver keer uit tegengestelde richtingen het stilstaande voertuig nadert. 4. In of nabij een bocht en op of nabij het hoogste punt van een helling, indien daardoor het uitzicht voor het overige verkeer niet voldoende vrij blijft. verbonden. Verschillende lezers hebben uitvoerig verteld wat er naar hun oor deel aan verkeerszonden in de Corelli- straat was te vinden, toen onze fotograaf de sluiter van de camera liet klikken. De prijs van tien gulden gaat deze keer naar: H. S. Swart, Gymnasiumstraat 18, Leeuwarden. 5. Naast of op een afstand van minder dan vijf meter van een verkeersheuvel, tenzij de breedte van de rijbaan naast de verkeersheuvel tenminste zes meter bedraagt. 6. Op de middenbaan of één der mid- denbanen, wanneer drie of meer rijbanen naast elkaar liggen, zoals b.v. de Ver lengde Schrans. Een uitzondering is hier gemaakt voor autobussen, die wèl op de middenbaan mogen stoppen bij officiële autobushaltes. Andere auto's mogen dus nooit op de middenbaan stoppen, ook niet om zoals men vaak ziet even een lifter op te nemen. 7. Op een als zodanig aangeduide over steekplaats voor voetgangers of wiel rijders. Deze zijn vaak op het wegdek aangeduid door het bekende witte zebra patroon en voorts door borden. 8. Bij kruisingen of splitsingen van wegen binnen een afstand van tien meter van het snijpunt van de rijbaankanten of de verlengden daarvan. (Hierop werd de vorige maal reeds de aandacht ge vestigd). 9. Op wegen of weggedeelten, waar een stopverbod bestaat. Het stilstaan op de bovengenoemde plaatsen is dus niet aan enige tijdslimiet gebonden, d.w.z. zodra men op één van de bovengenoemde plaatsen STOPT, is men reeds in overtreding. Dit is niet geval met het WACHT VERBOD. Hier mag men dus wel stoppen en blijven stilstaan, maar dan aileen gedurende de tijd welke beslist nood zakelijk is om in- of uit te stappen of om te laden en te lossen. Zodra men hiermede klaar is, moet men verder rijden. Een wachtverbod geldt in de eer ste plaats in die straten, waar dit door borden is aangegeven. (Rond met rode rand en diagonaal, middencirkel blauw). Men kent wachtverboden die te allen tijde gelden, maar ook voor slechts een helft van de weg (b.v. Wirdumerdijk), of voor bepaalde dagen en uren. Ten slotte is het verboden te wachten (parkeren) voor een uitrit. Velen ver keren in de mening, dat de uitrit is ver meld bij het hiervoren opgenomen aantal stopverboden. Dit is niet juist. Voor een uitrit mag dus wel worden gestopt voor uit- en instappen en voor laden en los sen, maar men mag daar niet blijven staan nadat men daarmede gereed is. Terwijl wij bezig zijn dit num mer van „De Leeuwarder Gemeenschap" te drukken, bereikt ons het bericht van het plotselinge overlijden van Jhr. J. W. J. Witsen Elias. Ons woord te zijner nagedachtenis moet om technische redenen kort zijn, maar het lijkt ons ook geheel in over eenstemming met zijn gehele per soonlijkheid, wanneer wij de be scheidenheid toepassen, die een zijner meest karakteristieke eigen schappen is geweest. We zouden de overledene echter tekort doen wanneer we niet memoreerden hoeveel hij heeft gedaan voor de totstandkoming van dit blad, niet alleen als lid van de redactie commissie, maar vooral als direc teur van de Erven Koumans Sme ding, die „De Leeuwarder Gemeen schap" uitgeeft en verzorgt. Zonder de door dit bedrijf en in eerste aanleg dus door de directeur betoonde offervaardigheid ten behoeve van dit commercieel eigenlijk onbestaanbare stukje gemeenschapswerk, zou ons blad nimmer van de pers zijn gekomen. De belangstelling van Jhr. Witsen Elias voor de burgerzin demonstreerde zich trouwens al veel eerder in zijn lidmaatschap van de Stichting Leeuwarder Gemeenschap. Wij mogen volstaan met dit korte en ten aanzien van het hele leven en de algehele werkzaamheid van de overledene stellig onvolledige „in memoriam". 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1956 | | pagina 4