op doeken van groot formaat aan de Academie van Antwerpen. „Dit Antwerps bezoek was", zegt hij, „om nu eens echt met het penseel los te komen en te leren toch het gevaar te omzeilen schetsmatig te blijven." In september 1939 vestigde hij zich als vrij kunstenaar in Amster dam, „waar men de polsslag der kunst gul voelt, belangrijke kunstenaars met el kaar verkeren, van elkaar leren en elkaar tot betere prestaties opdrijven." Slechts kort duurde de Amsterdamse periode, want mei 1940 deed ras beseffen dat het in Friesland beter zou zijn dan in het dichtbevolkte Holland. „Wij kre gen nog de kans en hebben haar goddank gegrepen", zegt hij nu. Na de oorlog was er de vestigingsvergunning, de verste vigde band met Friesland, Leeuwarden in het bijzonder, en helaas ook ziekte, die een terugkeer naar Mokum belette. „Alleen was en bleef er het gemis aan goede moderne schilderkunstmusea vlak bij de deur." Toegepaste kunst Na de academie-leertijd kwamen vooral, in lichte kleuren, kinderportretten op doek en papier. Later waren het meer de in opdracht vervaardigde representatieve portretten van ouderen en veel stille vens, waaronder veel bloemstukken. Al lengs werd het werk kleurrijker en min der licht van toon. Behaalde prijzen be vestigden intussen zijn talent. Een rege ringsopdracht voor het maken van een glas-in-lood-raam in het Bolswarder stad huis deed hem in 1950 de eerste stap naar de toegepaste kunst zetten. Jaren met veel opdrachten volgden, die weinig tijd en ook weinig lust voor de vrije schil derkunst lieten. Veel glas-in-lood en glas- mozaiëk vond plaatsing buiten de pro vincie, zoals een heel groot mozaiëk voor de nieuwe electrische centrale te Vlissin- gen. Maar toch kwamen ook een aantal fraaie opdrachten van opdrachtgevers in onze provincie tot stand. Zo kan men, behalve in Bolsward in het Chr. Lyceum in Sneek en in de Grote Kerk te Leeu warden glas-in-lood van Reisma vinden. Wandschilderingen werden voornamelijk in Friesland gemaakt, namelijk in Hee renveen, Sneek en Leeuwarden. Een ver siering om een klok in de recreatiezaal in het kantoor van de Algemene Friese Levensverzekering en een hal-schildering in het gebouw van de Lijempf zijn de voornaamste opdrachten in onze stad. Een voor Friesland zo goed als nieuwe techniek, het sgrafitto het tekenen in en daardoor gedeeltelijk verwijderen van een klein deel van de nog natte over el kaar heen gestucadoorde gekleurde lagen cement is de nieuwste opdracht van Reisma. Reisma ontwerpt met ongelooflijk veel plezier ramen, muurversieringen en mo zaiëk. „Het glas-in-lood heeft", zegt hij, „zulke prachtige kleuren en het licht en soms de zon geven er zo'n fraaie schit tering en diepte aan. Ook het rythme dat door de loodstrippen kan ontstaan trekt aan. Graag zou ik in grote vrijheid modern glas-in-lood ontwerpen. Ook het mozaiëk bekoort me door de mooie kleu ren. Het styleren, waar dit materiaal sterk toe noodt, boeit me, vooral als dit, zoals voor mijn laatste mozaiëk-opdracht in Emmeloord met de superieure kleuren van het echte Ravenna-mozaiëk mag ge beuren." De kunstschilder Reisma vindt vanzelf sprekend het maken van een wandschil dering prettig werk. Het matter worden der kleuren door het gedeeltelijk opzui gen der verven in de muur, kan een bij zonder effect veroorzaken. Het sgrafitto is voor Reisma een nieuwe techniek. „Lollig om het te doen", lijkt het hem. Verandering De laatste jaren heelt er in Cor Reisma's oeuvre een wonderlijke ontwikkeling plaats gehad. Door de vele opdrachten, na 1950, en het ontbreken van de echte zin heelt hij jaren niet meer vrij geschil derd. Er was niet meer de niet te stuiten drang, het niet laten kunnen, die naar het grijpen van het penseel dwong. Tot waande, verstevigde nog dit gevoel en deed hem op de geheel nieuwe, moderne en sterk gepakt-zijnde wijze doorgaan. Na een lange periode van rust en zeer waarschijnlijk geestelijke groei kwam hij als een herboren vrij-beeldende kunste naar op gang. Het kopen van en het ver- Deze loto van een gouache van de - stad Lyon, met de brug over de Rhone, brengt allereerst de knappe tekenaar Reisma op zijn reis door Frankrijk tot ons. De lichte pastel kleuren van de stad, in sterk con trast met de zwaardere blauwen van de voorgrond, doen de schil der van het levendig en bewogen geheel recht plotseling na het drama van Boedapest in 1956, een vlaag van niet te keren uitingsdrift hem opnieuw, maar nu met nooit gekend gepakt-zijn, naar het vrije werk dreei. Vóór 1950 was het altijd een schilderen naar de natuur geweest. In '56 gebeurde het praktisch voor het eerst uit het hoold. Een periode van het moeten maken, of hij wilde of niet, van drama's, zoals boer- derijbranden, ving aan. Een bewustzijn persé niet meer te willen schilderen zo als hij het vóór 1950 deed werd klaar. Een studietocht naar Zuid-Frankrijk, waar Reisma zich als in een schildersparadijs blijf in een boerderijtje op Terschelling deed hem de band met het eiland op nieuw knopen. Het plan tot een nieuwe taak kreeg daardoor vorm. Eiland-her inneringen en het pas geleden als het ware met nieuwe ogen geziene worden geheel vrij uit het hoofd met gouache- verf op het papier gecomponeerd. Het samenstellen van een reeks werken be trekking hebbende op „eiland en zee krijgt langzaam inhoud. Reeds hebben enkele stukken van deze reeks hun vol tooiing gekregen. De wedergeboorte van de nu 56-jarige vrije kunstenaar Reisma zal de groei van deze reeks zeker voldoende stimuleren. E. K.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 13