Zuidwesten der stad centrum van bedrijvigheid Groeiend Leeuwarden De galg ui NiEuvf VeCMARKT (GEM Ï.POK j reRRïlM LMELMlNA BAAN PARKEER T£R*£tN iEKWFfi ^AlL/rvC f N plein rijden naar de Verlengde Schrans. En al is de situatie in het noorden dan nog niet ideaal (in de toekomst moet het noordelijk deel van de rondweg doorver binding geven met de Groningerstraat weg), toch zal er voor het verkeer om en door Leeuwarden een aanzienlijke winst zijn geboekt. Denkt u alleen maar eens aan het feit, dat we dan voor de verbin ding tussen het zuidelijke stadsdeel en de rest van Leeuwarden niet meer uit sluitend zijn aangewezen op de Schrans met zijn overweg. Leeuwarden-Zuid en de rest van de stad kunnen slechts met elkaar in verbinding worden gebracht „over het spoor Tus sen Julianalaan en Heliconweg komt ech ter geen overweg, met alle daaraan ver bonden narigheden, maar een royaal via duct. De weg gaat dus over het emplace ment heen en moet daar de hoogte krij gen om deze hindernis naar behoren te kunnen nemen. Daartoe dienen de blin- Op dit kaartje ziet u de nieuwe veemarkt aan de Heliconweg, met daarbij het parkeerterrein. De ver binding tussen de Heliconweg en de Julianalaan zal tot stand worden gebracht met de brug over de Har- lingervaart en het viadukt over het spoorwegempla cement. In vroeger eeuwen stond de galg van Leeuwarden, dienend voor het opknopen van booswichten, aan de Harlingertrekvaart. Bij de werk zaamheden tot verbreding van de Harlingervaart, die in de algelopen jaren zijn uitgevoerd, heelt men resten van deze executieplaats te ruggevonden. Bij het algraven van de oever werd namelijk de stenen put ontdekt, die zich onder de galg heelt bevonden, met het houtwerk van een pomp, die gebruikt werd om deze put droog te houden. In deze put belandden de lijken der gehangenen wanneer ze van de galg vielen, later werden de stotle- lijke resten op het galgeveld be graven. Bij het graalwerk zijn ver schillende skeletten teruggevon den. De plaats van deze lugubere vondsten was bij het eind van het parkeerterrein in de richting van de stad, tegenover de nieuwe vee markt. Fel blinkt onder de zon een witte zandberg aan het eind van de Julianalaan, voorbij de nieuwe etagewoningen, die daar in aanbouw zijn en ook voorbij de oude boerderij, die daar nog staat als een herinnering aan de tijd, toen hier de landelijke rust heerste. Het hoog opgetaste witte zand eindigt bij het spoorwegemplacement, maar verderop, aan de andere kant van het terrein der N.S., blikkert een zelfde soort kunstmatige heuvel. Het doel van deze omvangrijke werkzaamheden tekent zich nog niet duidelijk af, maar wie de stadsplattegrond goed in het hoofd heeft of hem op papier raadpleegt die weet, dat in het verlengde van deze twee zandbergen de Heliconweg is, aan de overkant van de Harlingervaart. verkeer de ruimte moet geven, zal de verbinding vormen met de Heliconweg. Het Leeuwarder vijfjarenplan weer spiegelt uiteraard al deze werkzaam heden, compleet met de daaraan ver bonden financiële consequenties. Voor de opritten zelf is het geld al De Julianalaan en de Heliconweg twee delen van de rondweg om Leeuwarden, die de laatste tijd in een versneld tempo groeit, maar op deze plaats in het zuid westen van de stad twee obstakels vlak bij elkaar ontmoet. Het eerste is het spoorwegemplacement en het andere is de Harlingervaart. Heliconweg en Julia nalaan met elkaar verbinden is dus geen eenvoudige zaak, maar wanneer deze hindernis eenmaal is overwonnen, dan kan men rechtstreeks van het Valerius- kende zandbergen; het zijn de opritten, die de weg in stijgende lijn zullen bren gen tot waar de overspanning van het emplacement begint. Bij de Harlinger vaart is men dan inmiddels weer „op de vlakte" teruggekeerd en een forse brug, die het wegverkeer zowel als het water-

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 3