m *-■ V aa:- 13 j Dit berglandschap is de laatste gravure van een serie. Het allereerst valt de bijzonder levendige en mooie diagonaal- verdeling met het licht en donker vlak op. Bij nader bekijken voegen zich daarbij vele partijen lichtgrijze tonen. De vlak bij elkaar in de ijzerplaat gekraste dunne lijnen zijn hier en daar nog te zien. Door de verschillende nuances van het jjri/'s worden ook de donkere partijen levendig. Dit vrij op Sauerland geïnterpreteerde land schap heelt allure. Het vrij komen te staan ten opzichte van het onderwerp deed I het sterk gegrepen zijn van de kunstenaar goed uitkomen. school op het Tornooiveld, het atelier van Huppes in de Heerestraat en de bo venzaal van het gebouw in de Prinsen tuin. Toen deze laatste gelegenheid in een tentoonstellingszaal veranderde en er onder vergaderingen plaats hadden, wist men niet meer waarheen. Zo viel de bent, die als Friese Kunstkring al van een Vrije Academie droomde, uit elkaar. Gelukkig zet zich voor vele kunstenaars het contact eenmaal in de maand en met de jaarlijkse expositie, als Frysk Palet in de kunstzaal Van Hulsen, voort. Enkele kleinere groepjes zoals Twa X Twa, met Cor Wassenaar, Meinte Walta, Jan Stroos- ma en Tjeerd Tuinstra komen ter be spreking van eikaars werk, voor alge mene kunstgesprekken of het gezamenlijk bezoeken van exposities op gezette tijden bijeen. Op de clubavonden, thuis en in de natuur werd er door Wassenaar figuur, land schap en stilleven getekend, hoewel het laatste zijn liefde niet heeft. Landschap pen kwamen er op den duur ook onder de kwast vandaan, zowel in water- als in olieverf. En dan is en was er natuurlijk de beoefening van de grafiek. Het zou een lang verhaal van vallen en opstaan worden om Wassenaar, neuzend in boeken, zichzelf te zien ontwikkelen tot een bekwaam etser en graveur. Een verhaal ook van sterkte en temperaturen van zuren, hoogte en dus druk van vloei stof, blik waar men tin afhaalt om op het ijzer te kunnen etsen, enz. Hoewel wij ver van de veertiende eeuw af zijn toen een leerling-kunstenaar zeven jaar bij een baas nodig had om verf te leren maken en deze op paneel te kun nen brengen, zijn de technieken toch nog altijd een moeilijke opgaaf. Toen echter Wassenaar, de manier van doen onder de knie had, begon hij zich te interesseren voor het maken van het materiaal. Men hoeft zich dan ook niet te verwonderen, hem bezig te zien aan het zelf vervaar digen van rood-krijt, plakkaatverf en het snijden van riet voor het vervaardigen van rietpennen. ,,De oorlog, toen men op het einde niets meer kon krijgen, is er de schuld van" zegt hij. Maar wij geloven ook dat er in deze artiest een technische knobbel huist. Zijn aanstelling tot ver zorger van de zetmachines op de drukke rij wijst ook in deze richting. I MÊÈÊÈÊÊÊÊmÊÊÊ. P%i Wassenaar behoort bij de kunstenaars, wier werk pas tijdens het maken van vele studies in kwaliteit groeit. Het vervaar digen van een landschap begint bij hem met het tekenen naar de natuur. Een serie grote studies met het zetten van vlotte, markante rietpen-lijnen en het plaatsen van zwarte plakkaatverfvlakken met het penseel volgen. Langzaam wordt er af stand genomen tot de natuur. De fantasie doet haar intrede. De tekeningen van bij voorbeeld heuvels op een vacantietocht door Sauerland gemaakt, worden op den duur hoge bergen. De spanningen in com positie, licht-donker, toon, enz. worden opgevoerd. Het landschap krijgt een eigen leven en verbeelding. Wassenaar veroverde zich in de ioop der jaren een eigen artistieke vrijmoedigheid. Al portret-tekenend kwamen er de laat ste jaren opmerkelijk expressieve koppen op het papier. Er bleef van een aantal jaren geleden in clubverband gemeen schappelijk gestelde expressie-opdracht „angst" een tekening over, die Wasse naar sterk bezig hield. Vorig jaar kwam plotseling als vervolg op deze tekening een expressieve explosie in de gravures. Karei Appel zei eens op een vraag hoe hij eigenlijk werkt: „Och, ik rotzooi maar wat aan." Wassenaar zegt het anders: „Op een gegeven ogenblik kon het me niets meer schelen. Ik kraste toen maar raak in de plaat." Uit dit zich in volle concentratie laten gaan zijn een aantal bijzonder fraaie droge naalden te voor schijn gekomen, die tesamen met de por tretkoppen, ineens een heel bijzonder en nog meer belovend cachet aan zijn werk hebben gegeven. E. K. In de buurt van Zwarte Haan werd Was senaar bekoord door de grote, wijde ruimte van Friesland. Met de rietpen en de zeltgemaakte zwarte verl schetste hij uit het geheugen thuis heel vlot naar het midden van het grote vel papier lopende rithmische lijnen. Met een nat penseel en verdunde veri maakte hij ai en toe donkere accenten. Hier en daar kwam door een bijna droog penseel een korre lige lijn te staan. In al haar eenvoud doet deze schets de ruimte en de elementen lucht en land goed voelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 13