Waterleiding te Noordbergum. Een maal op pad, volgden een chamotte beeldje voor in een school te St. Anna Parochie, bronzen en chamotte beeld jes in en buiten Sneker scholen, een muurschildering in de Plantaanschool plus muurplaatjes aan de Beurs en het gemeentehuis te Leeuwarden. Op stapel staan: een groot chamotte relief op de muur van de Chr. Landbouw- huishoudschool te Drogeham; een bron zen beeldje voor de Chr. Technische School te Kollum en een hoekversie- ring tussen wapens aan de aanbouw van het Coulonhuis te Leeuwarden. Van deze laatste twee opdrachten zijn door de nu 31-jarige kunstenaar pas de schetsen klaargemaakt. Schetsen zijn voor een beeldhouwer meestal geen krabbels op papier, maar kleine vlot te in was geknede ideeën, die beter dan op het papier de suggestie van het ruimtelijke beeld op relief oproe pen. Natuurlijk is zo'n idee niet zonder inspanning en zonder de nodige tijd van groei geboren. Het vergroten, uit werken en verbeteren van een idee in klei kost weken soms maanden werk. Van het klei-beeld wordt, omdat dit materiaal niet houdbaar is, een gipsen beeld afgegoten. Het vervaardigen van een beeld in de samenstelling van het baksel volgt of de vormen worden gereed gemaakt voor het bronsgieten. Het bakken of het bronsgieten (dit laatste doet de kunstenaar meestal niet zelf) volgen nu. Tenslotte moet het eindproduct vervoerd en geplaatst worden. Het materiaal waarmede de beeld houwer werkt is veelal duur. Niet te verwonderen is het dan ook, dat beeld houwwerk niet goedkoop is en te be grijpen is het eveneens dat een beeld- „Zij breidt hare handpalm uit tot de ellendige, en zij streekt hare handen uit tot den nooddrultige" (Relief Chr. Landbouwhuishoudschool Drogeham) „Wat ik mooi vind" Wanneer Fokma zegt: „Ik maak ge woon wat ik mooi vind", slaat dit ze ker op het volkomen vrije beeldhouw werk, zoals dat niet op bestelling ge maakte, paardje. Er is in dit jonge dier nog het onvolgroeide en een op lettend en zeer gespannen luisteren dat wijst op het intens kennis nemen van de wereld er om heen. Verder roemen wij het mooi-rijzige en het één zijn van openingen en gesloten massa's. Op de binnenplaats van het Sneker Gymnasium plaatste men in 1958 van Fokma dit heldenschip der Argonau- ten. Het in chamotte boetseerklei vermengd met gemalen vuurvaste steen gebakken, 70 cm. lange scheep je is wel het eenvoudigste beeldhouw werk dat Fokma maakte. Niettemin spreekt dit monumentje van vasthou dendheid en kracht gelijk de mytholo gie verhaalt. De derde foto toont ons het schetsje in zwarte was voor het bijzonder mooie en originele reliëf dat bij het verschij nen van dit nummer waarschijnlijk reeds, in chamotte uitgevoerd, zeer fraai de bakstenen gevel van de Chr. Landbouwhuishoudschool te Drogeham zal sieren. Het stelt voor spreuken 31 vers 20: „Zij breidt hare handpalm tot de ellendige, en zij steekt hare handen uit tot den nooddruftige". Niet alleen als illustratie van het vers is de gevelversiering goed geslaagd, ook het breken der voorstelling in ver schillende stukken, zodat het geheel niet te zwaar wordt, en de plaatsing van deze onderdelen t.o.v. elkaar is verrassend. Bij inhoud en opvatting voegt zich een ritme, een soepele be weging naar boven, die het geheel vaart geeft en het muurvlak zeer zal verlevendigen. E.K. houwer zonder opdrachten niet alleen moeilijk leven kan maar van huis-uit geen rijkaard zijnde, weinig blijvends kan scheppen. Hoewel iedere beeld houwer zit te springen om opdrach ten zal hij het toch prettig vinden als de opdrachtgevers hem zo vrij moge lijk laten bij het zoeken naar een idee en zo vroeg mogelijk bij hem komen, opdat er na overleg voldoende tijd overblijft om een gedachte tot rijpe vorm te doen groeien. Heldenschip der Argonauten (Binnenplaats Sneker Gymnasium)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 13