BIJ DE BRUGGEN NAAR HET VLIET Uit grootmoeders ansichtenalbum Van de Vrouwenpoortsbrug maken we een sprong naar een complex van bruggen in een heel andere hoek van de stad. Naar de bruggen over het Vliet, de Soldatengracht en de Tuinen, die vroeger de belangrijkste verbinding vormden tussen de oude buurt van het Vliet en de stad binnen de grachten. Ik heb er twee prentbriefkaarten voor uit grootmoeders ansichtenalbum ge licht, een oudje, dat in de eerste jaren van deze eeuw door boekhandel R. van der Velde werd uitgegeven en een veel jongere kaart, die het handelsmerk Te- ba draagt. Beide foto's laten ons, ondanks het grote tijdverschil, waarmee ze wer den gemaakt, het bruggencomplex nog in de oude toestand zien, toen er nog geen stenen pijp, maar een houten brug over de Tuinen lag en toen de Vlietsterbrug nog een verbinding vormde tussen het Zuidvliet en de Oos terkade en niet, zoals nu, tussen het Noordvliet en de Nieuwekade. De Vlietsterbrug is dus bij het tot standkomen van deze verbeteringen enkele tientallen meters verlengd, of beter gezegd, men koos iets noordelij ker een nieuwe plaats voor een nieu we brug, want de oude had toen z'n beste tijd gehad en kon trouwens het drukker wordende verkeer ook lang niet meer aan. Dat kunnen we duidelijk op de oude fo to zien, weer een kostelijke plaat, waarop de bedrijvigheid van die tijd volop is uitgebeeld. Er rijdt net een wa gen van Koopmans Meelfabrieken over de Vlietsterbrug met twee zwarte paarden ervoor en twee witten mannen erop. De ene met jockeypet en baard zit stoer op de bok, de ande re staat er naast en kijkt belangstel lend de kant van de Oosterkade op. Voor een tegenligger is er geen plaats genoeg; alleen de voetgangers en de drie honden, die al voor de paarden wijken, kunnen er nog langs. Een baardige schipper heeft zich aan het hekwerk vastgegrepen om z'n praam onder de brug door te duwen; in het hart van de foto zien we dat iemand een roeibootje onder de Tuin- sterbrug door dirigeert. Het water van de Tuinen zelf ligt tjok vol scheepjes en op de kaden aan bei de zijden zijn de kisten, balen, vaten en zakken hoog opgetast. De andere foto, in een latere en dus drukkere tijd gemaakt, tekent al een heel andere sfeer, al is er van het jachtige leven van vandaag nog niet veel te zien. Maar de fiets heeft nu zijn intrede al gedaan en zo druk is zelfs al het ge motoriseerde verkeer, dat de gemeen te op de hoek bij de drukkerij van Eis- ma vroeger Landman een ver bodsbord voor auto's en fietsen moest plaatsen. Het hoekhuis van het Noordvliet en de Oostersingel staat op deze prentbrief kaart nog overeind en zelfs de ver maarde Vlietster Leugenbank ervoor laat zich nog zien, net als de bomen van het Vliet, die hun kruinen nog hoog in de lucht steken, en waarvan we het verdwijnen enkele jaren gele den moesten betreuren. Een treffend verschil tussen beide fo to's is het ontbreken op de ene en de aanwezigheid op de andere van de ho ge booglamp, die zich als een enorm vraagteken boven de Tuihsterbrug verheft en zich voortdurend schijnt af te vragen, of er wel één is, die de ro mantische gaslantaarns van vroeger niet veel mooier vond. Om tenslotte, net als de vorige keer, nog even terug te keren naar schoen poetser Salomo Cohen en via hem naar zijn naamgenoot, die z'n eigen portret tekende, wanneer hij zijn hand tekening schreef: van verschillende kanten kreeg ik een bevestiging van de lezing van de heer Van der Brug. Zelfs werd me een dergelijk, fraai ge signeerd, portret toegestuurd een attentie van een stadgenoot, die de te kening een dertig jaar geleden van de textielhandelaar Isie van der Woude kreeg. FENNO L. SCHOUSTRA

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 15