(Vervolg van pagina 9)
service verleenden van een rit van en
naar het station.
Ook op andere bejaarde prentbrief
kaarten van het Stationsplein kunnen
we diligences, postkoetsen en paarden-
wagens voor het station zien staan.
Dat station is bijna honderd jaar gele
den, in 1864, gebouwd. De vleugels
naast het hoofdgebouw waren toen nog
niet zo lang als nu. Die werden in 1867
verbreed. In 1863 was de spoorlijn van
Leeuwarden naar Harlingen al aange
legd, drie jaar later die naar Gronin
gen en in 1868 tufte het eerste stoom-
treintje vn Leeuwarden naar Heeren
veen.
Pas in 1883 kwam de lijn naar Stave
ren tot stand en in 1901 konden ook de
Bildtkers voor hun bezoeken aan de
Friese hoofdstad gebruik maken van
„het spoor".
Tenslotte dit: in de grote voorraad
oude prentbriefkaarten van Leeuwar
den, die mij ook de laatste weken door
meelevende lezers werden toegezon
den, waarvoor tussen twee haakjes
hartelijk dank, heb ik niet een kunnen
vinden, die een poststempel draagt
van voor 1897.
De kaart van mevrouw G. Tysma-Bek-
ker, waarover we het de vorige maal
even hebben gehad, zal dus voorlopig
met het stempel van 26 augustus 1897
recordhouder blijven.
FENNO L. SCHOUSTBA.
Onze fotograaf was wèl op de hoogte,
toen hij op het nieuwe flatgebouw bij
garage Nijland aan het Europaplein
klom om deze twee foto's te maken.
Hierboven het Europaplein, met de
grote verkeersrotonde en, op de
achtergrond de Harlingerstraatweg.
Hieronder de andere kant: een stuk
van het nieuwe westen., Vooraan de
Rossinistraat; de met de achtertuintjes
aan elkaar grenzende huizen staan
aan de Gounodstraat (links) en de
Corellistraat (rechts), daarachter
woningen aan de Wagnerstraat. Ge
heel links, boven het midden van de
foto, flats aan de Euterpestraat, de
westelijke begrenzing van de stad.