Toelichting bij bet
vijfjarenplan
RECAPITULATIE VIJE/ARENPLAN
5
Industrialisatie
Ringweg
Straten, grachten, bruggen
Recreatie
Riolering
Nieuwe veemarkt
Stadsverfraaiing
Cultuur
Diverse voorzieningen
Totaal
INDUSTRIALISATIE
Men weet, dat het industrieterrein „Van
Harinxmakanaal" thans in aanleg is. Het
is één der drie bij elkaar behorende ter
reinen in het westen van de stad, die
voor de toekomstige industrievestiging
bestemd zijn. In de loop van dit jaar
komt de terreinophoging gereed en de
straataanleg zal belangrijk vorderen. Met
de loswal wordt binnenkort begonnen;
de gunning is al verleend. In 1960 kan
het terrein voltooid zijn.
De vermelde industrieweg wordt de
meest westelijke in het uitbreidingsplan
,,'t Nijlan"; een voorstel tot de aanleg
hiervan komt binnenkort in de raad. De
tunnel Zwettestraat komt onder de spoor
lijn naar Sneek/Harlingen door te lopen
en zal zorgen voor een direkte verbin
ding tussen het bestaande en het nieuwe
industrieterrein. De spoorwegen streven
ernaar het ontwerp voor de tunnel vóór
1 september gereed te hebben.
Mede door de aanleg van deze tunnel zal
de Marshallweg de belangrijkste verbin
dingsweg tussen het centrum van de
stad en de industrieterreinen in het wes
ten worden. Dit maakt een verbreding
van deze weg, met verlegging van de
spoorlijnen, nodig.
RINGWEG
Met de aanleg van de opritten van het
viaduct spoorwegemplacement is men
besteksklaar
totaal
op 1 sept. '59
3.695.000
1.915.000
15.660.000
10.490.000
8.846.000
2.231.000
9.459.650
6.039.650
9.103.000
1.003.000
10.400.000
9.500.000
349.040
124.040
1 p.m.-post)
2.450.000
17.900.000
3 p.m.-posten)
77.862.690
ƒ31.302.690
4 p.m.-posten)
thans bezig. Volgend jaar kan met de
bouw van het viaduct worden begonnen.
Aan de constructie van de bovenbouw
van de brug over de Harlingervaart
wordt gewerkt. De onderbouw van deze
brug kan in 1960 worden opgedragen.
De rest der posten heeft betrekking op
de voltooiing van de ring- of rondweg.
De belangrijkste nog aan te leggen delen
zijn de zuidoostelijke rondweg en de
noordelijke rondweg. Aan de plannen
daarvoor wordt, zoals men ziet, met
spoed gewerkt. Dit gebeurt, in verband
met overbelasting van Openbare Wer
ken, door een particuliere maatschappij.
In deze rondweg-gedeelten komen ver
schillende bruggen, die als aparte posten
vermeld zijn. Over de Wirdumervaart,
de Oude Potmarge en de Potmarqe (zuid
oostelijk deel) komen vaste bruggen.
Om de Lijempf niet van het vaarwater
af te sluiten, zal in de Zuidergrachtswal
een beweegbare brug over de Potmarge
moeten worden aangebracht. Een post
daarvoor staat vermeld onder het hoofd
„Straten, grachten, bruggen". De vraag
of de brug in de rondweg of die in de
Zuidergrachtswal beweegbaar moet zijn
is een zaak van uitvoerige overwegingen
geweest. Een beslissend argument voor
de thans gekozen oplossing was, dat de
bediening van de brug in de Zuider
grachtswal kan worden gecombineerd
met die van de Wirdumerpoortsbrug.
De brug over de Dokkumer Ee wordt
vanzelfsprekend beweegbaar. Bij de plan
nen tot verbetering van de situatie tus
sen Julianastraat en Pieter Stuyvesant-
weg wordt, zoals men ziet, gedacht aan
de mogelijkheid een tunnel onder de
spoorlijn of een viaduct over de spoor
lijn naar Groningen aan te leggen.
STRATEN, GRACHTEN, BRUGGEN
De bouw van een nieuwe spoorbrug over
de Harlingervaart in de nog' altijd voor
het goederenvervoer belangrijke spoor
lijn naar Stiens wordt gemotiveerd door
de plannen tot het verbreden en uitdie
pen van de Harlingervaart. Het één zo
wel als het ander is niet mogelijk bij de
oude brug.
Verder staat op de lijst de vervanging
van verschillende „kneusjes" onder onze
stadsbruggen.
De plannen tot verbetering van de Wijn-
hornsterstraat en de Hollanderstraat zijn
gereed. Een aanzienlijke post staat geno
teerd voor een afdoende verbetering van
de bestrating.
RECREATIE
De plannen richten zich in de eerste
plaats op de voltooiing van het recrea
tiegebied „Froskepölle". Verder komt
aan de orde de aanleg van de recreatie
gebieden „De Kleine Wielen" en ,,'t Nij
lan", beide met een openluchtzwembad.
RIOLERING
De op de lijst staande werken omvatten
vrijwel het gehele centrale rioleringsstel
sel, inclusief de rioolzuiveringsinstalla
tie, behalve in de binnenstad. Het stads
centrum zal van de uitvoering echter in
belangrijke mate profiteren, door een
zeer aanzienlijke vermindering van het
afvalwater, dat nu op de grachten wordt
geloosd.
NIEUWE VEEMARKT
De thans in aanleg zijnde veemarkt
vraagt nog afwerking en bebouwing. Bij
dit laatste is de omvangrijkste post die
voor de bouw van hallen: een overkap
ping van het geheel, met uitzondering
van de schapenmarkt. Aan de spoorwe
gen is een plan tot aanleg van een
spoorwegaansluiting naar de nieuwe vee
markt gevraagd.
STADSVERFRAAIING
Onder dit hoofd is niet alleen aandacht
besteed aan de aanleg van plantsoenen,
maar ook aan de verfraaiing met kunst
werken.
CULTUUR
Bij het plan tot stichting van een nieuw
gebouw voor culturele doeleinden wordt
ook gedacht aan een studio van de Regio
nale Omroep Noord-Oost. Dit laatste
houdt verband met het feit, dat de RONO
in de toekomst het Friese programma
een zelfstandiger en uitgebreider plaats
in haar uitzendingen wil geven.
DIVERSE VOORZIENINGEN
De zeer omvangrijke lijst spreekt voor
zichzelf. De „Centrale werkplaats" is be
doeld als een inrichting voor de ver
schillende gemeentelijke diensten.
(zié ook pagina 9)