ÜSIW 13 G. J. Adema's heel jong gemaakte kunst is geenszins minder dan dat wat nu ontstaat. Deze ploeggang mist, hoewel lang geleden in hout gesneden, niets van het in werkelijk betrapt" zijn. Er is een natuurlijke, levendige beweging en grote aandacht voor het werk in. Men ziet, dat het ploegen moeizaam en zwaar is. zumerlaan is door een niet te tellen aan tal Fransen, Duitsers, Afrikanen, Italia nen, Turken, Brazilianen, Columbianen, enz. gevonden. Uit deze bezoeken zijn de meest onverwachte opdrachten voortge komen. Zo zagen een paar Afrikanen de portretten die Adema van zijn dochters maakte. Zij inspireerden tot het doen maken, nog voor zij weer uit Leeuwarden vertrokken, van portretten naar kleine foto's die zij toevallig in hun zak hadden. Beide opdrachtgevers zijn tevreden met hun schilderijen naar huis gegaan. Nu is er weer een nieuw schilder-ontwerp bij gekomen, namelijk het opknappen van het schilderwerk aan oude Friese sjezen. Ook voor zwaarder restauratiewerk gaat Adema niet uit de weg. Hij is langzamer hand een bekend restaurateur geworden, die zowel voor het Fries Museum als voor Het Loo en voor buitenlandse instanties opdrachten uitvoert. Scheuren en kale plekken wegwerken en verdoeken hoort er allemaal bij. Ook dat paneel uit 1500 met 33 kogelgaten werd keurig en als nieuw afgeleverd. Menig eigenaar werd rijker omdat Adema een bekende schil- dersnaam te voorschijn bracht. Dit stiertje van gebronsd gips op ware grootte stond op het gazon voor het terrein der keuring tijdens het 80-jarig bestaan van het Fries Rundvee Stam boek. „Toen ik het maakte", zegt de beeldhouwer, „was ik helemaal vrij in de keus van het dier, het type, enz. Het was een mooie en gemakkelijke opdracht, waaraan ik veel plezier beleefde". Het was een opdracht voor het K.I.-station te Meppel en werd als definitief stuk in brons gegoten. Bij „Us Mem" maakt het geen slecht figuur. Het is strak gehouden van vorm en juist voldoende gedetailleerd om het een levendig brok gedrongen energie te doen blijven. ,,Toch ben ik het liefst aan het beeld houwen" zegt Adema, „al doe ik er tus sen door ook geheel andere dingen, zoals les geven in tekenen aan een ulo-school, lid-zijn van de Leeuwarder Schoonheids commissie en jury spelen voor allerlei dingen, zoals optochten enz. Op mijn gemak voel ik me pas als ik thuis aan het werk ben. Alhoewel ik heel hard werk en zelfs vlug werk, kan ik nauwelijks de opdrachten op tijd af krij gen". Het laatste bewijst dat er een ge weldige behoefte is aan zo'n talentvolle deskundige, die een onbegrensde dieren liefde paart aan een groot vakmanschap. E. K.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 13