Wat er in de gebouwen van de rh^,S: gebeurt en wat er van uitgaat 12 Het is altijd lente, zomer, herlst en winter prachtig in de Prinsentuin, 's Zomers lijkt het Kunstcentrum wel van Italiaanse allure. Prinsentuin In de lusthof Prinsentuin voegt zich op de hoge bult van de oude wallen een samenstel van bouwonderdelen tot één geheel. In dit gebouw op het nippertje net niet groot genoeg om de fraaie oude Nassau-tuin te overheersen bundelt zich een groot deel van het culturele leven in Friesland. In de oorlog ontstonden zowel bij Nederlands-Friese als bij zuiver Friese mensen allerlei wensen ten opzichte van het culturele leven in Friesland. Deze wensen hebben grotendeels vorm gekregen in de Fryske Kultuer- ried, die tenslotte haar secretariaat, het Buro foar Kulturele Saken, gevestigd zag in een deel van het verbouwde theehuis in de Prinsentuin. De Ried huurt het door haar gebruikte deel van het gebouw van de gemeente Leeuwarden en neemt en pas sant de zorg voor en de rondleiding in het Pier Pander-museum op zich. ft AS- -•> '4' V tfêbi7.* a7 ift 1 C* (Arf-, \Aki ■ftt/p n> Wie nu meent dat het in de Prinsentuin gevestigde bureau een gemeentelijke aangelegenheid is, vergist zich. Alles wat de Ried doet door middel van haar bu reau is voor geheel Friesland. Zij be weegt zich daarvoor op het algemeen culturele terrein en het Friese culturele leven in het bijzonder. Natuurlijk profi teert Leeuwarden eveneens van dit stre ven. Op het culturele terrein, zoals muziek, volksdans, oud- en nieuw Fries costuum, filmstrips en dia's, exposities Kunstcen trum, roulerende tentoonstellingen, to neel, omroep, enz. werken evenzoveel commissies onder het toeziend en uit voerend directrice-schap van mevrouw G. Faber-Hornstra. Op muziekgebied worden bijvoorbeeld, om goede jonge muzikanten op te leiden, momenteel in geheel de provincie cur sussen gegeven aan ruim duizend lief hebbers. Tot 1 januari 1961 zijn de to neelcursussen voor amateurspelers en -speelsters volgeboekt. De expositieruim ten voor roulerende tentoonstellingen breiden zich uit. Zo heeft Oudemirdum er een gekregen in een oude school en Workum richtte er het Waaggebouw voor in. Voor toegepaste kunst gaat mevrouw Faber zelf kijken naar interieurs en ex terieurs van gebouwen in stad en pro vincie, waarvoor mogelijk een muur schildering, glas-in-lood-raam, beeld houwwerk, enz., gemaakt kan worden. Zij beslist dan of er onder de Friese kunstenaars iemand is die een opdracht aan kan. Zij adviseert door het maken van een lijstje van geschikte kunstenaars. In het Kunstcentrum in de Prinsentuin worden het hele jaar door exposities ge houden. Enkele tentoonstellingen komen tot stand in samenwerking met de Boun fan Fryske Kunstners. Er wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke variatie in onderwerpen. Zo hebben er exposities plaats gehad van kindertekeningen, han denarbeid, naaldwerk, fotografie, poppen, enz. Uitvoerende kunstenaars werden in geschakeld om te laten zien hoe men weeft, koperdrijft, enz. Kinderen teken den er onder leiding. Men probeert door zoveel mogelijk afwisseling in het getoon de te brengen, zo veel mogelijk geïnte resseerden in verschillende onderwerpen naar het Kunstcentrum te trekken. Om publiek en kunstbeoefenaars op een ho ger plan te brengen, worden er ook ten toonstellingen van werk van kunstenaars buiten Friesland gehouden. Omdat niet iedereen naar Leeuwarden kan komen om een hap cultuur op te doen, laat men speciale uitstallingen door de provincie rouleren. Graag organiseert mevrouw Faber het één met het ander. Vorig jaar werd de recreatie-tentoonstelling Buiten", die in de Prinsentuin gehouden werd, aange vuld met een expositie van schilderijen en tekeningen met buitensport onderwer pen. Het bezoek was geweldig groot, zo dat het jaarbezoek steeg tot 25.000. Onder de bezoekers zijn veel dames. Zij komen meestal in clubverband of bren gen als groep apart een bezoek aan de Prinsentuin, terwijl hun mannen in Leeu warden hun congres houden. Mevrouw

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 12