SINGER MAATSCHAPPI) N.V.
Singer is de kwaliteits
naaimachine
9
Tijdelijke prijsverlaging van
SINGER Zig-zag machines
Wij repareren alle soorten
naaimachines vakkundig
Naaimachines desverlangd op
gemakkelijke betalingstermijnen
GRATIS stop- en borduurcursus
NIEUWESTAD 119 - LEEUWARDEN
Telefoon 24182 Onze eigen auto's
komen door geheel Friesland
oude aanleer-methoden. „Het precies
natekenen op voor alle dingen dezelfde
wijze en dan nog zonder het karakter
der dingen te moeten benaderen is
ouderwets", zegt zij. Op de kunstnij
verheidsschool te Amsterdam leerde
men Jo veel verschillend materiaal te
gebruiken en op verschillende manie
ren verschillende stoffen uit te druk
ken. Een ding van ruw materiaal tracht
te men ér bijvoorbeeld weer te geven
door doppen met zacht krijt, potlood of
met een kwast te tamponeren. Voor
gladde voorwerpen koos men het liefst
een goed glijdend materiaal om de
gladheid te beelden. Het onderzoeken,
spelen en experimenteren met alle
mogelijke materiaal was op de kunst
nijverheidsschool in het eerste cursus
jaar zeer belangrijk. Het typische of
bijzondere der dingen leerde men er
opmerken en weergeven. Soms kwam
de leerling in de tekening wel tot over
drijving van de kenmerkende eigen
schappen. Beteugelde men echter het
al te caricaturale dan was er kans dat
men in het bezit van een eigen zeer
markante stijl kwam. En het verove
ren van een eigen stijl is wel het ide
aal van iedere kunstenaar.
De kunstnijverheidsschool stuurde haar
leerlingen ook gaarne de school uit.
Het tekenen van dieren in Artis, het
visueel veroveren van de prachtige din
gen in wat nu het rijk-voorziene Tro
pen-Museum is, het pittoreske van de
oude buurtjes in Amsterdam op pa
pier brengen, het vastleggen van de ar
beid van mensen op straat en in hun
werkplaats behoorde tot haar opleiding.
Jo Gall hield van Amsterdam. Zij
woonde er lang op kamers, ondanks de
nabijheid van het ouderlijk huis. Er
waren de prachtige jeugdconcerten, de
bioscopen te kust en te keur, de havens
en in alle jaargetijden de aparte sfeer.
Op school was er wel is waar op be
paalde uren nog het oude saaie tekenen
naar gips en stilleven in houtskool en
conté, maar ook was er levend model,
kunstgeschiedenis en bij de stijlstudies
van kleding de zo mogelijk typerende
weergave met alle mogelijke materi
aal, zoals zijde, wol, draad, papierknip
sels, enz.
De inrichting, die Jo in sloeg na het al
gemene eerste jaar heette grafiek maar
was eigenlijk illustratie. Het lag haar
In deze afbeelding van een pa
pier-knipsel, draadjesgewriemel en
stofplaksel mist men wel bijzonder
de kleur. Het is een geestige per
siflage op de manier van zich te
kleden in de vroeg-Christelijke tijd.
wel, want zij had gevoel voor leuke ef
fecten, was geestig en origineel, daar
enboven styleerde zij de dingen gemak
kelijk. Het streven van de school om
de persoonlijkheid van de leerlingen uit
het werk te voorschijn te doen komen
sloeg bij Jo Gall goed aan.
Met het eind-diploma van de school
plus de aantekening voor letterteke
nen bracht de kunstnijveraarster
een jaar door op een reclamebureau
in Baarn. Na dit jaar kwam de oude
liefde voor het tekenen bij een zelf
geschreven verhaaltje of rijmpje zo
sterk boven, dat zij voor zichzelf be
gon. Een reeks van boekjes ontstond,
die alle een uitgever vonden. Het leven
leek toen te kort van duur om al de
ideeën te kunnen opschrijven en teke
nen. Het oproepen in de illustraties
van een sfeer, vooral van alles wat
oud en belegen was en het intens doen
spreken in de tekening van wat men
Voor het V.V.V-gidsje voor hotels,
pensions en vacantie-verblijven in
Friesland maakte Jo Gall deze pen
tekening. Alles ademt heerlijk vrij-zijn
en op vacantie-gaan.
er bij gevoelde, maakte door de hoge ei
sen, die de tekenares zichzelf stelde
plotseling een einde aan de vlotte pro
ductie. Het vinden van een huwelijks
partner, het moederschap en het huis
houden lieten slechts sporadisch toe
dat mevrouw Popsma als Jo Gall op
trad. Komt zij evenwel toch als kun
stenares voor het voetlicht dan is er
altijd de demonstratie van een onuit
puttelijke fantasie. Vooral in het vrije
werk, zoals in wandlappen, knipsels en
boek- of gedichten-illustraties met een
de fantasie-vrij-latende tekst is zij op
haar best. Haar te kortstondige mede
werking aan het Friesch Dagblad, Frysk
en Frij en aan een V.V.V.-blaadje, be
nevens het illustreren van enkele boe
ken bewezen het. Nog te weinig wordt
haar talent in Friesland gewaardeerd
en gebruikt.
E. K.