Onze
Leeuwarder
beeldende
kunstenaars
Deze foto is gemaakt nqar een in 1956
van de gevangenis gemaakte plakkaat-
verischilderij. De 's avonds iel verlichte
gebouwen steken grillig af tegen de niet
verlichte partijen. De sfeer van dreiging
en onbehagen is zeer expressief weerge
geven. Men zou bijna zeggen dat er een
SDanning voelbaar is.
Nieuwestad op de hoek van de Oude
Lombardsteeg?
De verliefdheid van de bewoner op Leeu
warden gevoegd bij de belangstelling
voor alles wat oud is, zal spoedig de
grote gemoderniseerde eerste verdieping
van het Nieuwestadspand voor de bewo
ners te klein doen zijn. Straatnaambor
den, ontfutseld aan slopers, kan men nog
op wanden spijkeren, maar strooptochten,
tweemaal daags, langs alle uitdragers
van Leeuwarden doet op den duur onher
roepelijk gebrek aan ruimte ontstaan.
Daar voegt zich dan nog de artistieke
familie-belangstelling bij, die deze Keikes
speciaal tot allerhande experimenten
voert.
Het leven kan, ondanks familie-traditie
raar lopen, want niets wees aanvankelijk
op journalistiek. Wel was er bij de twee
broertjes al heel vroeg een aardigheid in
tekenen. Hoe kon het ook anders? Moe
der, die bij het onderwijs geweest was,
kon aardig tekenen en vader gaf, na eerst
een reclamebureau gehad te hebben, in
zijn 40-jarige loopbaan bij de Algemene
Friesche als leraar schoonschrijven les
en caligrafeerde heel veel.
Het bijna heilige van het tekenen werd
de jongens ingeprent door de absolute
stilte en rust, die in het huis moesten
heersen wanneer hun vader een oorkon
de of een ander volkomen met de hand
betekend plechtig papier aan het vervaar-
iekeriaar, schilder, graficus,
illustrator, calligraaf en journalist
eraffineerd klein is de Leeuwarder familie Keikes
en van een verrassende continuïteit. De naam Kei
kes komt zo goed als niet voor, en het levens
patroon beweegt zich van geslacht op geslacht
langs vrijwel dezelfde banen.
„Mijn broer", zegt de 33-jarige journalist Henricus
Wiebe Keikes, „die nu archivaris van een groep gemeenten in het wes
ten van Noord-Brabant is, had reeds het een en ander tot de zestiende
eeuw betreffende de familie uitgeplozen. Bij mij begon de interesse voor
de Keikessen eigenlijk pas toen mijn vrouw en ik met een tweeling
verrast werden. Het bleek ons toen, dat reeds tot tweemaal toe een
tweeling in het verleden in de familie geboren was. Door de, ondanks
de tweelingen, uiterst kleine families loopt een constante artistieke
draad van fijnwerkers, hoofdzakelijk in het graveurvak, en dan nog
speciaal in zilverwerk."
Een zeer bekende in deze snoer is de
19de-eeuwer Tjeerd Annes, die op het
Raadhuisplein woonde, waar nu de redac
tie van dit blad zetelt. Deze zilversmid in
wapens, graveur in alle fijn-gesteenten
en metalen, werd door koning Willem III
geridderd met de orde van de Eikenkroon.
Hij was de ontwerper van de laatste ere
penning van de stad Leeuwarden, die o.a.
aan de Canadezen uitgereikt werd bij de
bevrijding van Leeuwarden. Tjeerd Annes
heeft werk in musea en stadhuizen in
Nederland en hij zelf reisde heel Europa
door.
Een broer van deze bekende zilversmid
was een even bekend kaarttekenaar.
Diens zoon was weer graveur en leeft bij
de oudste Leeuwarders nog in de herin
nering als de door het fijne werk blind
geworden graveur uit de Minnemastraat.
Met het ophalen van familieherinnerin
gen komt de stadsverslaggever Keikes
pas echt goed op dreef. Zijn historische
belangstelling ligt trouwens op vele ter
reinen. Zij openbaart zich momenteel in
de rubriek „Och heden ja" in de Leeu
warder Courant. Ook in de grote doos
groeit het archief van oude stadsgezich
ten naar de drieduizend stuks.
Toen hij van de Bagijnestraat naar de
Dit Leeuwarder kunstenaarsartikel opent
met een kleine proeve van calligraiische
capaciteiten van de besprokene. De ge
tekende en versierde hoofdletter G is in
gothische stijl gemaakt.
Valeriusstraat verhuisd was, deed de
liefde voor de oude stad hem weer zo
snel mogelijk naar het hartje van Leeu
warden terugkomen. Het geluk was met
hem want wie kan zich een beter tehuis
als oude-stad-minnaar wensen dan vlak
bij de Waag aan de drukke kant van de