c~lDat er verder moet
gebeuren
Wet kunnen 1
5
met de aanleg van de twee aangren
zende terreinen, die 11 en 41 hectare
groot zijn.
Dit zijn dus de belangrijkste werken,
die „opeengehoopt" zijn in het zuid
westen van de stad en gedeeltelijk een
nauwe samenhang vertonen. Het aan
brengen van de dubbele ringweg-scha
kel (viadukt en brug) tussen Helicon-
weg en Julianalaan is o.m. nodig voor
de verkeerstechnische ontsluiting van
de nieuwe veemarkt en de nieuwe in
dustrieterreinen.
Ook elders in de stad wordt op ver
schillende plaatsen belangrijk werk
verricht. We noemen:
't Heechterp. In dit uitbreidingsplan in
het oosten wordt onverdroten voort-
gewerkt aan het complex van 1000 wo
ningen, dat daar in continubouw tot
stand komt. Volgend jaar wordt langs
de Groningerstraatweg begonnen met
de bouw van drie flatgebouwen van 8
woonlagen, als afsluiting van dit plan.
Voorstreek. Aan de Voorstreek is het
werk tot verbetering der walmuren en
de bouw van nieuwe pijpen in de laat
ste fase. Wanneer alles klaar is, dan
is hier bijna een half miljoen aan be
steed.
Hollanderdijk. Ruim 430.000 gulden
kost het dempen van de spoorsloot en
de straatverbetering van het Hollan-
derdijk-object.
Het urgentieprogram van de openbare
werken, waarmee in 19601962 moet
worden begonnen is een respectabele
lijst, naar het aantal projecten en naar
de millioenen, die daarmee zijn ge
moeid. Hier zijn de hoofdzaken:
Centrale riolering, ter verbetering van
een der onaangenaamste euvelen van
onze stad, namelijk het ontbreken van
een centraal rioleringsstelsel, met een
zuiveringsinstallatie, die het rioolwa
ter gezuiverd in het buitenwater (de
Potmarge, ten zuiden van het Sport
veldencomplex aan de Greuns) doet
Verdwijnen. De zuiveringsinstallatie
kost 5 miljoen en dan komt daar nog
het net van rioolbuizen bij. Een deel
van dit werk (iy2 miljoen) staat even
eens op het programma voor 1961
1962.
Ringweg. De verdere voltooiing van
de ringweg kost nog bijna 8 miljoen,
inclusief bruggen over de Potmarge en
de Dokkumer Ee. Prioriteit zal wor
den verleend aan het zuidoostelijke
tracé, tussen de Julianalaan en de Pie-
ter Stuyvesantweg, speciaal met het
oog op de belangen van de industrie in
het oosten van de stad, zoals de Con
dens, Koopmans en de Electro-Blik-
fabriek.
Recreatie. Aanleg van het 167 hectare
grote recreatiegebied „De Kleine Wie
len" (bijna 5 miljoen), met een open
luchtzwembad, dat ruim 800.000 gul
den moet kosten. De aanleg van het
recreatiegebied ,,'t Nylan", tussen het
nieuwe woongebied van deze naam en
de spoorlijn naar Zwolle, staat eveneens
op het programma en moet 2 miljoen
kosten. Ook hier is een zwembad ge
projecteerd (1 miljoen).
Bruggen enz. De volgende verkeers-
verbeteringen zijn voorts opgenomen
in het programma voor 1961-1962:
nieuwe Schaverneksbrug met verbe
tering van het Ruiterskwartier (bijna
Het nieuwe
restaurant
in het gebouw van
de Bond van
Coöperatieve
Zuiveliabrieken
aan de
Stationsweg.
450.000 gulden), nieuwe Verlaatsbrug
met doortrekking van de Tesselschade-
straat (ruim 1,3 miljoen)l nieuwe Prins
Hendrikbrug (1 miljoen). Verder moet
de overweg in de Schrans worden
verbeterd en van een voetgangerstun
nel worden voorzien. Dat kost, alles
met elkaar, 400.000 gulden. Een totale
vervanging van deze overweg door een
tunnel is niet mogelijk door het ont
breken van voldoende ruimte voor de
afritten.
Gebouwen. Op het programma staan
voorts een nieuw Gemeente-zieken
huis, een nieuw verpleeghuis (ten zuid
oosten van de Borniastraat), een nieu
we werkplaats voor minder validen
(Leeuwarder werkgemeenschap), uit
breiding van het stadhuis, een aula
op de Noorderbegraafplaats.
De vraag is uiteraard of al deze wer
ken in een reeks van enkele jaren
kunnen worden aangepakt. Daarvoor
ontbreekt het thans de gemeente slechts
aan één ding, maar dat is dan ooi
meteen het belangrijkste:, het geld.
Dat moet uit Den Haag komen en al
les hangt dus af van de bereidheid van
de rijksregering om Leeuwarden voort
te helpen. Dat zal men niet doen om
dat men ons hier zulke aardige men
sen vindt. Een millioenenregen is
slechts te verwachten, wanneer Den
Haag van oordeel is, dat dergelijke ka
pitale uitgaven hier welbesteed zijn.
Leeuwarden ligt in het noordelijke pro
bleemgebied en is weliswaar niet de
enige „kern" van Friesland, maar wel
de grootste en de belangrijkste. In de
openingsbijeenkomst van de Kernweek
in de Harmonie heeft de minister-pre
sident, prof. dr. J. E. de Quay, er met
nadruk op gewezen, dat versnippe
ring van krachten in het noorden voor
komen moet worden. Wanneer men
overal een klein beetje doet aan ver
betering van de zogenaamde „infra
structuur," dan gebeurt eigenlijk ner
gens iets volledig. De grote steden heb
ben de meeste mogelijkheden en de
beste kansen bij de verdere industria
lisatie en hebben dus de grootste aan
dacht nodig bij hun verdere ontwik
keling. Dat de minister-president dit in
Leeuwarden zei, is geen toeval. De
sterk toenemende belangstelling (ook
en in het bijzonder in industriële krin
gen) voor Leeuwarden toont wel aan,
dat we hoe langer hoe meer de wind
in de zeilen krijgen. Dit vooral is een
duidelijke aanwijzing, ook voor Den
Haag, dat het de moeite loont alle zei
len bij te zetten, om onze stad voor
uit te brengen.
Het comité „Leeuwarden-Frieslands
Kern" heeft niet ten onrechte en niet
vergeefs in deze week geprobeerd voor
de eigen bevolking de koers aan te ge
ven. En tegelijk heeft het de, naar ou
de trant, op de wal staande „beste
stuurlui" op hun gebrek aan voortva
rendheid gewezen.