SINGER MAATSCHAPPli N.V.
«MS®
Singer is dp kwaliteits
naaimachine
Pil
5
hiiwyr*!
Wij repareren alle soorten
naaimachines vakkundig
Naaimachines desverlangd op
gemakkelijke betalingstermijnen
GRATIS stop- en borduurcursus
NIEUWESTAD 119 - LEEUWARDEN
Telefoon 24182 Onze eigen auto's
komen door geheel Friesland
Tijdelijke prijsverlaging van
SINGER Zig-zag machines
dienst heeft de sterke opgang van de
laatste jaren ongetwijfeld voor een be
langrijk deel te danken aan de groei van
de stad. Verder is de toegenomen belang
stelling voor de bus naar onze mening
een uiting van verdergaande verstedelij
king der bevolking. Het gebruik maken
van een stadsvervoermiddel is namelijk
niet in de eerste plaats een kwestie van
noodzakelijkheid, maar veeleer van men
taliteit. Men geeft de voorkeur aan de
bus, zonder daar in de meeste gevallen
op aangewezen te zijn, want lopen of
fietsen blijven doorgaans tot de moge
lijkheden behoren. Wanneer het dus in
belangrijke mate een zaak van mentali
teit is, dan moet dit ook betekenen, dat
brede lagen van de bevolking thans sym
pathiek tegenover de stadsdienst staan.
Deze sympathie heeft het bedrijf en
dit mag onomwonden worden geconsta
teerd zelf veroverd door zijn houding
ten opzichte van het publiek.
Dit is niet gemakkelijk gegaan. De aard
van de stadsdienst kan gauwer negatieve
dan positieve reacties tot gevolg hebben.
De bussen rijden door het drukke stads
verkeer en moeten, ondanks tal van be
lemmeringen, proberen de rijtijden te
handhaven. Het publiek op straat klaagt,
dat de bussen te hard rijden, het publiek
bij de haltes spreekt er schande van dat
de bus niet precies op tijd is. De passa
giers, die willen instappen worden ge
hinderd door mensen, die aan de voor
kant uitstappen. Verwijst de chauffeur
de uitstappende passagiers naar de ach
terdeur, dan treft hem al gauw het ver
wijt onwelwillend te zijn. Heeft de inge
stapte passagier het geld of de zesritten-
kaart niet bij de hand, dan gaat dit ver-
De bouw van het Kinderziekenhuis bij het Diakonessenhuis vordert. Door deze uit
breiding stijgt het aantal bedden van Frieslands grootste ziekenhuis van 420 tot 550
traging kosten, maar gaat de chauffeur
inmiddels rijden, dan rollen de dubbeltjes
en kwartjes uit de pas getrokken porte-
monnaie misschien op de grond
DE LEEUWARDER PLOEG
De heer H. Reidinga (51), die als contro
leur van de N.T.M. het dagelijkse toe
zicht op de stadsdienst heeft, weet van
al dit soort moeilijkheden wel mee te
praten. Maar wanneer men met hem over
de stadsdienst aan de praat raakt, dan is
toch de snelle groei van het stadsvervoer
de hoofdzaak van het gesprek. Hij is bij
het bedrijf gekomen na (als oud-Leeuwar
der overigens) in militaire dienst com
mandant te zijn geweest bij de Centrale
Garage te Apeldoorn. Na op allerlei
plaatsen in Friesland controlewerk voor
de N.T.M. te hebben verricht, kwam hij
in de donkerste tijd van haar bestaan,
bij de Leeuwarder stadsdienst, omdat hij
er toch wel wat in zag. Nadien is de
harde strijd om de klandizie en de gunst
van het publiek begonnen een strijd,
die door de directie te Heerenveen werd
geleid, maar hier in Leeuwarden is ge
streden door de heer Reidinga en zijn
ploeg chauffeurs. Na de officiële dienst
tijden gingen ze naar de Harmonie en
andere plaatsen van massale samenkom
sten, om na afloop de mensen naar huis
te brengen. Soms leverde het resultaat
op en een andere keer maakten er slechts
een paar mensen gebruik van dit dienst
betoon. Maar in ieder geval zag iedereen,
dat de stadsbus present was. Het was
reclame voor het bedrijf en dat heeft op
de lange duur ongetwijfeld positief ge
werkt. Speciale ritten werden ingesteld
voor de bezoekers der ziekenhuizen, de
bus kwam bij Cambuur te staan en in
1954 werd een begin gemaakt met de
rondritten tijdens de zomermaanden, die
een groot succes zijn geworden, vooral
door de zorgvuldigheid en uitgebreidheid
N.T.M.-controleur H. Reidinga: voor
vechter nummer één van de stadsdienst
van de route en de prettige gesproken
toelichting.
De mensen zijn naar de bus gekomen,
omdat de bus in vele gevallen naar de
mensen is gegaan. Dit is, in de daadwer
kelijke zin van het woord, het werk ge
weest van de heer Reidinga en de chauf-
ieurs. We kunnen de hele ploeg van acht
tien man, die op dit ogenblik bij de stads
dienst werkt, niet noemen, maar menen
wel, dat er aanleiding is het zevental, dat
de stadsdienst van het begin ai heeft ge
diend een eervolle vermelding te ver
lenen. Het zijn de heren J. H. de Vries,
B. L. de Vries, G. de Jong, J. de Lange,
W. Smits, A. Hoi en F. Feenstra. Zij in
het bijzonder weten, wat nodig is ge
weest om de anderhalf miljoen per jaar
te bereiken en te overschrijden. Een an
der symptoom van de huidige betekenis
van de stadsdienst tot slot. In 't Nijlan
is een verzorgingsflat in aanbouw. Ver
schillende belangstellenden hebben te
kennen gegeven in dit gebouw een woon
gedeelte te willen kopen, mitsde
stadsbus in de buurt komt!