GEESJE POUTSMA: muziek leven vol Twaalf vrouwen uit I<eeuwardeii 4zDrink ietó anderó! 19 Geesje Izaaks Poutsma werd op 27 lebruari 1849 in Follega geboren. Haar vader, hoofd van een school, een zeer bijzonder ontwikkeld man, gaf zijn acht kinderen, die allen mu zikaal zeer begaafd waren, op zulk een bijzondere manier muziekles dat zij vocaal en instrumentaal ver hoven anderen uitstaken. Geesje had een zeer mooie stem en was een bijzon der pianiste. Zowel techniek als mu ziekleer en -geschiedenis werden bij haar later bij haar studies op hoog staande wijze ontwikkeld. Zij werkte zeer hard, tijd voor ontspanning bleef er niet over. Toen zij zich op vijfen twintigjarige leeftijd in Leeuwarden als muzieklerares vestigde, begon op muziekontwikkelingsgebied in onze stad een gouden tijd. Heel wat leer lingen maakte zij klaar voor conser vatoria, zij gaf leiding aan koren, so listen en muzikale opvoeringen, zij componeerde. Zelf trad zij op, maar nooit tot haar eigen genoegen. Zij werkte dag en nacht en vergde veel te veel van eigen krachten. Zij stond steeds tot helpen gereed, zowel in eigen familie als daarbuiten. Zij over leed in Amsterdam in 1917. Behalve dat zij dus lessen gaf en als soliste optrad, was zij muziekrecensente van onze oude stad. Bladerend door haar commentaren, ge schreven voor het „Weekblad van Mu ziek", komen wij velen tegen die aan ons ouderen nog bekend zijn of waarvan de naam reeds een klank werd en die de jongeren niets meer zeggen. Mevrouw Noordewier-Reddingius, mevrouw De Haan-Manifarges, Wouter Hutschenruy- ter, Messchaert en Röntgen en vele an deren die in ,,de oude tijd" optraden en hun toehoorders in verrukking brachten, maar die plaats moesten maken voor jon gere artisten. Net als tegenwoordig kwam er blijkbaar maar een zeer klein publiek, wanneer er een avond van kamermuziek gegeven werd; men stroomde toe als de Neder- landsche Opera een uitvoering gaf, die echter niet altijd door de beste artisten werd verzorgd. Een eigen orkest had men nog niet in Friesland en dus komen we telkens orkesten van andere steden tegen; voornamelijk het Gronings orkest, maar ook dat van Utrecht kwam nogal eens naar het hoge noorden. Het pro bleem van te veel tegelijk, dat wij ook nu kennen, was toen ook bekend: „Bin nen acht dagen drie uitvoeringen, nogal van beteekehis, terwijl nog meerdere in de dagbladen worden aangekondigd. Dit is voor het digestie-vermogen en voor de beurs van het betrekkelijk klein uit gaand publiek te veel. Over het finan cieel succes zal ik dan ook niet spreken. Maar een element, wat wij tegenwoordig niet meer kennen, kwam toentertijd nog wel eens te hulp: „Door de vriendelijke tusschenkomst van een ongenoemde maècenas met deze helper in de nood zal wel bedoeld zijn jonkheer mr. A. E. van Eysinga, die immers vele malen het Leeuwarder publiek in staat stelde buitengewone uitvoeringen te beleven. Voor Leeuwarden zou Geesje Poutsma als muzieklerares en als muziekrecen sente wellicht na haar overlijden in 1917 niet voortgeleefd hebben, had zij niet een Geesje Poutsma Leen" gesticht, dat ten doel heeft „Nederlandsche meisjes, die, of wier ouders onbemiddeld zijn, in de gelegenheid te stellen eene opleiding te ontvangen voor toonkunstenares of voor een vak van wetenschap of van techniek en haar daarbij geldelijk te steunen." Wil het meisje toonkunstenares worden, dan wordt de pensie alleen verleend wan neer de opleiding gevolgd wordt aan een „Uitstekend conservatorium in Ne derland en zoo noodig in het buiten land, of bij een bekende specialiteit in den solozang of op het instrument harer keuze"; voor het vak van wetenschap of techniek moet zij ingeschreven zijn bij een universiteit of technische hogeschool in eigen of buitenland. De muziek-meis- jes moeten boven de 17 en onder de 23 jaar zijn, de anderen tussen de 19 en 23 jaar. De pensie wordt gedurende vier jaar uitbetaald, maar kan onder bijzon dere omstandigheden door het bestuur worden verlengd. Hij bedraagt voor het binnenland achthonderd, voor het bui tenland duizend gulden en dat was in vroeger tijden een hele som. Wij besluiten met de jammerklacht in een van haar recensies, die als het ware nü door verschillende organisaties in deze stad geschreven zou kunnen zijn: ,,lk kan mij in geen jaren zulk een treu rige leegte in ons muziekleven herinne ren, als wij nu doorleven men heelt getracht abonnementsconcerten te orga niseren: maar het aantal inteekenaren was zoo klein dat ze niet konden door- gaari; eveneens kon een aangekondigde reeks van drie concerten voor kamer muziek niet doorgaan, uit gebrek aan deelneming." Geesje Poutsma wijt het gebrek aan be langstelling voor muziek aan de sport, aan het gaan „naar de talrijke comédies, meestal van zeer onbeduidenden inhoud" maar met de opkomst voor het toneel is het heden ten dage ook al droevig gesteld! M. J. VAN HEEMSTRA jeCO 1 2 0/o alcohol 10-12 o/o alcohol in flesjes van 185 cc. èn het is lekker I De d rank voor verlof A zaken Wed. ALLE EISMA - LEEUWARDEN Heerenwaltje 1 - Tel. 0 5100 23419 en 23839

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 19