Zemostenes 1 1 V ïïy.-tk Een woonschepen-buurtje bij Ritsumazijl gelingen, die hij om zich heen wist te verzamelen. En wan neer alles wat er gebeurde voldoende was aigekraakt en afdoende alle tekortkomingen waren gesignaleerd, dan kwam Zemostenes met zijn denk beelden van wat er moest ge beuren. Hij wist dan haarlijn aan te duiden wat er, tot heil van de Atheense samenleving, gedaan moest worden door anderen, want als het niet op praten maar op handelen aan kwam, dan waren Zemostenes en zijn volgelingen nooit thuis. Daarom is er zo weinig van hem bekend en geboekstaafd, want mensen die alleen maar op straathoeken staan te cri- tiseren en nimmer één hand uitsteken om hun zelfbedach te en zeil gepr op age er de heil zaamheden te verwezenlijken leven niet voort in de ge schiedenis. U, waarde lezeres ol lezer, zult inmiddels wel hebben be grepen, dat onze Zemostenes een schertsfiguur is, die we alleen maar hebben laten op draven, omdat er ook in onze tijd nog zoveel scherpzinnige criticasters zijn, die terdege zien wat een ander fout doet, maar zelf meesterlijk buiten schot blijven, omdatze zelf nooit iets doen wat een ander stof tot critiek kan op leveren. Het zijn de mensen, die na een intelligente ont leding van alles wat verkeerd wordt gedaan tot de positieve bijdrage komen: „Ze mosten es." De anderen moeten het dus doen, want zelf heelt men geen zin, subsidiair geen tijd (wat heel vaak hetzelfde is). En zo verschijnt de pseudo- historische figuur van de al oude Zemostenes als de stam vader van de negatieve cri tiek, als het oertype van de beste stuurlui aan de wal. Hun bestaan mag in menig opzicht worden erkend (wat nog niet altijd hetzelfde is als gerespecteerd) wanneer hun oordeel zich richt op zaken waarmee ze niet geacht kun nen worden zich rechtstreeks en in positieve zin te be moeien. Voor de Stichting Leeuwarder Gemeenschap ligt de zaak principieel anders; haar werk richt zich niet al leen tot heel de burgerij; als het goed is moet het ook werk van heel de burgerij zijn. Mochten de hedendaagse aanhangers van de leer van Zemostenes komen met hun bezwaren en critiek op wat de Stichting doet of van plan is te doen, dan krijgen ze uiteraard een ruim en aan dachtig gehoor. Maar ze zul len zich moeten voorbereiden op de vraag wat ze zelf in constructieve zin willen en kunnen bijdragen In oeroude tijden moet in Griekenland een wijsgeer heb ben geleefd die Zemostenes heette. Vergeefs zult u zijn naam in de boeken zoeken, nergens is van zijn leven melding gemaakt; zijn geboor te- en sterfjaar zijn dan ook onbekend. De overlevering wil, dat hij zich veelvuldig ophield op de straathoeken van Athene en daar deelnam aan de gesprekken van een soort als zich thans „Onder het klokje" pleegt te ontwik kelen. Onder klokjes was dat toen nog niet mogelijk, want het zou nog vele eeuwen duren voordat Christiaan Huy- gens het slingeruurwerk uit vond. Zemostenes mengde zich voor al in discussies over alles wat er verkeerd werd gedaan in liet oude Athene. Dat was heel veel, net als in het te genwoordige Leeuwarden en overal elders ter wereld. Nie mand ontkwam aan de on barmhartige kritiek van Ze mostenes en de kring van vol-

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1957 | | pagina 11