bij het publiek 13 de lui, die het gebodene eens in alle rust willen bekijken, gelegenheid. Na zo'n avondbezoek komt het meermalen de volgende dag tot verkoop, vooral aan trouwlustigen. Zaterdags en. zondags ko men hele gezinnen, kleine gemengde groepen, enkelingen van alle leeftijden, enz. Soms, bij moderne kunst, hebben er heftige discussies plaats en worden er scheidsmuren geslecht tussen rang, stand en leeftijd. Ook tussen de middag laaien de verschillen van mening wel eens op. Het is in de middagpauze meestal druk. Veel schooljeugd maakt dan een rond gang. In de schooluren komen hele schoolklassen onder leiding kijken. Pad- vindsters, jeugdverenigingen, Mater Ama- bili-vrouwengroepen, het Instituut voor Arbeidsontwikkeling, enz., zonder of met leiding, stillen er hun culturele hon ger. Nog altijd hebben veel bezoekers be hoefte aan voorlichting, óók bij de niet moderne kunst. Men wil weten waarom men het mooi of lelijk vindt. In musea klampt men de veelal ondeskundige sup poost aan. Men ontmoet daarbij meestal niet het gewenste klankbord. In de kunst zaal Van Hulsen spiegelen velen hun mening aan die van de eigenaar. Men vindt het prettig, staande voor het kunst werk, er een gesprek over te beginnen of er een vraag over te stellen. De la cune bij het publiek werd de laatste tijd prachtig ondervangen door het laten af draaien van op een bandrecorder opgeno men inleidingen door exposerende kun stenaars en beschouwingen van critici. Tientallen keren is zo'n opname in de expositiezaal afgedraaid. Soms zaten er op banken, muurtjes, op de grond en tegen deurstijlen geleund een vijftig mensen naar te luisteren en bekeken te gelijkertijd het geëxposeerde. De zaal fungeerde meer dan eens als ontmoe tingsplaats tussen kunstenaar en belang stellenden, vriendschappen zijn er geslo ten met als bindmiddel belangstelling voor kunst. Pas na de opening van de kunstzaal leverde het nogal wat moeite op, werk van goede kunstenaars te krij gen. Nu beveelt de ene kunstenaar de andere aan. Er wordt, in tegen stelling tot elders, tegenwoordig van bijna elke tentoonstelling wat ver kocht; is het niet tijdens de exposi tie dan veelal daarna. In de winkel blijft dan ook vaak werk na afloop van de exposities achter en ook wordt vooral door grafici vaak een nieuwe collectie gestuurd. In de loop der jaren is het peil van het geëxposeerde enorm gestegen. Het is daarenboven zeer afwisselend en wel zo danig dat de beginnende kunstwaardeer der of -ster er werk tegenkomt waaraan hij of zij zich kan optrekken naar moder ner uitingen. De waarderingsgang loopt overal van impressionisme via het ex pressionisme naar abstract. Het Friese publiek blijft ten opzichte van zelfs de belangstellenden in het westen niet ach ter in smaak. Talloze bezoekers van kunstzaal Van Hulsen, ook van ouderen die vroeger de neus voor modern werk optrokken, zijn er nu niet meer zo afke rig van. ,,'k Heb het zo vaak gezien, dat ik het langzamerhand mooi ga vinden", zeggen er velen. Hoewel het met zo goed als geen perso neel voor echtpaar Van Hulsen een uiter mate vermoeiende taak was exposities in te richten, openingen voor te berei den en hun gasten te ontvangen voor, tijdens en na de openingen, deden zij het met veel plezier, brachten zelf in hun enthousiasme andere culturele manifes taties aan het rollen. Zo werden de mu ziekavonden in huiselijke kring na het openen van de expositiezaal met mede werking van het echtpaar Kueter spoe dig met een groter publiek voortgezet. Het begon echt goed met het optreden van het Collegium Musicorum. De ar tiesten waren zelf enthousiast. „Wij mu siceren hier", zeiden zij, „elders spelen wij". De muziekavonden kregen de aan dacht van het Nederlands Impressariaat die jonge kunstenaars gratis op liet tre den en verder op alle mogelijke manie ren medewerking verleende en van zijn belangstelling getuigde. Toch is het met stoelen-, pianohuur, enz. nog een kost bare liefhebberij van het echtpaar Van Hulsen, evenals trouwens de bijzonder gezellige keldersamenkomsten na de ope ningen van exposities en concerten. De kelder maakt ook de maandelijkse bij eenkomsten van de kunstenaars van het Frysk Palet tot een van de in Nederland unieke gebeurtenissen, die cultureel van bijzonder belang zijn. En nog is alles niet verteld. Er zijn extra avonden zoals wanneer Mulisch na een verhaal elders onder in de kelder, pas goed los gaat komen. Er zijn de bijeen komsten van Friese kunstnijveraars van de Vereniging het Noordelijk Scheppend Ambacht, die er ook, voor Sint Nicolaas hun jaarlijkse expositie hebben. Kortom het is al leven op cultureel terrein wat in en onder kunstzaal Van Hulsen plaats heeft. Er worden in de kelder en in de tentoonstellingszaal plannen uitgebroed, die door weinig medewerking van buiten wel eensstranden maar toch ook wel eens gevolgen hebben. Mislukken de plannen, dan blijft er altijd nog het men selijk contact en de winst op geestelijk terrein, waarvoor velen het echtpaar Van Hulsen dankbaar zijn. Het is daar en boven een buitengewone prestatie om zaak en culturele activiteit zo te scheiden en toch ook weer zo te samen te laten gaan, dat een in cijfers moeilijk uit te drukken aantal mensen meer geluk en schoonheid geniet. E. K. De steeg naar de kunsfzaal heeft veel van haar romantische donkerte en gang naar het licht verloren door en kele kleine verbouwingen. Niettemin blijft het een bijzonder aardige entrée.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 13