I Onze Leeuwarder beeldende B kunstenaars 1 I Kalm en vol stemming lijkt dan dit gezicht op Vlielands duinen. Zeer mooi is het woelig stuk water geheeld voor men in Vlielands luwte komt. De rust der duinenrij tokt er met haar blanke glooiingen. Het iraai-tonige origineel noemt men een monotype. Om het te verkrijgen tekende Stroosma met onverdunde en verdunde inkt het spiegelbeeld op zinkplaat, om het daarna van de plaat op papier ai te drukken. Echt iries is zeker dit machtig schaats-gevecht op de korte baan, die op de voorstelling zo'n geweldige lengte heelt. Stroosma kraste deze expressie met een naald rechtstreeks in het metaal. Men noemt het origineel dan ook droge naald. wsrna, Het is weer eens wat anders om iets te vertellen over een kunstenaar, die van zijn geboorte al in Leeuwarden gewoond heelt, nu officieel niet meer hier gevestigd is, zich tóch nog altijd Leeuwarder voelt, er grote gedeelten van het jaar weer terug komt en er minstens één keer per maand niet weg kan blijven. Het lijkt ingewikkeld, maar is erg eenvoudig. Die onofficiële Leeuwarder is Jan Stroosma, die in Amsterdam logeert en een groot deel van zijn wezen aan Leeuwarden schenkt. Hoe kan het ook anders als men er van zijn 30 jaar ruim 28 heeft doorgebracht? Na de lagere school leidde de ambachts school hem tot schilder op. „Daar heb ik veel aan gehad", zegt Stroosma. Nau welijks van deze schoolbanken bracht zijn eerste baas, het Schildersbedrijf v. d. Woude, hem, bij het helpen inrichten van de grote landbouwtentoonstelling in 1946, de meer kunstzinnige kant van het vak bij. Door de studie voor de lagere acte tekenen en het behalen daarvan, kreeg Stroosma de echte smaak van het tekenen en schilderen te pakken. In de anderhalf jaar op het reclamebureau „Gramsma" en vooral in de vier jaar op de decoratie-afdeling van V. en D. was het 's morgens voor de dagtaak, van halfzeven tot halfnegen en 's avonds als maar tinten tekenen. „Knoeien en zo", noemt Jan het nu. Heel veel werd op het Van Gend en Loos-emplacement ge tekend. Het zeer levendig beweeg van mensen, paarden en goederentreinen bij het station was een lust. Natuurlijk kwam daar, weer of geen weer, vrijdags de veemarkt bij. Een jaar lang werden er ook s avonds achter de coulissen van het Harmonie-toneel stapels vlotte schet sen gemaakt. Het was het verkennen uit artistiek oogpunt van een stad als Leeu warden. De resultaten van deze verkenningen |V

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 12