Zoete boekjes voor zoete schoolkindertjes Hoe leefde men vroeger in Leeuw/arden? 13 Natuurlijk hebben ook in het begin van de vorige eeuw de Leeuwaidertjes en Leeuwarderinnekes op school hun wijsheid opgedaan. Daarvoor zaten zij in banken en leerden zij uit boekjes, net als heden ten dage. Op het ge meente-archief staan in een der vele boekenkasten een lange rij kleine boekjes, soms zeer fraai ingebonden, die gediend hebben als leesboekjes in de eerste helft van de negentiende eeuw. Zij zijn samengesteld o.a. door P. Burggraaff, hoofd-onderwijzer der Stads-Burgerschool voor Meisjes te Leeuwarden. Sommige boekjes werden uitgegeven bij P. Wiarda, andere bij P. Burggraaff jr., beiden te Leeuwar den. Van alles komt men in de boekjes te gen: algemene geschiedenis, leesles jes, gedichten, bijbelse geschiedenis, samenspraken, liederen met muziek, lange rijen jaartallen, het alfabet in verschillende lettertypen, raadsels het is werkelijk boeiend deze boekjes door te bladeren. Natuurlijk glimlachen we af en toe over de stijl, de onderwerpen en de zedelessen die in de boekjes verwerkt zijn. Maar wie weet hoe men over ruim 100 jaar denkt over de leesboekjes van ónze tijd! In elk geval probeerde men „kinderlijk" te doen en te zijn, men trachtte het kind zoveel mogelijk wij ze lessen mee te geven voor het toe komstige leven, dat velen welicht óók somber en dreigend heeft toege schenen al wist men nog niet van atoombommen en ruimteprojectielen. In de eerste band, „In gebruik bij de stadsscholen binnen Leeuwarden" be gint men natuurlijk met het abc en de onderwijzer P. A. Meeter te Huizum schrijft er bij: „Om kinderen het eer ste onderwijs aangenaam en gemak kelijk te maken, leere men hun eerst de klanken en letters, welke op elk zijdje voorkomen; leze dan de daaruit zamengestelde woordjes langzaam en duidelijk voor; herhale het lesje op het bord, met tusschenvoeging van vragen en gesprekken, en doe hen eindelijk hetzelve op de lei, of met letterhout- jes, onder opzigt van eenen gevorder den leerling, namaken, zoo zullen zij met graagte leeren en steeds werk zaam zijn". De methode was werkelijk snel van opzet, zodat de leerlingen na 7 kleine pagina's te hebben doorge werkt al een samenspraak tussen Ké en Ko konden lezen, waarin alle let ters verwerkt in korte woordjes voorkwamen. Het is merkwaardig te zien hoe het sterven en de dood steeds weer terug komen in vertelsels en gedichten. Het klaarmaken van de jeugdige bloem voor het uiteindelijk afsterven is een der hoofdpunten van de opvoe ding in de romantische tijd. Dat wat geschreven werd over de dood berust te steeds weer op diepgaande religieu ze overtuiging. Verder werden natuurlijk goed en kwaad zeer duidelijk naar voren ge bracht. Men zou zo graag eens willen weten hoe de kinderen zich door al de ze wijze lessen heen worstelden, die weliswaar in verhaaltjes en gesprek jes waren verwerkt, maar waarvan men al dadelijk wist hoe ze zouden af lopen. Lieten zij het langs hun koude kleren glijden? Maakte het nog in druk! Hoorden zij deze wijze lessen zich thuis ook steeds weer voorge- preekt? In elk geval was het goed, uiterst goed bedoeld, maar nimmer is speciaal in dié tijd de mensheid boven zichzelf uitgekomen voor zover we kunnen nagaan. Zinnen als: „Ei! laat ons hier gaan zitten. De schoonheid van dit land wordt best gevoeld in stilte". „Ik wil eenige bloemen in een korfje verga deren, en daarvan een kransje vlech ten voor onze zieke Nicht". „Nu ga ik naar den moestuin, om de gewassen aan te aarden met den hovenier". „Doet het onweder ook zijn nut?" „Als de keukentuin in orde is, zal ik Vader verzoeken om den bloemtuin ook klaar te maken", we zouden ze zo graag eens door kleine kindermonden horen uitspreken! Door kindertjes in stijve jurkjes, jasjes en broekjes. En ons dan realiseren dat deze boekjes na tuurlijk alweer een grote vooruitgang vormden op wat er vóórdien op school was gebruikt. In de voorrede van een der boekjes worden verschillende manieren aan de hand gedaan voor het onderrichten van de zeer jonge kinderen: al spelen de met de kleintjes kunnen ouders, kindermeisjes, broertjes en zusjes hen van allerlei bijbrengen over klanken, letters, cijfers, enz., maar ook wat de spontane bewegelijkheid van de klein tjes betreft. Voorts moet men er ge woonte van maken een klein kind al tijd toe te lachen en vriendelijk toe te spreken. En men kan de verschillen de bewegingen die het kind maakt la ten samengaan met verschillende klanken; enfin, de methode in dié tijd was nog zo gek niet en heel veel van wat onze kinderen nu leren is wellicht in die tijd uitgedacht. De beschouwingen over de wijze van lesgeven worden besloten met: „Op voeders en onderwijzers kunnen in dit vak praktikale kinder kunde en wijze kinderliefde leeren; die hun, onder het opklimmen met de kinderen, zeer te stade zal komen" en dit is immers nóg zo? M. J. VAN HEEMSTRA De actie Leeuwarden - Frieslands Kern" betekent deze keer een bij zondere belasting voor onze plaats ruimte. Wij hebben daarom moe ten besluiten het tweede artikel over de vroegere rechtspleging een maand te laten wachten. Het zelfde lot treft het vervolgartikel over de Bescherming Bevolking. De vader Daar komt onze Koning aan! Wij hebben het bestuur aan hem ongedragen. Hij is een braaf man. Hij wil geene bedieningen geven, dan aan brave lieden. Zoon Wij nemen den hoed ook beleefd af onzen braven Meester. De vader Dat is wel: maar vaanneer er geen meester in de school was, hoe zou het daar dan toe gaan? De zoon Slecht, want dan zoude elk even groote baas willen zijnen dan zouden de kinderen alle dagen met bloedende wonden te huis komen. Mogelijkwerd er dan wel eens een kind dood uit school gedragen- Op zulk eene school wenschte ik niet te zijn; en ook in geen land, waarin het bestuur niet aan eenen braven Koning was opgedragen. Nu wij hebben den Meester graag bij ons, want dan hebben wij altijd vrede, en wij leeren er met pleizier; dat weet gij niet half vader! Ik ken geen vriendelijker man, dan onze lieve Meester Uit het „Eerste leesboekje voor kinderen" door H. W. C. W. Visser (1811)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1958 | | pagina 13