unsisintrum BESTAAT VIJF JAAR 9 Mei 1954. Waar blijft de tijd! Het jaar verslag over het werk in 1958 van de Culturele Raad van Friesland schrijvend, realiseer ik mij plotseling dat het al weer vijf jaar geleden is dat de Fryske Kultuerried zijn zetel in de Prinsentuin betrok. Mei 1954 mei 1959, maar vijf jaar of a 1 vijf jaar. Het is maar net zo als men het stelt. Maar vijf jaar als men dit eerste lustrum ziet in de totale opbouw van het culturele leven. Al vijf jaar wanneer men terug denkt aan de stralende meidag 1954, toen het wel leek of heel Leeuwarden en een groot gedeelte van de provincie was uit gelopen om de feestelijke opening van de „tün" en het Kunstcentrum mee te maken. Vijf jaar geleden waren er pessimisten, die het plan van een Kunstcentrum in de Prinsentuin alleen maar met een schou derophalen begroetten en het één van die plannen noemden, die gedoemd wa ren om al dadelijk in het begin te mis lukken. Vijf jaar geleden waren er ook optimis ten, die in de verre toekomst rondom de Prinsentuin de culturele wijk van Leeu warden tot stand zagen komen en die daarom met moed de schouders onder dit eerste opbouwwerk zetten. En wie heeft er gelijk gekregen? Jaarlijks vinden zo'n tienduizend mensen de weg naar de tentoonstellingen, die regelmatig in het Kunstcentrum worden georganiseerd. De tentoonstellingen wor den zoveel mogelijk zo gepland, dat tel kens andere groepen van mensen bereikt worden. Een greep uit de ongeveer 75 De expositiezaal van het Kunstcentrum exposities, die in die vijf jaar in het Kunstcentrum zijn gehouden, toont dit wel aan: „Rondom de Oldehove", schilderijen van Leeuwarden; „Foarm en Sier"; „Het le zen: van rotswand tot microfilm"; „Glimt fra Norge", litho's en ambachtskunst uit Noorwegen; „Foto's over Israël"; „Fan in aid wyfke oant Akke de Ka"; „Yn 'e line", werk van vijf jonge Friese kun stenaars; „Wie was Rembrandt"; „Teke naars van nu"; „Leeuwarden, uw stad in het verleden en heden"; „Het klassieke mensen- en poppentheater in China"; „Twa generaesjes"; „Feest van glas"; „Schaarkunst". De vergaderzalen zijn permanent in ge bruik door de vele verenigingen die onze stad telt. En niet alleen de plaatselijke verenigingen maken gebruik van de za len, ook vele landelijke organisaties we ten voor hun samenkomsten de weg naar het Kunstcentrum te vinden. Van groepen uit de stad, uit de provin cie, uit heel Nederland en uit het buiten land komen regelmatig aanvragen binnen om in de ontvangstzaal iets te mogen horen over het culturele leven in ons gewest of over een onderwerp waarnaar hun belangstelling speciaal uitgaat. En dikwijls wordt aan zo'n bezoek dan een bezichtiging van het Museum Pier Pan der of van de tentoonstelling verbonden. De terrassen met de prachtige bloemen- borders trekken steeds meer mensen naar de tuin. In de zomermaanden op een ter ras zitten is een begrip, dat langzamer hand ook in ons gewest en in onze stad ingang vindt. En wat de plannen voor die culturele wijk betreft? De Fryske Akademy heeft de nieuwbouw aangedurfd, de Akademy- zetel in deze buurt van de stad is daar mee wel verzekerd. De plannen voor de nieuwe Provinciale Bibliotheek nemen steeds vastere vormen aan. Het Princes- sehof tracht haar ruimten verder uit te breiden. De witte huizen naast de Pier Pander Tempel krijgen misschien een meer culturele bestemming dan tot nu toe. Het begin van de culturele wijk is er en verdere plannen liggen klaar. Wensen Ot er geen wensen zijn? Wensen zijn er nog heel veel. Als er geen wensen meer zouden zijn, dan zou dat betekenen dat men reeds alles had bereikt en dat is nog lang niet het geval. De tentoonstellings zaal zou nodig een betere belichting moeten hebben en uitbreiding is wense lijk, feitelijk van alle ruimten. Het hele Kunstcentrum met alles wat er verder bij hoort is al weer uit zijn muren ge groeid. Wil men uiteindelijk van het Kunstcentrum en van de culturele wijk maken wat de naam aangeeit, dan zou den in de buurt van de tentoonstellings zaal atelierruimten voor de beeldhou wers, schilders en misschien ook am bachtskunstenaars gevonden moeten wor den, want daarvoor is geen ruimte in het gebouw en daarvoor is het gebouw ook niet bedoeld geweest. Een studio voor de regionale radio, een betere accomodatie voor de openlucht uitvoeringen, een kunstnijverheidsschool ergens in de buurt evenals een goed ge outilleerde muziekschool en een behoor lijke concertzaal, het zijn allemaal plan nen die op verwezenlijking wachten en die naar wij hopen ook gerealiseerd zul len worden. De Culturele Raad tracht de kunstenaars te stimuleren en te helpen, maar ook al diegenen die op een van de vele gebie den van de amateuristische kunstbeoefe ning een beroep doen op de Raad, wor den gaarne geholpen. En gelukkig heeft de Raad de laatste jaren wel een en an der kunnen doen voor de kunstenaars zowel als voor die vele anderen, al is het nog steeds zo dat er een misverstand bestaat bij een hele categorie van men sen die denken dat de Fryske Kultuerried alleen maar een instantie zou zijn voor „Friese zaken". Van het begin af aan heeft in de statuten van de Raad. gestaan dat hij er is voor het culturele leven in Friesland in het algemeen en de Friese cultuur in het bijzonder, wat dus bete kent dat het hele culturele leven gelijk waardig behartigd wordt. Zouden er op de duur inderdaad atelier ruimten, in de ruimste zin van het woord (Lees verder pagina 11)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 9