is bijna net zo oud als de mens zelf Ze waren niet altijd voor kinderen bestemd 29 DE SPEELPOP U vindt een pop maar iets kinderachtigs? Gelukkig dat niet iedereen er zo over gedacht heelt sedert de aarde draait en het kind speelt. Want door de poppen-van-héél-vroeger is ons alweer een heleboel verteld over het leven-van-toen. Er is niet veel nodig om een kinderhand te vullen en zo kan een pop van klei, van hout, van was, of van lappen het dier baarste bezit van het kleine mensje zijn. Wie de eerste pop heeft gemaakt, zullen wij nooit te weten komen. Misschien speelde een kind met een klompje klei of een stukje hout, mischien gaf de vader er de ruwe vormen van een mens aan, misschien is dat het model geworden waarnaar duizenden poppen sedertdien zijn vervaardigd. En toen is een moeder op een goede dag op het idee gekomen om een stukje stof om het geval heen te binden en de pop had haar costuum gekre gen, dat later veel rijker en échter zou worden. Uit het oude Egypte, waar toen nog geen Suezkanaal en dus geen gezeur daarover bestond, is tot ons overgekomen een Photo CnUla Frèn», Pari». pop van klei met beweegbare ledematen! Misschien is dat wel de oudste pop van de wereld. In het museum van Cairo bewaart men dozen vol poppen, waar eens de kleine Egypte- naartjes mee gespeeld hebben. Er werden poppen (beeldjes) gemaakt voor religieuze doeleinden, er zijn er geweest die een zinnebeeld van de vruchtbaarheid voorstelden. Vele van die beeldjes waren niet gekleed, anderen - van hout of metaal - laten ons zien wat in vroeger eeuwen en in verre landen de mode was. Bij sommige volken was het gewoonte de dode kleine beeldjes mee te geven, o.a. in de vorm van gevleugelde geleide of beschermde geesten die dan in het graf werden opgehangen. U ziet: vorm en bestemming van de poppen kon velerlei zijnl Men weet uit oude beschrijvingen dat er in de Middeleeuwen poppen zijn geweest, zelfs met mooie kleren aan, waar de kinderen mee speelden. Zij werden vooral op het platteland gemaakt. In de rekeningen van Karei de Vijfde staan uitgaven voor „popjes" voor de kleine Marguerite, die later onze be kende hertogin van Parma zal zijn. In die dagen werd al speelgoed - en werden dus ook poppen - gemaakt in Neuren berg. Hendrik II, koning van Frankrijk, kocht in 1550 in Parijs zes poppen voor zijn dochtertjes en toen in 1589 Catherine de Medici overleed, stond er in de lijsten van haar inventaris „16 popjes" genoteerd, waarvan er acht in rouwdracht waren. Bij de kinderhuwelijken, die heel vroeger in de mode waren, was het niet te verwonderen dat de jonge mevrouwen nog met de pop speelden! Men vindt dit zelfs terug in wat Molière zijn toneelspelers laat zeggen. Natuurlijk ontbraken poppenhuizen en -kamers, serviesjes, uitzetjes, rijtuigjes met paardjes niet, die nodig waren om de poppen als kleine mensjes te verzorgen en te bedienen. Van porselein ol zilver kon men de aardigste bordjes en pannetjes maken, die een kinderhart in verrukking moeten hebben gebracht. De poppen zeil werden steeds mooier afgewerkt, vooral toen men met was ging werken, wat het modelleren steeds verfijnder maakte. Dit werd vooral in Engeland in de zeventiende eeuw gedaan. Wij kennen heden ten dage nog de poppen van dun carton, omgeven van kartonnen kleding. Pop en kledingstukken kan men uitknippen en het papieren slachtoffer kan dan steeds van toepasselijke jurkjes of pakjes worden voorzien. Wij laten er u hier een zien uit de pruikentijd. Het is niet helemaal het zelfde als wat wij nü voor onze kinderen kopen, want dit jongmens is al aangekleed. Maar het pruikenhoofd kan nog wel be-hoed worden en de satijn-beklede armen en benen kunnen aan het lichaam worden vastgemaakt, zodat er een soort trek-harlekijntje ontstaat. Het karakter van de pop was zeer verschillend in de diverse landen, zij ging soms ver uit boven het eenvoudige kinder speelgoed. Zo werden er gedurende de Franse revolutie poppen gemaakt die de ongelukkige Lodewijk de Zestiende moesten voorstellen en hem dan een weerzinwekkende dierenkop gaven. Zeer bekend zijn de kerstkribben in Italië en Duitsland, waar bekende meesters de ontwerpen voor maakten en grote beeld houwers de figuurtjes sneden. Weinig is van al het moois overgebleven, een kinderhand is gauw gevuld maar heeft ook gauw vernield. En ook de (voor vervolg zie pagina 31)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1957 | | pagina 29