op ma I ff K i ■HM ïSiill «i». - I u^p zal de kleur bepalen, waarin de steen gebakken wordt en op het ontwerp aanduiden hoe de baksteen in de ge wenste vorm gezaagd moet worden. Op de foto ziet men Popma bezig aan een der ontwerpen op ware grootte voor de grote hal van de electronische machine-fabriek in Amsterdam. Men ziet duidelijk dat de vele scheve en kromme lijnen in het ontwerp straks om de zaag vragen. Het afgebeelde is het begin van een symbolische voorstelling, die gelijk vloers begint en via een trappenhuis, dat in werkelijkheid van rechts onder naar boven voert langs verschillende wanddecoraties. Het oeroude houten wagenwiel links van Jentje's benen, stelt het begin der beweging voor die een evolutionaire ontwikkeling wordt. Eerst was er een kwabachtige vorm, die zich tot een vis-vorm ontwikkelt en welks volgende fase telkens een we zen wordt van hogere orde. De ont wikkeling van kwab tot vis vindt men in de grote driehoekige muurdecora tie. Er is een snelle en vlotte bewe ging naar de trap toe en met_de_trap mee van links naar rechts en een op gaande cadans van links-onder naar rechts-boven. De vormgeving is hoewel goed herkenbaar op het abstracte af en daardoor zeker passend bij het te gebruiken materiaal. In 1957 vervaardigde Popma voor het Christelijk Lyceum te Sneek een ijzer- draad-figuratie, eveneens bij een trap opgang. Hoe geheel anders is deze wandversiering dan de vorige. Het varken, de mens en de vogel zijn zon der moeite herkenbaar. De symboliek spreekt voor zich zelf. Het is immers: het verlangen om van het aardse naar hogere sferen te vluchten. De vormen zijn zo geplaatst dat wij van het varken kunnen spreken als van een zwaar horizontaal accent en van de mens plus vogel als van een rijzig maar eveneens zwaar verticaal .accent. Horizontaal en verticaal ac- cent houden elkaar hier in evenwicht. Om het geheel nog stabieler te doen schijnen heeft de maker er nog een driehoek omheen gedacht, waarvan de basis onder de poten en de snuit van het varken loopt en de opstaande zij den te trekken zijn langs kop en staart van het varken en de armen van de mens. Het links open zijn van deze driehoek geeft aan de compositie de IJzerdraad-liguur van Popma nodige losheid. De vele lijnen in de fi guur, die het horizontaal en het ver ticaal accent een weinig versterken, geven aan het geheel een zekere vol heid. E. K.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 13