SINGER MAATSCHAPPli N.V. «MS® Singer is dp kwaliteits naaimachine Pil 5 hiiwyr*! Wij repareren alle soorten naaimachines vakkundig Naaimachines desverlangd op gemakkelijke betalingstermijnen GRATIS stop- en borduurcursus NIEUWESTAD 119 - LEEUWARDEN Telefoon 24182 Onze eigen auto's komen door geheel Friesland Tijdelijke prijsverlaging van SINGER Zig-zag machines dienst heeft de sterke opgang van de laatste jaren ongetwijfeld voor een be langrijk deel te danken aan de groei van de stad. Verder is de toegenomen belang stelling voor de bus naar onze mening een uiting van verdergaande verstedelij king der bevolking. Het gebruik maken van een stadsvervoermiddel is namelijk niet in de eerste plaats een kwestie van noodzakelijkheid, maar veeleer van men taliteit. Men geeft de voorkeur aan de bus, zonder daar in de meeste gevallen op aangewezen te zijn, want lopen of fietsen blijven doorgaans tot de moge lijkheden behoren. Wanneer het dus in belangrijke mate een zaak van mentali teit is, dan moet dit ook betekenen, dat brede lagen van de bevolking thans sym pathiek tegenover de stadsdienst staan. Deze sympathie heeft het bedrijf en dit mag onomwonden worden geconsta teerd zelf veroverd door zijn houding ten opzichte van het publiek. Dit is niet gemakkelijk gegaan. De aard van de stadsdienst kan gauwer negatieve dan positieve reacties tot gevolg hebben. De bussen rijden door het drukke stads verkeer en moeten, ondanks tal van be lemmeringen, proberen de rijtijden te handhaven. Het publiek op straat klaagt, dat de bussen te hard rijden, het publiek bij de haltes spreekt er schande van dat de bus niet precies op tijd is. De passa giers, die willen instappen worden ge hinderd door mensen, die aan de voor kant uitstappen. Verwijst de chauffeur de uitstappende passagiers naar de ach terdeur, dan treft hem al gauw het ver wijt onwelwillend te zijn. Heeft de inge stapte passagier het geld of de zesritten- kaart niet bij de hand, dan gaat dit ver- De bouw van het Kinderziekenhuis bij het Diakonessenhuis vordert. Door deze uit breiding stijgt het aantal bedden van Frieslands grootste ziekenhuis van 420 tot 550 traging kosten, maar gaat de chauffeur inmiddels rijden, dan rollen de dubbeltjes en kwartjes uit de pas getrokken porte- monnaie misschien op de grond DE LEEUWARDER PLOEG De heer H. Reidinga (51), die als contro leur van de N.T.M. het dagelijkse toe zicht op de stadsdienst heeft, weet van al dit soort moeilijkheden wel mee te praten. Maar wanneer men met hem over de stadsdienst aan de praat raakt, dan is toch de snelle groei van het stadsvervoer de hoofdzaak van het gesprek. Hij is bij het bedrijf gekomen na (als oud-Leeuwar der overigens) in militaire dienst com mandant te zijn geweest bij de Centrale Garage te Apeldoorn. Na op allerlei plaatsen in Friesland controlewerk voor de N.T.M. te hebben verricht, kwam hij in de donkerste tijd van haar bestaan, bij de Leeuwarder stadsdienst, omdat hij er toch wel wat in zag. Nadien is de harde strijd om de klandizie en de gunst van het publiek begonnen een strijd, die door de directie te Heerenveen werd geleid, maar hier in Leeuwarden is ge streden door de heer Reidinga en zijn ploeg chauffeurs. Na de officiële dienst tijden gingen ze naar de Harmonie en andere plaatsen van massale samenkom sten, om na afloop de mensen naar huis te brengen. Soms leverde het resultaat op en een andere keer maakten er slechts een paar mensen gebruik van dit dienst betoon. Maar in ieder geval zag iedereen, dat de stadsbus present was. Het was reclame voor het bedrijf en dat heeft op de lange duur ongetwijfeld positief ge werkt. Speciale ritten werden ingesteld voor de bezoekers der ziekenhuizen, de bus kwam bij Cambuur te staan en in 1954 werd een begin gemaakt met de rondritten tijdens de zomermaanden, die een groot succes zijn geworden, vooral door de zorgvuldigheid en uitgebreidheid N.T.M.-controleur H. Reidinga: voor vechter nummer één van de stadsdienst van de route en de prettige gesproken toelichting. De mensen zijn naar de bus gekomen, omdat de bus in vele gevallen naar de mensen is gegaan. Dit is, in de daadwer kelijke zin van het woord, het werk ge weest van de heer Reidinga en de chauf- ieurs. We kunnen de hele ploeg van acht tien man, die op dit ogenblik bij de stads dienst werkt, niet noemen, maar menen wel, dat er aanleiding is het zevental, dat de stadsdienst van het begin ai heeft ge diend een eervolle vermelding te ver lenen. Het zijn de heren J. H. de Vries, B. L. de Vries, G. de Jong, J. de Lange, W. Smits, A. Hoi en F. Feenstra. Zij in het bijzonder weten, wat nodig is ge weest om de anderhalf miljoen per jaar te bereiken en te overschrijden. Een an der symptoom van de huidige betekenis van de stadsdienst tot slot. In 't Nijlan is een verzorgingsflat in aanbouw. Ver schillende belangstellenden hebben te kennen gegeven in dit gebouw een woon gedeelte te willen kopen, mitsde stadsbus in de buurt komt!

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1959 | | pagina 5