(Vervolg van pagina 9) service verleenden van een rit van en naar het station. Ook op andere bejaarde prentbrief kaarten van het Stationsplein kunnen we diligences, postkoetsen en paarden- wagens voor het station zien staan. Dat station is bijna honderd jaar gele den, in 1864, gebouwd. De vleugels naast het hoofdgebouw waren toen nog niet zo lang als nu. Die werden in 1867 verbreed. In 1863 was de spoorlijn van Leeuwarden naar Harlingen al aange legd, drie jaar later die naar Gronin gen en in 1868 tufte het eerste stoom- treintje vn Leeuwarden naar Heeren veen. Pas in 1883 kwam de lijn naar Stave ren tot stand en in 1901 konden ook de Bildtkers voor hun bezoeken aan de Friese hoofdstad gebruik maken van „het spoor". Tenslotte dit: in de grote voorraad oude prentbriefkaarten van Leeuwar den, die mij ook de laatste weken door meelevende lezers werden toegezon den, waarvoor tussen twee haakjes hartelijk dank, heb ik niet een kunnen vinden, die een poststempel draagt van voor 1897. De kaart van mevrouw G. Tysma-Bek- ker, waarover we het de vorige maal even hebben gehad, zal dus voorlopig met het stempel van 26 augustus 1897 recordhouder blijven. FENNO L. SCHOUSTBA. Onze fotograaf was wèl op de hoogte, toen hij op het nieuwe flatgebouw bij garage Nijland aan het Europaplein klom om deze twee foto's te maken. Hierboven het Europaplein, met de grote verkeersrotonde en, op de achtergrond de Harlingerstraatweg. Hieronder de andere kant: een stuk van het nieuwe westen., Vooraan de Rossinistraat; de met de achtertuintjes aan elkaar grenzende huizen staan aan de Gounodstraat (links) en de Corellistraat (rechts), daarachter woningen aan de Wagnerstraat. Ge heel links, boven het midden van de foto, flats aan de Euterpestraat, de westelijke begrenzing van de stad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 11