Zuidwesten der stad
centrum
van bedrijvigheid
Groeiend Leeuwarden
De galg
ui
NiEuvf
VeCMARKT
(GEM Ï.POK
j reRRïlM
LMELMlNA
BAAN
PARKEER
T£R*£tN
iEKWFfi
^AlL/rvC f N
plein rijden naar de Verlengde Schrans.
En al is de situatie in het noorden dan
nog niet ideaal (in de toekomst moet het
noordelijk deel van de rondweg doorver
binding geven met de Groningerstraat
weg), toch zal er voor het verkeer om en
door Leeuwarden een aanzienlijke winst
zijn geboekt. Denkt u alleen maar eens
aan het feit, dat we dan voor de verbin
ding tussen het zuidelijke stadsdeel en
de rest van Leeuwarden niet meer uit
sluitend zijn aangewezen op de Schrans
met zijn overweg.
Leeuwarden-Zuid en de rest van de stad
kunnen slechts met elkaar in verbinding
worden gebracht „over het spoor Tus
sen Julianalaan en Heliconweg komt ech
ter geen overweg, met alle daaraan ver
bonden narigheden, maar een royaal via
duct. De weg gaat dus over het emplace
ment heen en moet daar de hoogte krij
gen om deze hindernis naar behoren te
kunnen nemen. Daartoe dienen de blin-
Op dit kaartje ziet u de nieuwe veemarkt aan de
Heliconweg, met daarbij het parkeerterrein. De ver
binding tussen de Heliconweg en de Julianalaan zal
tot stand worden gebracht met de brug over de Har-
lingervaart en het viadukt over het spoorwegempla
cement.
In vroeger eeuwen stond de galg
van Leeuwarden, dienend voor het
opknopen van booswichten, aan
de Harlingertrekvaart. Bij de werk
zaamheden tot verbreding van de
Harlingervaart, die in de algelopen
jaren zijn uitgevoerd, heelt men
resten van deze executieplaats te
ruggevonden. Bij het algraven van
de oever werd namelijk de stenen
put ontdekt, die zich onder de galg
heelt bevonden, met het houtwerk
van een pomp, die gebruikt werd
om deze put droog te houden. In
deze put belandden de lijken der
gehangenen wanneer ze van de
galg vielen, later werden de stotle-
lijke resten op het galgeveld be
graven. Bij het graalwerk zijn ver
schillende skeletten teruggevon
den. De plaats van deze lugubere
vondsten was bij het eind van het
parkeerterrein in de richting van
de stad, tegenover de nieuwe vee
markt.
Fel blinkt onder de zon een witte zandberg aan het eind van de Julianalaan,
voorbij de nieuwe etagewoningen, die daar in aanbouw zijn en ook voorbij
de oude boerderij, die daar nog staat als een herinnering aan de tijd, toen
hier de landelijke rust heerste. Het hoog opgetaste witte zand eindigt bij het
spoorwegemplacement, maar verderop, aan de andere kant van het terrein
der N.S., blikkert een zelfde soort kunstmatige heuvel. Het doel van deze
omvangrijke werkzaamheden tekent zich nog niet duidelijk af, maar wie de
stadsplattegrond goed in het hoofd heeft of hem op papier raadpleegt
die weet, dat in het verlengde van deze twee zandbergen de Heliconweg is,
aan de overkant van de Harlingervaart.
verkeer de ruimte moet geven, zal de
verbinding vormen met de Heliconweg.
Het Leeuwarder vijfjarenplan weer
spiegelt uiteraard al deze werkzaam
heden, compleet met de daaraan ver
bonden financiële consequenties.
Voor de opritten zelf is het geld al
De Julianalaan en de Heliconweg twee
delen van de rondweg om Leeuwarden,
die de laatste tijd in een versneld tempo
groeit, maar op deze plaats in het zuid
westen van de stad twee obstakels vlak
bij elkaar ontmoet. Het eerste is het
spoorwegemplacement en het andere is
de Harlingervaart. Heliconweg en Julia
nalaan met elkaar verbinden is dus geen
eenvoudige zaak, maar wanneer deze
hindernis eenmaal is overwonnen, dan
kan men rechtstreeks van het Valerius-
kende zandbergen; het zijn de opritten,
die de weg in stijgende lijn zullen bren
gen tot waar de overspanning van het
emplacement begint. Bij de Harlinger
vaart is men dan inmiddels weer „op de
vlakte" teruggekeerd en een forse brug,
die het wegverkeer zowel als het water-