S9 1 D Li-. w I e vrije kunst ft 13 Wanneer men Meinte vraagt iets van zijn reclamewerk te laten zien, komen er kasten en dikke portefeuilles open. De stroom van folders, handelsmerken, brief hoofden, raambiljetten, affiches, verpak kingen, van a tot z verzorgde reclame campagnes, enz. tot het ontwerp voor een gramofoonplaten-hoes voor Philips toe, houdt niet op, evenmin als er een einde komt aan het enthousiasme van de ma ker. „Interessant is het maar ook ener verend. Men verwacht dat men telkens met wat nieuws komt. Daarenboven is al les op reclamegebied zo goed als weten schappelijk verantwoord. Iedereen praat en oordeelt nu mee, zodat het voor de ontwerper dubbel moeilijk wordt. Toch zitten er aan alle opdrachten interessante en soms verrassende kanten. Iedere nieuwe opdracht houdt je in spanning en vraagt je geheel." Naast de lawine van reclame-ontwerpen komen er dan een 16-tal door hem geïl lustreerde boeken te voorschijn. Druk kerij Laverman N.V. te Drachten en Wol- ters in Groningen waren veelal de op drachtgevers. Ook in dit werk spreidt Meinte een verrassende verscheidenheid ten toon. Bijzonder aardig zijn bijvoor beeld de kinderboeken voor Sinterklaas en het leesboekje ,,De Zon is Zoek". Zelfs na het illustratiewerk is de koek niet op. Foto's van de hal van de chr. l.s. te Wirdum met de grote muurschil dering van de Arke Noachs komen te voorschijn. Toen Meinte nog aan deze schildering bezig was, merkte een bezoe ker op: ,,Die beesten kunnen er niet allemaal in." Waarop Meinte: „Toch wel, de Ark loopt van hier af helemaal door tot Wijtgaard." In de affiche voor de tentoonstelling „Buiten" in de Prinsentuin wilde Walta de recreatie in haar grote vorm vastleg gen. Na 20 a 30 verschillende schetsen kwam deze als sterkste uit de bus. Het idee van rust, de liggende figuur, en be weging, de springende figuur, is er op vallend in. In sterke kleuren, blauw, rood, geel en groen als een schreeuw, om de aandacht te trekken werd het gedrukt. Het geel in het woord buiten en de zon geven het buiten-idee. De kleuren blauw en geel, achter het getal 59, brengen het Leeuwarder element. De witte punt onder is de zondag, toen de expositie gesloten was. Dit monumentale werk trekt Meinte wel. „Men kan er zich zo lekker in de grote vlakken uitleven. Jammer genoeg zijn de opdrachten zo dun gezaaid." Meinte is een groot, bewonderaar van Rembrandt en van Van Gogh, de eerste speciaal om zijn sterk bewogen mense lijke visie, de laatste om zijn strijdbaar element. De emotionele kant van de vrije kunst trekt dan ook Meinte het sterkst aan. De worsteling om aan het emotio nele de juist verantwoorde en de sterk ste uitdrukking te kunnen geven is dan ook Meinte's strijd. Het valt ook niet mee en het is een heel lange weg om van het ouderlijke precieuse en poëtische te gaan naar de spanning en de inhoud. Een gedurende twaalf weken gekluisterd zijn aan het ziekbed deed als vanzelf het goede pad vinden. Op bed was immers nog wel knippen en plakken mogelijk, in ieder geval gemakkelijker te doen dan het knoeien met verf. Zo ontstonden dan allerhande stukjes stof, gaasjes en draad jes op karton te plakken, dingen die veel op schilderijen leken en die, wat het voornaamste was, in grote kleurvlakken waren opgebouwd. De volgende stap was de serie water partijen met rietkragen. In enkele grote vlakken kleur werd nu de natuur bena derd. Zelfs kwam de durf te voorschijn om met van de natuur afwijkende kleuren naar spanning te zoeken. Ander werk ontstond met veel eenvoudiger onder werpen en een strenge, simpele vorm geving. Een serie boerderijen en groep jes huizen, laag naar de aarde gedrukt, getuigen van deze mijlpaal op het pad der kunst. De mens en zijn tragiek in clowns, vissers en andere koppen, die sterk getekend zijn, staan nu op stapel na een periode van boten. Daar boven op het atelier in de Mozart- straat gaat Meinte, zoals iedere kunste naar, al struikelend en opstaand zijn gang. Eerst komen vele studies in Sibe risch houtskool, dan de kwast en de verf, vroeger greep hij naar het kleine paneel tje, nu naar het grotere doek. Gedispo neerd of niet, de worsteling naar het emotionele zal blijven. E. K. In de geschilderde kop, met de titel „in nood" heeft Meinte in hoofdzaak de emotie willen weergeven van een mens in nood. Ieder onder deel van het schilderij drukt het idee „in nood" uit. Niet alleen de lijnen om het hoofd, maar ook de kleuren en de zetting in het vlak, evenals het licht en donker. De ogen spelen in dit schilderij een bijzondere rol. Meinte is bezig aan verschillende schetsen van diverse menselijke emoties. Ook het ple zierige en de pret wil hij uitdrukken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 13