Niet in de kou Herfst in het Rengerspark De vraag blijft over hoe een deel van de jeugd zich zo gretig en zo gemakkelijk in-actie laat brengen voor en door een zo volstrekt dwaze en onbelangrijke aangelegenheid. Het ant woord is, dunkt ons, zeer eenvoudig: er is een groot aantal jongeren, dat zich in de vrije tijd intens verveelt en bereid is elke aangelegenheid aan te grijpen om de eentonigheid van het straatslijpen te breken. Kan dit niet op een fatsoenlijke manier, dan moet het maar anders. Een deel van de jongeren is niet vatbaar voor de aantrek kingskracht van het in georganiseerde banen geleide jeugd werk. Dit is bijzonder jammer voor deze jongelui, maar het is even jammer voor dit jeugdwerk, dat blijkbaar de middelen en de sfeer niet kan vinden om dit gedeelte van de jeugd op te vangen. En hieraan kan, naar onze «maak, Heen le'.s worden veranderd door andere middelen aan te wenden om de „on grijpbare" jongeren te pakken te krijgen. Wij geloven, dat er op dit gebied in Leeuwarden nog onge bruikte mogelijkheden zijn, in de sfeer van wat wij „voorbe reidende jeugdvorming" zouden willen noemen. Het begin daarvan moet zijn deze jeugd van de straat te halen door de aantrekkelijkheid van het op straat rondhangen te overbieden. Dit hoeft in beginsel niet zo n grote krachttoer te zijn, omdat de straat niet zozeer vermaak biedt als wel de collectieve verveling, die gemakkelijker te dragen is dan die in afzonde ring. Wat doen jongens en meisjes liever dan op straat slenteren? We noemen een belangrijk voorbeeld: dansen en/of luisteren naar dans- en amusementsmuziek. Zou dit vermaak, in ieder geval op zaterdagavond, niet geboden kunnen worden in de bovenzaal van de Beurs, waar ruimte is en een alcohol vrij buffet? Nu kan men zeggen, dat het bieden van ëen gelegenheid tot dansen niet direct een met ideële begeestering overladen taak is. Maar hoger grijpen is althans aanvankelijk meteen te hoog grijpen. Aan het toedienen van een injectie met geestelijke activiteit onttrekt de patiënt zich al bij voor baat. Daarom faalt de jeugdbeweging, die een op geestes arbeid gegrond ideaal als eis stelt. De beperkte doelstelling die wij zouden willen propageren is: vervang de verveling buitenshuis, die de kiem is van allerlei kwade gedragingen, door aanvaardbare gezelligheid en ontspanning in een milieu, dat in ieder geval niet negatief op de persoonlijkhe;d werkt. Misschien kan zo een beginpunt voor verdergaande arbeid worden gevonden; in ieder geval mag men de jeugd niet, letterlijk en figuurlijk, „in de kou" laten staan. K. Het gelukkig kortstondige rumoer, dat de vertoning van de film „Rock around the clock" in Leeuwarden heeft begeleid, is niet ten onrechte gebrandme~kt a's een dwaze, onbeheerste rel van een deal der jeugd. Het gemakke lijkst was de zaak af te doen met een veroordeling van dit gedrag. Maar wanneer men moppo-end over en scheldend op „die jeugd van tegenwoordig" tot de orde van de dag overgaat, dan blijft het diepere probleem liggen waar het ligt en er gebeurt niets wat de werkelijke oorzaak van het kwaad zou kunnen wegnemen. Die oorzaak in de vertoning van een film zoeken is toch eigenlijk een te groot eerbewijs aan de macht van de cinematografie. De feiten hebben trouwens wel ge leerd, dat „Rock around the clock" alleen maar tot relletjes aanleiding kon geven op grond van de vorming van een traditie. Wie heeft de traditie gevormd, dat men na het z>en van deze film moet hossen, joelen, schreeuwen en de politie lastig vallen? Wij geloven er n'e's van dat dn jeugd waar ook ter wereld, h'ervoor rechtstreeks aansp-akelijk is. Eerder veronderstellen wij, dat jongelui zich voor het karretje van de filmreclame hebben laten spannen om dit eens flink op gang te brengen. Voor de filmbusiness moet het wel bijzonder sneu zijn, dat een al te grote snelhe'd op ve'e n'aa'sen zoals in Leeuwarden tot een gebiedend „halt" heeft geleid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1956 | | pagina 5