Onze Leeuwarder beeldende kunstenaars de veelzijdige mint het toneel het meest Décor bepaalt mede de sfeer van het toneelstuk 12 Stines Veldkamp, de 53-jarige reclametekenaar, illustrator, decorateur, kunstschilder, décorontwerper en tekenleraar is van vele markten thuis. Nadat zijn ouders met hem van Groningen naar Leeuwarden verhuisd waren, hij op de lagere school een vier voor tekenen haalde en hij op de Ambacht school de schilderafdeling afgelopen was, is Stines aan het zwerven gegaan. Her en der door Nederland zwalkend, gaf hij zijn ogen goed de kost. Zijn handen maakten intussen van het geziene dingen in vorm en kleur, die allen naar het esthetische zweemden. Een lange zomervakantie kris en kras over de Veluwe, als gast in het woonwagentje met een hit er voor van een kunst schilder en tekenleraar, behoorde bij dit kunstzinnig avontuur. Ook de tijd als decorateur en manusje-van-alles in het toen nog echte Rembrandt-theater, nu bioscoop, aan de Oude Gracht te Utrecht was een zeer leerzaam onder deel van het al werkende zwerven. Het was, als men hem over deze tijd hoort vertellen, eigenlijk erg eenvoudig. Men sprong ergens in waar het naar ar tistiek ambacht en verf rook, liefst dicht bij toneel en reclame. Men was verder niet te lui om van alles aan te pakken, al was dat ook in eerste instantie niet kunstzinnig. Later kwam men dan wel weer waar het bedrijf zijn of de werk kring haar draai naar een fantasierijkere bezigheid nam. Zo overal artistieke graantjes meepikkend, wist Veldkamp al spoedig dat bijvoorbeeld tekenaar op een reclamebureau voor hem te „droog" werk was. Tevens had hij al snel door, dat zijn hart uitging naar vrij werk op alle toegepaste kunstterrein en vooral naar die wonderlijke wereld van schijn werper, spot-light, namaak ex- en inte rieurs en net-echt-doende mensen, name lijk het toneel. Toch werd het maken van décors lang niet Veldkamps belangrijkste activiteit nadat hij als 25-jarige weer in Leeuwar den terug was gekomen. Het vak van huisschilder was een springplank naar reclamewerk, met het accent op het il lustratieve, standbouw op grote tentoon- Stines Veldkamp ontwierp deze schets als décor voor een sprookjes paleis. Er is door door-kijkjes onder de bogen door sterke dieptewerking verkregen. Het donker houden van de voorgrond en het lichter laten worden naar de achtergrond geelt aan een vrij ondiep toneel de illusie van grotere diepte. Voor de lucht als achterdoek is een kasteelmuur en een lontein geplaatst. Het achterste, los van het achterdoek staande, zet stuk is een hekwerk met lantaarns. Iets meer naar voren bij een verhoging ol stoepje is het tweede zetstuk. De trappen plus de troon vormen het derde en de twee voorste pilaren plus bogen aan weerskanten van het toneel, veroorzaken de eerste diepte werking. stellingen, wandversieringen, met als laatste een „Oerwoud" in de kleuter school, „de Kieviet" en als liefhebberij alsmaar tekenen en schilderen. Het was met Veldkamps hobby een raar geval. Ondanks de vier op tekenen op school, was hij al op zijn twaalfde jaar aan het kunstschilderen met olieverf. Nadat hij op zijn zestiende een kopij van de Kluizenaar van onze 17e-eeuwse mees ter Salomon Korninck gemaakt had, han teerde hij tot zijn dertigste jaar alleen de tekenstift. Nadien werd het penseel weer opgevat, alleen echter om op het atelier en niet meer naar de natuur de olieverf te dwingen taferelen uit het hoofd op het doek te brengen. Wie zijn werk zag op de tentoonstellingen in de Prinsentuin óf in zijn modern ingerichte woning boven de grote werkplaats op de Emmakade Z.Z. 26, merkt dadelijk dat de voorstellingen een meer verhalende en sierende allure hebben gekregen. Het is ontegenzeggelijk zo, dat het ar tistieke werk op de verschillende terrei nen waarop deze veelzijdige zich be weegt hij haalde tussen de bedrijven

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 12