r - zoals in Leeuwarden, Bolsward, Harlin- gen, Franeker, Zwolle, Hengelo, Gronin gen, in België en ook weer in Den Haag, met als laatste een één-mans tentoon stelling in Rotterdam. In Friesland kocht de provincie een grote gouache uit Parijs aan en voor plaatsing in de grillie een reisschets uit Noorwe gen. Deze aankopen wegen niet op tegen de steeds doorgaande verkoop van werk bij Liernur in Den Haag, de verkoop in Rotterdam, Waddinxveen, zes stuks aan een grote collectionair in Deltt, tot zelis aan het Gemeente-Museum in Den Haag en aan particulieren en een kunstzaal in Parijs. Juni 1958 moest Auke in dienst. Hij kwam in Ossendrecht terecht, had echter het geluk eind 1958 naar Leeuwarden te kunnen verhuizen. Al klaagt de jonge artiest terecht dat hem de tijd en de con centratie ontbreekt om echt aan het werk te gaan, toch gaat zijn tocht in het beeldende-kunstland voort. Eind 1958 zond hij als een der vier kun stenaars onder de 35 jaar drie schilde rijen in voor een koninklijke subsidie. Het bezorgde hem voor 1959 een jaar geld van 1200,— en een opdracht voor een ets of tekening die aan Hare Ma jesteit aangeboden werd. Auke maakte er een studie van het abattoir voor. Hall juni j.l. werd hem gevraagd voor de grote internationale Bienuale voor jonge schilders, die 1 october te Parijs geopend zal worden, als proel werk in te zenden. Vijl schilderijen in gouache, waaronder een Fries landschap, gingen naar de jury voor Nederland in Amsterdam. Een dezer dagen kreeg hij bericht dat er werk van hem naar de Bienuale gaat, waarschijn lijk meer dan een stuk, om de slechts vijltien strekkende meter wand, die Ne derland ter beschikking staat, te helpen vullen. Auke de Vries verlangt er erg naar om vrij te zijn, om door te kunnen werken aan de pentekeningen en de olieverven, die hij nu zo te hooi en te gras maakt. „Al werkend moet ik er in komen", zegt hij. „Door het maken van veel studies slechts wordt het bij mij iets. Door te tekenen komen er telkens andere dingen naar voren. Men krijgt het idee telkens een stapje verder te komen. Maak ik te grote stappen dan heb ik het gevoel te zullen struikelen. Soms krijg ik al schet send het idee te weten waar het heen gaat. Ik kom er dan vaak toch nog niet uit en begin op een andere wijze. Later blijkt dan weer dat ik toen op de goede weg was." Zo worstelt Auke buiten diensttijd ver der aan pentekeningen en olieverven van veemarkten, stationsemplacementen, ge bouwencomplexen in aanbouw, brokken stad, oude auto's enz. Niets is hem vreemd als onderwerp. Alles te proeven en alles te weten is zijn motie1 en onder wijl groeit de jonge kunstenaar geestelijk en zijn werk technisch. E. K. Als 17-jarige maakte Auke de Vries in 1956 deze gouache in Parijs. De licht en donker-verdeling beheerst zwaar de vulling van het vlak. Bomen en teleloon- palen doorbreken dreigend de grote verdeling. Sinister, zelis in de hoojdzakelijk- grijzen waarmede het geschilderd is, komen de brokken bouwsels uit de aarde. Verlaten huizen" noemt Auke de gouache. Snel gepakt door de tegenstelling tussen bloeiende bomen en zware voorjaars luchten, maakte Auke even na de dienst uit het raam van zijn kamertje in dë Johan Willem Frisostraat deze pentekening. In de iraaie vulling van het vlak was toch allereerst de bewogen vorm der bomen aanleiding tot de tekening. Tenslotte is het waarschijnlijk volkomen onbewust, een der dreigende en tegelijk sprookjesachtige dingen geworden die uit de hand der jonge kunstenaar komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 13