Toelichting bij bet vijfjarenplan RECAPITULATIE VIJE/ARENPLAN 5 Industrialisatie Ringweg Straten, grachten, bruggen Recreatie Riolering Nieuwe veemarkt Stadsverfraaiing Cultuur Diverse voorzieningen Totaal INDUSTRIALISATIE Men weet, dat het industrieterrein „Van Harinxmakanaal" thans in aanleg is. Het is één der drie bij elkaar behorende ter reinen in het westen van de stad, die voor de toekomstige industrievestiging bestemd zijn. In de loop van dit jaar komt de terreinophoging gereed en de straataanleg zal belangrijk vorderen. Met de loswal wordt binnenkort begonnen; de gunning is al verleend. In 1960 kan het terrein voltooid zijn. De vermelde industrieweg wordt de meest westelijke in het uitbreidingsplan ,,'t Nijlan"; een voorstel tot de aanleg hiervan komt binnenkort in de raad. De tunnel Zwettestraat komt onder de spoor lijn naar Sneek/Harlingen door te lopen en zal zorgen voor een direkte verbin ding tussen het bestaande en het nieuwe industrieterrein. De spoorwegen streven ernaar het ontwerp voor de tunnel vóór 1 september gereed te hebben. Mede door de aanleg van deze tunnel zal de Marshallweg de belangrijkste verbin dingsweg tussen het centrum van de stad en de industrieterreinen in het wes ten worden. Dit maakt een verbreding van deze weg, met verlegging van de spoorlijnen, nodig. RINGWEG Met de aanleg van de opritten van het viaduct spoorwegemplacement is men besteksklaar totaal op 1 sept. '59 3.695.000 1.915.000 15.660.000 10.490.000 8.846.000 2.231.000 9.459.650 6.039.650 9.103.000 1.003.000 10.400.000 9.500.000 349.040 124.040 1 p.m.-post) 2.450.000 17.900.000 3 p.m.-posten) 77.862.690 ƒ31.302.690 4 p.m.-posten) thans bezig. Volgend jaar kan met de bouw van het viaduct worden begonnen. Aan de constructie van de bovenbouw van de brug over de Harlingervaart wordt gewerkt. De onderbouw van deze brug kan in 1960 worden opgedragen. De rest der posten heeft betrekking op de voltooiing van de ring- of rondweg. De belangrijkste nog aan te leggen delen zijn de zuidoostelijke rondweg en de noordelijke rondweg. Aan de plannen daarvoor wordt, zoals men ziet, met spoed gewerkt. Dit gebeurt, in verband met overbelasting van Openbare Wer ken, door een particuliere maatschappij. In deze rondweg-gedeelten komen ver schillende bruggen, die als aparte posten vermeld zijn. Over de Wirdumervaart, de Oude Potmarge en de Potmarqe (zuid oostelijk deel) komen vaste bruggen. Om de Lijempf niet van het vaarwater af te sluiten, zal in de Zuidergrachtswal een beweegbare brug over de Potmarge moeten worden aangebracht. Een post daarvoor staat vermeld onder het hoofd „Straten, grachten, bruggen". De vraag of de brug in de rondweg of die in de Zuidergrachtswal beweegbaar moet zijn is een zaak van uitvoerige overwegingen geweest. Een beslissend argument voor de thans gekozen oplossing was, dat de bediening van de brug in de Zuider grachtswal kan worden gecombineerd met die van de Wirdumerpoortsbrug. De brug over de Dokkumer Ee wordt vanzelfsprekend beweegbaar. Bij de plan nen tot verbetering van de situatie tus sen Julianastraat en Pieter Stuyvesant- weg wordt, zoals men ziet, gedacht aan de mogelijkheid een tunnel onder de spoorlijn of een viaduct over de spoor lijn naar Groningen aan te leggen. STRATEN, GRACHTEN, BRUGGEN De bouw van een nieuwe spoorbrug over de Harlingervaart in de nog' altijd voor het goederenvervoer belangrijke spoor lijn naar Stiens wordt gemotiveerd door de plannen tot het verbreden en uitdie pen van de Harlingervaart. Het één zo wel als het ander is niet mogelijk bij de oude brug. Verder staat op de lijst de vervanging van verschillende „kneusjes" onder onze stadsbruggen. De plannen tot verbetering van de Wijn- hornsterstraat en de Hollanderstraat zijn gereed. Een aanzienlijke post staat geno teerd voor een afdoende verbetering van de bestrating. RECREATIE De plannen richten zich in de eerste plaats op de voltooiing van het recrea tiegebied „Froskepölle". Verder komt aan de orde de aanleg van de recreatie gebieden „De Kleine Wielen" en ,,'t Nij lan", beide met een openluchtzwembad. RIOLERING De op de lijst staande werken omvatten vrijwel het gehele centrale rioleringsstel sel, inclusief de rioolzuiveringsinstalla tie, behalve in de binnenstad. Het stads centrum zal van de uitvoering echter in belangrijke mate profiteren, door een zeer aanzienlijke vermindering van het afvalwater, dat nu op de grachten wordt geloosd. NIEUWE VEEMARKT De thans in aanleg zijnde veemarkt vraagt nog afwerking en bebouwing. Bij dit laatste is de omvangrijkste post die voor de bouw van hallen: een overkap ping van het geheel, met uitzondering van de schapenmarkt. Aan de spoorwe gen is een plan tot aanleg van een spoorwegaansluiting naar de nieuwe vee markt gevraagd. STADSVERFRAAIING Onder dit hoofd is niet alleen aandacht besteed aan de aanleg van plantsoenen, maar ook aan de verfraaiing met kunst werken. CULTUUR Bij het plan tot stichting van een nieuw gebouw voor culturele doeleinden wordt ook gedacht aan een studio van de Regio nale Omroep Noord-Oost. Dit laatste houdt verband met het feit, dat de RONO in de toekomst het Friese programma een zelfstandiger en uitgebreider plaats in haar uitzendingen wil geven. DIVERSE VOORZIENINGEN De zeer omvangrijke lijst spreekt voor zichzelf. De „Centrale werkplaats" is be doeld als een inrichting voor de ver schillende gemeentelijke diensten. (zié ook pagina 9)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 5