Vliegtuigramp op de Wiihelminabaan UIT GROOTMOEDERS ANSICHTENALBUM I1IIHIIIIIII I Ml Herinnert u zich nog, dat er kort na de oorlog een KLM-vliegtuig tegen het topje van de Sint Bonifatiustoren vloog? Dat topje kon er tegen, maar die kist verspeelde er de helft van een vleugel mee. Ze zou zeker ergens bij de Ooster singel zijn neergestort, wanneer niet een buitengewoon kundige vlieger de stuur- knuppel in handen had gehad. Hij bracht z'n Dakota tot buiten de stad en zette het toestel in een vet stuk klei aan de Boxu- merdam op de grond. De passagiers, die er heelhuids uitstapten, hadden niet eens in de gaten, wat er precies was gebeurd: ze dachten, dat de machine weer naar het vliegveld was teruggekeerd Maar en nu kom ik met een moeilijker vraag voor de quiz herinnert u zich ook nog, dat er een vliegtuig neerstortte in een haag van honderden mensen op onze Wiihelminabaan, waarbij de gevol gen droeviger waren? Nee, de jongeren onder ons herinneren het zich zeker niet, want het is alweer achtenveertig jaar geleden gebeurd: op de dertiende juli van 1911. Er was hier toen een sportfeest, zoals het rustige Leeuwarden nog nooit had be leefd: er was een grote kaatswedstrijd met alle cracks, die Friesland in die da gen geregeld binnen de perken kon zien, er was een ringrijderij van krompanelen sjezen, er waren spectaculaire ponyraces, er waren attractieve atletiekwedstrijden en er werden als klap op de vuurpijl grootse vliegdemonstraties op de Wii helminabaan op touw gezet. Vooral die vliegdemonstraties mochten zich in een bijzonder grote belangstelling verheugen. De hele vliegerij stond nog in de kleuterschoenen en nog maar een en kele keer had men in het luchtruim bo ven Friesland een vliegtuig kunnen zien. Dagenlang werd er in Leeuwarden dan ook over weinig anders dan over de waaghalzerij van het vliegen gepraat en nu er vier van de stoutmoedigste avia- teurs naar Leeuwarden kwamen, lieten weinigen de gelegenheid voorbijgaan om deze sensatie te gaan zien. Duizenden stad- en provinciegenoten trokken op de eerste dag van de demon straties op naar ,,de baan Vol verwon dering en vol bewondering zagen ze de koene vliegers de lucht ingaan: de be kende Groninger schaatsenrijder Sieb Koning, die nog onlangs het stoute stukje had uitgehaald van een vliegtocht boven Parijs met een passagier, de Rotterdam mer Jan van Bussel, Max Olieslagers, broer van de vermaarde Jan Olieslagers en de Belg René Cozic. Max Olieslagers bleef vier volle minuten boven de grond, Sieb Koning niet minder dan zeven! De volgende dag ging eerst Sieb Koning de hoogte in. Toen steeg Van Bussel op en tenslotte sloeg Max Olieslagers de motor van zijn machine aan. Met een on gehoorde snelheid jakkerde z'n toestel over de grasmat voor de start, maar juist, toen iedereen verwachtte, dat het zich zou losmaken van de grond, maakte het een snelle zwenking naar links en plofte tot ontzetting van het publiek midden in een haag van toeschouwers neer. De vlieger zelf kwam er best af, maar verschillende toeschouwers waren er slecht aan toe. Een dame werd opgeno men met een schedelbreuk, een ander kreeg zo'n klap van het neerstortende toestel, dat haar arm moest worden ge amputeerd. Zeer voldaan over het welslagen van de unieke opname, maakte de heer Van der Peijl er indertijd een groot aantal afdruk ken van, die hij als prentbriefkaarten in de handel bracht. Zo zijn de foto's via de post en beschreven als ansichtkaarten het land ingegaan en nu treffen we in oude ansichtenalbums nog wel eens exemplaren aan. Maar er is nooit een cliché van gemaakt en de foto's zijn dan ook duidelijk anders dan de kaarten, die op de titel van prent briefkaart de volle aanspraak mogen ma ken. Maar goed: in fotoverzameling of in ansichtenalbum, de plaat blijft een kos telijke herinnering aan deze zonderlinge gebeurtenis in de geschiedenis van Leeu warden en in de historie van de lucht vaart boven en in de stad. Die meneer Van der Peijl heeft ons trou wens meer curieuze foto's nagelaten. Hij was er ook als de kippen bij toen nu vijftig jaar geleden het Paleis van Jus titie in brand stond, hij maakte tal van interessante foto's op het gebied van de sport en aan hem hebben we het bijvoor beeld ook te danken, dat we nu nog precies weten, welke met enorme hoge hoeden uitgeruste heren indertijd de onthulling van de Mercuriusfontein luis ter hebben bijgezet. Al die platen kwamen als „fotografische ansichtkaarten" op de markt, als een kruising dus van de prentbriefkaart en het kiekje voor het foto-album. In een collectie prentbriefkaarten horen ze eigen lijk niet thuis, maar in de fotoverzame ling doen ze het best! FENNO L. SCHOUSTRA V* C\ Het schokkende moment van het neer storten van Olieslagers aeroplane is met een koel hoofd en veel vakmanschap op de gevoelige plaat vastgelegd door de Leeuwarder fotograaf J. M. van der Peijl, die een zaak had in de Nieuwesteeg. En die ons nu, bijna een halve eeuw later, de vraag doet stellen, waar voor een se rieuze verzamelaar van foto's en prent briefkaarten de grens ligt tussen de foto en de prentbriefkaart. Dat is inderdaad een vraag, die in dit geval overweging verdient, want naar veler mening zal de afbeelding van de vliegtuigramp eerder thuishoren in een fotocollectie, dan in grootmoeders ansich tenalbum. tp, VïiegvceH ié ïxrtfwarte»

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 11