Onze
Leeuwarder
beeldende
kunstenaars
de veelzijdige
mint het toneel het meest
Décor bepaalt mede de sfeer van het toneelstuk
12
Stines Veldkamp, de 53-jarige reclametekenaar, illustrator, decorateur,
kunstschilder, décorontwerper en tekenleraar is van vele markten thuis.
Nadat zijn ouders met hem van Groningen naar Leeuwarden verhuisd waren,
hij op de lagere school een vier voor tekenen haalde en hij op de Ambacht
school de schilderafdeling afgelopen was, is Stines aan het zwerven gegaan.
Her en der door Nederland zwalkend, gaf hij zijn ogen goed de kost. Zijn
handen maakten intussen van het geziene dingen in vorm en kleur, die allen
naar het esthetische zweemden. Een lange zomervakantie kris en kras over
de Veluwe, als gast in het woonwagentje met een hit er voor van een kunst
schilder en tekenleraar, behoorde bij dit kunstzinnig avontuur. Ook de tijd
als decorateur en manusje-van-alles in het toen nog echte Rembrandt-theater,
nu bioscoop, aan de Oude Gracht te Utrecht was een zeer leerzaam onder
deel van het al werkende zwerven.
Het was, als men hem over deze tijd
hoort vertellen, eigenlijk erg eenvoudig.
Men sprong ergens in waar het naar ar
tistiek ambacht en verf rook, liefst dicht
bij toneel en reclame. Men was verder
niet te lui om van alles aan te pakken,
al was dat ook in eerste instantie niet
kunstzinnig. Later kwam men dan wel
weer waar het bedrijf zijn of de werk
kring haar draai naar een fantasierijkere
bezigheid nam. Zo overal artistieke
graantjes meepikkend, wist Veldkamp al
spoedig dat bijvoorbeeld tekenaar op
een reclamebureau voor hem te „droog"
werk was. Tevens had hij al snel door,
dat zijn hart uitging naar vrij werk op
alle toegepaste kunstterrein en vooral
naar die wonderlijke wereld van schijn
werper, spot-light, namaak ex- en inte
rieurs en net-echt-doende mensen, name
lijk het toneel.
Toch werd het maken van décors lang
niet Veldkamps belangrijkste activiteit
nadat hij als 25-jarige weer in Leeuwar
den terug was gekomen. Het vak van
huisschilder was een springplank naar
reclamewerk, met het accent op het il
lustratieve, standbouw op grote tentoon-
Stines Veldkamp ontwierp deze schets
als décor voor een sprookjes
paleis. Er is door door-kijkjes
onder de bogen door
sterke dieptewerking verkregen.
Het donker houden van de voorgrond
en het lichter laten worden
naar de achtergrond
geelt aan een vrij ondiep toneel
de illusie van grotere diepte.
Voor de lucht als achterdoek
is een kasteelmuur en een lontein
geplaatst. Het achterste,
los van het achterdoek staande, zet
stuk is een hekwerk met lantaarns.
Iets meer naar voren
bij een verhoging ol stoepje
is het tweede zetstuk.
De trappen plus de troon
vormen het derde
en de twee voorste pilaren plus bogen
aan weerskanten van het toneel,
veroorzaken de eerste diepte
werking.
stellingen, wandversieringen, met als
laatste een „Oerwoud" in de kleuter
school, „de Kieviet" en als liefhebberij
alsmaar tekenen en schilderen.
Het was met Veldkamps hobby een raar
geval. Ondanks de vier op tekenen op
school, was hij al op zijn twaalfde jaar
aan het kunstschilderen met olieverf.
Nadat hij op zijn zestiende een kopij van
de Kluizenaar van onze 17e-eeuwse mees
ter Salomon Korninck gemaakt had, han
teerde hij tot zijn dertigste jaar alleen
de tekenstift. Nadien werd het penseel
weer opgevat, alleen echter om op het
atelier en niet meer naar de natuur de
olieverf te dwingen taferelen uit het
hoofd op het doek te brengen. Wie zijn
werk zag op de tentoonstellingen in de
Prinsentuin óf in zijn modern ingerichte
woning boven de grote werkplaats op de
Emmakade Z.Z. 26, merkt dadelijk dat de
voorstellingen een meer verhalende en
sierende allure hebben gekregen.
Het is ontegenzeggelijk zo, dat het ar
tistieke werk op de verschillende terrei
nen waarop deze veelzijdige zich be
weegt hij haalde tussen de bedrijven