Verzameling is wereldberoemd Chinees porcelem in Princessehof .^e t^eeuwarber /jemeenscljah 1 5 V O Misschien is het meest waardevolle boek dat we in de bibliotheek van de Ottema- Kingma Stichting vinden dat van de hand van wijlen notaris Nanne Ottema zeli: ,,Chineesche Ceramiek". Het werd geschreven naar aanleiding van de ver zameling in het Princessehoi, een verza meling die overal op de wereld waar ceramiek-kenners en -liefhebbers wonen, bekend is. Iedere verzamelaar wordt natuurlijk op een bepaald moment door iets gegrépen en dat „iets" laat hem dan niet meer los. Hij wil er meer van weten, hij wil her komst en makelij bestuderen, hij gaat verschillende specima verzamelen. De een doet het met snuifdozen, een ander met horloges, weer een andere zoekt het in kostbare wiegedrukken en doet men het in het eenvoudige och, dan zijn er altijd nog de suikerzakjes, siga renbandjes en lucifersdoosjes. Nanne Ottema is gegrepen door de cera miek. Op 17-jarige leeftijd mocht hij een keuze doen uit de diggelkast van zijn grootmoeder en hij koos toen, volgens zijn voorwoord in het hierbovengenoem- de boek, iets „dat nu nog voor mij een ceramische puzzle is". Dit vaasje werd het begin van de beroemde verzameling. Nanne Ottema had het geluk veel te kunnen reizen, hij kon daardoor zien en vergelijken, spreken met experts, musea en verkopingen bezoeken. Want verza melen is niet stil op je stoel blijven zit ten en dan maar afwachten of er iets in Maandblad onder auspiciën van de Stichting Leeuwarder Gemeenschap" 6ejaarg.no. 10 november 1957 Redaktie-commissie Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pater G. T. Oostvogel O.P. A. Vandamme J. T. Vellenga Hoofdredakteur W. H. Kuipers, Tel. 8203 Adres Administratie Voorstreek 101-103, Telefoon 22046 en 22047 Redactie Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs f 1.80 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden huis gebracht wordt. Hoewel ook dit wel eens gebeurt! Er bestonden vele boeken in diverse talen over de ceramiek, maar in het Nederlands was daar weinig van. En nu is het een van de grote verdiensten van Nanne Ottema, de self-made man" op het gebied van de kennis der ceramiek, om in ónze taal zo'n lijvig boek geschre ven te hebben, waardoor hij het porce- lein en aardewerk in zijn geheel en de collectie in het Princessehof in het bij zonder, nader tot ons, Nederlanders, bracht. Bent u wel eens die collectie gaan zien? Of schrikt het u af te horen over Ming en Sung, over „familie verte" en familie rose"? Och ja, het is ook wel moeilijk. Een schilderij en een beeldhouwwerk zijn veel gemakkelijker, een muziek compositie streelt het oor. Maar zo'n vaasje of potje, wat is daar nu eigenlijk aan? Houdt u dan niet van een mooie vorm, van een menselijk figuurtje dat met slechts enige lijntjes werd aange geven, van een merkwaardige tint? Gaat u nu eens naar het kleine zaaltje in het Princessehof (de verzameling schrééuwt om meer ruimte!) en staat u dan eens even stil bij die statige vaas vol bloemen en takken, dat gekleurde bord met die vrolijke figuren, die buikige vaas met ruiters, die dekselpot met de hofscène erop, dat bord met de woeste paardjes. En dan de kleuren: celadon het won dermooie groen, het „poeder-blauw" een blauw dat nauwelijks te beschrijven is, het stille wit en het doffe zwart, het koraal en het geel-bruin, het keizerlijk geel. Dit laatste mocht alleen gebruikt worden voor het porcelein dat op 's kei zers tafel kwam; het is versierd met de draak-met-vijf-klauwen, die ook op 's keizers kleren werd geborduurd. In de 18de eeuw hadden verschillende handeldrijvende volken contact met China en dus ook met de Chinese porcelein- handel. In Kanton bezaten Engelsen, Ne derlanders, Fransen, Zweden, Denen en natuurlijk Portugezen en Spanjaarden hun handelshuizen, via welke instanties de thuiszitters rijkelijk werden voorzien van porcelein. Natuurlijk hadden deze Voorbeeld van Chinees porcelein uit het Princessehof. Een turkoa's-gr oen-blauw geglazuurde ruiterfiguur, 25 centimeter hoog, uit de Ming-periode (13681644) oosterse kunstproducten invloed op de ceramiek van het westen. Maar evenzo goed drukte het westen weer zijn stem pel op porcelein en aardewerk van het oosten. Vooral toen „bestellingen" wer den gedaan over zee, soms bij hele ser viezen tegelijk, en men het zgn. chine de commande" ging maken. Afbeeldingen van westerse lieden, familiewapens, voor stellingen uit bijbel en mythologie deden hun intrede op de Chinese ceramiek. U moet dan ook niet verbaasd zijn Euro peanen afgebeeld te zien met oosterse gelaatstrekken! En wat maakten al die voor ons onbe kende pottenbakkers nu wel? Grote „martavanen" (potten om water en voor raden in te bewaren), kopjes, schotels en borden, kommen en schalen, vazen en beelden, kannetjes en trekpotjes, dier figuren en afgodsbeelden; en al deze voorwerpen dan weer in verschillende vorm en grootte, gekleurd en ongekleurd. U weet natuurlijk dat het kraak-porcelein die naam kreeg omdat een bepaald type schip kraak genaamd het naar ons land bracht? Tegenwoordig denken we wel eens dat het zo heet omdat het zo dun en breekbaar is. Daar wij in onze stad zulk een beroemde collectie hebben als die van het museum Princessehoi, kan ik u alleen maar aan raden daar eens te gaan kijken, al bent u dan niet op de hoogte van alle Ming's en Sung's! U zult er zeker van genieten. En mocht u iemand treffen die u er wat meer van vertelt, dan zal het een nieuwe, zeer levende wereld voor u ontsluiten. M. J. VAN HEEMSTRA

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1957 | | pagina 15