S9
1
D
Li-.
w
I
e vrije
kunst
ft
13
Wanneer men Meinte vraagt iets van
zijn reclamewerk te laten zien, komen er
kasten en dikke portefeuilles open. De
stroom van folders, handelsmerken, brief
hoofden, raambiljetten, affiches, verpak
kingen, van a tot z verzorgde reclame
campagnes, enz. tot het ontwerp voor een
gramofoonplaten-hoes voor Philips toe,
houdt niet op, evenmin als er een einde
komt aan het enthousiasme van de ma
ker. „Interessant is het maar ook ener
verend. Men verwacht dat men telkens
met wat nieuws komt. Daarenboven is al
les op reclamegebied zo goed als weten
schappelijk verantwoord. Iedereen praat
en oordeelt nu mee, zodat het voor de
ontwerper dubbel moeilijk wordt. Toch
zitten er aan alle opdrachten interessante
en soms verrassende kanten. Iedere
nieuwe opdracht houdt je in spanning en
vraagt je geheel."
Naast de lawine van reclame-ontwerpen
komen er dan een 16-tal door hem geïl
lustreerde boeken te voorschijn. Druk
kerij Laverman N.V. te Drachten en Wol-
ters in Groningen waren veelal de op
drachtgevers. Ook in dit werk spreidt
Meinte een verrassende verscheidenheid
ten toon. Bijzonder aardig zijn bijvoor
beeld de kinderboeken voor Sinterklaas
en het leesboekje ,,De Zon is Zoek".
Zelfs na het illustratiewerk is de koek
niet op. Foto's van de hal van de chr.
l.s. te Wirdum met de grote muurschil
dering van de Arke Noachs komen te
voorschijn. Toen Meinte nog aan deze
schildering bezig was, merkte een bezoe
ker op: ,,Die beesten kunnen er niet
allemaal in." Waarop Meinte: „Toch wel,
de Ark loopt van hier af helemaal door
tot Wijtgaard."
In de affiche voor de tentoonstelling
„Buiten" in de Prinsentuin wilde Walta
de recreatie in haar grote vorm vastleg
gen. Na 20 a 30 verschillende schetsen
kwam deze als sterkste uit de bus. Het
idee van rust, de liggende figuur, en be
weging, de springende figuur, is er op
vallend in. In sterke kleuren, blauw,
rood, geel en groen als een schreeuw, om
de aandacht te trekken werd het gedrukt.
Het geel in het woord buiten en de zon
geven het buiten-idee. De kleuren blauw
en geel, achter het getal 59, brengen het
Leeuwarder element. De witte punt onder
is de zondag, toen de expositie gesloten
was.
Dit monumentale werk trekt Meinte wel.
„Men kan er zich zo lekker in de grote
vlakken uitleven. Jammer genoeg zijn de
opdrachten zo dun gezaaid."
Meinte is een groot, bewonderaar van
Rembrandt en van Van Gogh, de eerste
speciaal om zijn sterk bewogen mense
lijke visie, de laatste om zijn strijdbaar
element. De emotionele kant van de vrije
kunst trekt dan ook Meinte het sterkst
aan. De worsteling om aan het emotio
nele de juist verantwoorde en de sterk
ste uitdrukking te kunnen geven is dan
ook Meinte's strijd. Het valt ook niet
mee en het is een heel lange weg om
van het ouderlijke precieuse en poëtische
te gaan naar de spanning en de inhoud.
Een gedurende twaalf weken gekluisterd
zijn aan het ziekbed deed als vanzelf het
goede pad vinden. Op bed was immers
nog wel knippen en plakken mogelijk, in
ieder geval gemakkelijker te doen dan
het knoeien met verf. Zo ontstonden dan
allerhande stukjes stof, gaasjes en draad
jes op karton te plakken, dingen die veel
op schilderijen leken en die, wat het
voornaamste was, in grote kleurvlakken
waren opgebouwd.
De volgende stap was de serie water
partijen met rietkragen. In enkele grote
vlakken kleur werd nu de natuur bena
derd. Zelfs kwam de durf te voorschijn
om met van de natuur afwijkende kleuren
naar spanning te zoeken. Ander werk
ontstond met veel eenvoudiger onder
werpen en een strenge, simpele vorm
geving. Een serie boerderijen en groep
jes huizen, laag naar de aarde gedrukt,
getuigen van deze mijlpaal op het pad
der kunst. De mens en zijn tragiek in
clowns, vissers en andere koppen, die
sterk getekend zijn, staan nu op stapel
na een periode van boten.
Daar boven op het atelier in de Mozart-
straat gaat Meinte, zoals iedere kunste
naar, al struikelend en opstaand zijn
gang. Eerst komen vele studies in Sibe
risch houtskool, dan de kwast en de verf,
vroeger greep hij naar het kleine paneel
tje, nu naar het grotere doek. Gedispo
neerd of niet, de worsteling naar het
emotionele zal blijven.
E. K.
In de geschilderde kop, met de titel „in nood"
heeft Meinte in hoofdzaak de emotie willen
weergeven van een mens in nood. Ieder onder
deel van het schilderij drukt het idee „in nood"
uit. Niet alleen de lijnen om het hoofd, maar
ook de kleuren en de zetting in het vlak,
evenals het licht en donker. De ogen spelen
in dit schilderij een bijzondere rol.
Meinte is bezig aan verschillende schetsen
van diverse menselijke emoties. Ook het ple
zierige en de pret wil hij uitdrukken.