Waterleiding te Noordbergum. Een
maal op pad, volgden een chamotte
beeldje voor in een school te St. Anna
Parochie, bronzen en chamotte beeld
jes in en buiten Sneker scholen, een
muurschildering in de Plantaanschool
plus muurplaatjes aan de Beurs en
het gemeentehuis te Leeuwarden. Op
stapel staan: een groot chamotte relief
op de muur van de Chr. Landbouw-
huishoudschool te Drogeham; een bron
zen beeldje voor de Chr. Technische
School te Kollum en een hoekversie-
ring tussen wapens aan de aanbouw
van het Coulonhuis te Leeuwarden.
Van deze laatste twee opdrachten zijn
door de nu 31-jarige kunstenaar pas
de schetsen klaargemaakt. Schetsen
zijn voor een beeldhouwer meestal geen
krabbels op papier, maar kleine vlot
te in was geknede ideeën, die beter
dan op het papier de suggestie van
het ruimtelijke beeld op relief oproe
pen. Natuurlijk is zo'n idee niet zonder
inspanning en zonder de nodige tijd
van groei geboren. Het vergroten, uit
werken en verbeteren van een idee in
klei kost weken soms maanden werk.
Van het klei-beeld wordt, omdat dit
materiaal niet houdbaar is, een gipsen
beeld afgegoten. Het vervaardigen
van een beeld in de samenstelling van
het baksel volgt of de vormen worden
gereed gemaakt voor het bronsgieten.
Het bakken of het bronsgieten (dit
laatste doet de kunstenaar meestal niet
zelf) volgen nu. Tenslotte moet het
eindproduct vervoerd en geplaatst
worden.
Het materiaal waarmede de beeld
houwer werkt is veelal duur. Niet te
verwonderen is het dan ook, dat beeld
houwwerk niet goedkoop is en te be
grijpen is het eveneens dat een beeld-
„Zij breidt hare handpalm uit tot de
ellendige, en zij streekt hare handen
uit tot den nooddrultige"
(Relief Chr. Landbouwhuishoudschool
Drogeham)
„Wat ik mooi vind"
Wanneer Fokma zegt: „Ik maak ge
woon wat ik mooi vind", slaat dit ze
ker op het volkomen vrije beeldhouw
werk, zoals dat niet op bestelling ge
maakte, paardje. Er is in dit jonge
dier nog het onvolgroeide en een op
lettend en zeer gespannen luisteren
dat wijst op het intens kennis nemen
van de wereld er om heen. Verder
roemen wij het mooi-rijzige en het één
zijn van openingen en gesloten massa's.
Op de binnenplaats van het Sneker
Gymnasium plaatste men in 1958 van
Fokma dit heldenschip der Argonau-
ten. Het in chamotte boetseerklei
vermengd met gemalen vuurvaste
steen gebakken, 70 cm. lange scheep
je is wel het eenvoudigste beeldhouw
werk dat Fokma maakte. Niettemin
spreekt dit monumentje van vasthou
dendheid en kracht gelijk de mytholo
gie verhaalt.
De derde foto toont ons het schetsje in
zwarte was voor het bijzonder mooie
en originele reliëf dat bij het verschij
nen van dit nummer waarschijnlijk
reeds, in chamotte uitgevoerd, zeer
fraai de bakstenen gevel van de Chr.
Landbouwhuishoudschool te Drogeham
zal sieren. Het stelt voor spreuken 31
vers 20: „Zij breidt hare handpalm tot
de ellendige, en zij steekt hare handen
uit tot den nooddruftige".
Niet alleen als illustratie van het vers
is de gevelversiering goed geslaagd,
ook het breken der voorstelling in ver
schillende stukken, zodat het geheel
niet te zwaar wordt, en de plaatsing
van deze onderdelen t.o.v. elkaar is
verrassend. Bij inhoud en opvatting
voegt zich een ritme, een soepele be
weging naar boven, die het geheel
vaart geeft en het muurvlak zeer zal
verlevendigen.
E.K.
houwer zonder opdrachten niet alleen
moeilijk leven kan maar van huis-uit
geen rijkaard zijnde, weinig blijvends
kan scheppen. Hoewel iedere beeld
houwer zit te springen om opdrach
ten zal hij het toch prettig vinden als
de opdrachtgevers hem zo vrij moge
lijk laten bij het zoeken naar een idee
en zo vroeg mogelijk bij hem komen,
opdat er na overleg voldoende tijd
overblijft om een gedachte tot rijpe
vorm te doen groeien.
Heldenschip der Argonauten
(Binnenplaats Sneker Gymnasium)