De bromfiets vraagt veel van de berijder De bromfiets: 2 Wie zijn ogen goed de kost geelt, kan zich er dagelijks van over tuigen, dat er onder de ongeveer 593.000 bromfietsers die thans, de ene meer de andere minder in'.ensfef, aan het verkeer deelnemen, slechts weinigen zijn, die voldoende besef hebben van de wijze, waarop zij zich op de weg behoren te gedragen. Heel velen geven er blijk van nog maar bedroevend matig op de hoogte te zijn van de eenvoudigste verkeersregels. Anderen weten er wel het een en ander van, doch zij brengen dit niet in praktijk. De ontwikkeling van het oorspronkelijk voor gewone fietsen bestemde hulpmotortje is zó snel verlopen, dat daardoor ern stige gevaren zijn ontstaan voor de algemene verkeersveilig heid. De bromfiets is van hu's u t bedoeld als normaal rijwiel, waarbij het trappen wordt vergemakkelijkt door het woord zegt het reeds een hulp-mo'.or. De fabrieken hebben deze kleine motor echter spoedig zo sterk gemaakt, dat trappen volkomen overbodig is geworden. Vervolgens zijn de fabrikanten met elkaar gaan wedijveren in het opvoeren van de snelheden, waarbij het mogelijk is gebleken, deze tot zestig kilometer per uur op te voeren. Daardoor dreigt de bromfiets hoe langer hoe meer zijn oorspronkelijk karakter te verliezen en te veranderen in een licht motorrijwiel. Het besturen van de bromfiets is erg eenvoudig en ook de bediening van het motortje levert praktisch geen moeilijk heden op. Het gevaar schuilt echter in de veelal hoge snel heid, welke ermee kan worden bereikt en welke veel meer de voortdurende aandacht, een sneller reageren en een betere kennis van de verkeersvoorschriften van de berijder vergt dan van de gewone fietser. Bij zijn snelle wijze van voortbewegen en manoeuvreren is het absoluut noodzakelijk, dat de brom fietser niet alleen zijn rechten kent, maar dat hij vooral weet welke zijn plichten in het verkeer zijn. De vele ongevallen waarbij bromfietsers betrokken zijn, bewijzen, dat hieraan nog al het een en ander ontbreekt. Bovendien moeten zij een grote mate van verkeersinzicht hebben. Velen beseffen nog niet, dat de bromfiets door zijn grotere snelheid een veel langere remweg heeft dan een gewone fiets. Daar het zwaartepunt bij de bromfiets met berijder hoger ligt dan bij het normale motorrijwiel, is de kans op slippen bij het met grote snelheden nemen van bochten veel groter. Bovendien dient men altijd zijn snelheid aan te passen aan de verkeersomstandigheden, zoals grote verkeersdrukte, de aan wezigheid van veel wielrijders op het rijwielpad en aan natte, gladde wegen, waar de bromfiets zo gemakkelijk kan slippen. Veel bromfietsmotoren maken zoveel lawaai, dat de berijder een naderende auto niet tijdig hoort aankomen. Daarom geldt voor hen in het bijzonder, dat zij steeds over hun linker schouder achterom moeten kijken, alvorens links af te slaan, en ook bij het naar links uitwijken om andere rijdende of stil staande voertuigen voorbij te rijden. Elke zwenking naar l<nks, hoe gering ook, kan zeer gevaarlijk zijn, als er snelverkeer vlak achter de bromfietser rijdt. De bromfietser met verkeersinzicht is er zich steeds van bewust, welke de mogelijke reacties van andere weggebrui kers kunnen zijn. Hij neemt onwillekeurig in zich op, of een voorganger al dan niet goed rijdt, of een fietser neiging heeft enigszins te slingeren, of een voetganger misschien plotseling en onbedachtzaam van het trottoir op de rijbaan stapt en houdt bij voorbaat met dergelijke mogelijkheden rekening. HALF FIETS, HALF MOTOR UI ij willen thans eens zien, wat de Wegenverkeerswet en het Wegenverkeersreglement ons ten aanzien van het gebruik van het rijwiel met hulpmotor voorschrijven. In principe valt het rijwiel met hulpmotor onder het begrip motorrijtuig. Het vol doet namelijk geheel aan de definitie, welke de wet van motorrijtuigen geeft en welke als volgt luidt: ..Onder motorrijtuigen worden verstaan a"e rij- oi voertuigen, bestemd om uit- s'uitend oi mede door een mechani- s:he kracht, op oi aan het rij- oi voertuig ze'f aanwezig, anders dan langs spoor staven te worden voortbewogen." Voor de toepassing van hoofdstuk III (gedragsregels voor weggebruikers) en hoofdstuk IV (eisen ten aanzien van de inrichting, de belading en de verlichting van voertuigen) van het Wegenverkee's- reglement worden rijwielen met hulp motor evenwel onder zekere voorwaar den gelijkgesteld met gewone rijwielen. Voor de wet en de overige hoofdstukken van het reglement blijven de bromfietsen dus motorrijtuigen, behalve voor wat betreft de kenteken- en rijbewijs-rege ling. Welke zijn nu die „zekere voor waarden"? Een rijwiel met hulpmotor moet om met een rijwiel te kunnen worden gelijk-

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1956 | | pagina 2