13 dan goed werk", zegt de maker. Een wer kelijk persoonlijk voldoening gevend eindresultaat bereikt men niet gauw. Na tuurlijk is men, na al die jaren werken, in staat om iets verantwoords te maken. Men wil echter meer, iets wat helemaal door het gevoel gedragen wordt. Het is moeilijk van je zelf te zeggen dat men zijn doel bereikt heeft. Ik tenminste kan het niet. Je geest gaat immers altijd ver der dan je kunnen", filosofeert de aqua rellist. Bosch maakt zijn waterverven op een speciale tafel met zwaar marmeren blad. De waterpas heeft hij tijdens het werk altijd bij de hand, om de geringste helling te kunnen compenseren. Het water moet immers het papier blijven doordrenken en mag niet weglopen. Vloeiende kleur in vloeiende kleur laten lopen is nog niet voor een beginneling weggelegd. In zijn beginjaren, toen Bosch in en om het Popsta-slot vrij mocht rond lopen, penseelde hij er nog steentje voor steentje van na. Nu werkt hij vlot en duidt slechts de dingen aan met een flink zacht penseel, scheerkwast, spons en een groot zelfgemaakt plastic palet. Het mon nikenwerk heeft voor een handig ma noeuvreren plaats gemaakt en toch blijft het nog altijd ploeteren. Voor het onderwijs en tegelijk voor zijn eigen werk gebruikt Bosch een dik boek met bladen van tekenpapier. Het is een ideeënboek waarin losse gedachten vorm krijgen. De getekende en geverfde inval len zijn bronnen waar op school en thuis uit geput wordt. Zij liggen er op de blad zijden op te wachten. De grote variatie van onderwerpen waarborgen, dat waar de maker ook heen zal gaan, de bron gedurende geheel zijn verder leven niet zal opdrogen. Steeds zal J. Bosch naar het potlood, penseel en waterverf grij pen, omdat dit heel zijn leven is. E. K. J. Bosch legde thuis uit het hoofd in deze aquarel deze herin nering en de glans van een sfeervolle interieurhoek uit het Popta-slot vast. Ondanks de suggestie van een hoge en grote ruimte is er intimiteit geheeld. Hij geeft daarenboven zijn aquarel de idee mee dat het binnen koel en buiten warm en heel licht is. De kleuren: goud-geel, lichtgroen en warm rood tot violet helpen dit effect bereiken. Al zijn bij de reproductie veel van de fijne afstemmingen van de houtskooltinten verloren gegaan, toch krijgt men een goede indruk van deze zeer knappe tekening. Mooi staat het rivier en berglandschap in het vlak. Fraai is ook de verdeling van licht-en-donker. Zeer vlot, op de foto duidelijk te zien, is de manier van doen. De voorstelling, een man op een paard, die een rivier over zwemt, krijgt de juiste plaats, maar is toch slechts bijzaak ten opzichte van de gehele natuursteer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 13