c~lDat er verder moet gebeuren Wet kunnen 1 5 met de aanleg van de twee aangren zende terreinen, die 11 en 41 hectare groot zijn. Dit zijn dus de belangrijkste werken, die „opeengehoopt" zijn in het zuid westen van de stad en gedeeltelijk een nauwe samenhang vertonen. Het aan brengen van de dubbele ringweg-scha kel (viadukt en brug) tussen Helicon- weg en Julianalaan is o.m. nodig voor de verkeerstechnische ontsluiting van de nieuwe veemarkt en de nieuwe in dustrieterreinen. Ook elders in de stad wordt op ver schillende plaatsen belangrijk werk verricht. We noemen: 't Heechterp. In dit uitbreidingsplan in het oosten wordt onverdroten voort- gewerkt aan het complex van 1000 wo ningen, dat daar in continubouw tot stand komt. Volgend jaar wordt langs de Groningerstraatweg begonnen met de bouw van drie flatgebouwen van 8 woonlagen, als afsluiting van dit plan. Voorstreek. Aan de Voorstreek is het werk tot verbetering der walmuren en de bouw van nieuwe pijpen in de laat ste fase. Wanneer alles klaar is, dan is hier bijna een half miljoen aan be steed. Hollanderdijk. Ruim 430.000 gulden kost het dempen van de spoorsloot en de straatverbetering van het Hollan- derdijk-object. Het urgentieprogram van de openbare werken, waarmee in 19601962 moet worden begonnen is een respectabele lijst, naar het aantal projecten en naar de millioenen, die daarmee zijn ge moeid. Hier zijn de hoofdzaken: Centrale riolering, ter verbetering van een der onaangenaamste euvelen van onze stad, namelijk het ontbreken van een centraal rioleringsstelsel, met een zuiveringsinstallatie, die het rioolwa ter gezuiverd in het buitenwater (de Potmarge, ten zuiden van het Sport veldencomplex aan de Greuns) doet Verdwijnen. De zuiveringsinstallatie kost 5 miljoen en dan komt daar nog het net van rioolbuizen bij. Een deel van dit werk (iy2 miljoen) staat even eens op het programma voor 1961 1962. Ringweg. De verdere voltooiing van de ringweg kost nog bijna 8 miljoen, inclusief bruggen over de Potmarge en de Dokkumer Ee. Prioriteit zal wor den verleend aan het zuidoostelijke tracé, tussen de Julianalaan en de Pie- ter Stuyvesantweg, speciaal met het oog op de belangen van de industrie in het oosten van de stad, zoals de Con dens, Koopmans en de Electro-Blik- fabriek. Recreatie. Aanleg van het 167 hectare grote recreatiegebied „De Kleine Wie len" (bijna 5 miljoen), met een open luchtzwembad, dat ruim 800.000 gul den moet kosten. De aanleg van het recreatiegebied ,,'t Nylan", tussen het nieuwe woongebied van deze naam en de spoorlijn naar Zwolle, staat eveneens op het programma en moet 2 miljoen kosten. Ook hier is een zwembad ge projecteerd (1 miljoen). Bruggen enz. De volgende verkeers- verbeteringen zijn voorts opgenomen in het programma voor 1961-1962: nieuwe Schaverneksbrug met verbe tering van het Ruiterskwartier (bijna Het nieuwe restaurant in het gebouw van de Bond van Coöperatieve Zuiveliabrieken aan de Stationsweg. 450.000 gulden), nieuwe Verlaatsbrug met doortrekking van de Tesselschade- straat (ruim 1,3 miljoen)l nieuwe Prins Hendrikbrug (1 miljoen). Verder moet de overweg in de Schrans worden verbeterd en van een voetgangerstun nel worden voorzien. Dat kost, alles met elkaar, 400.000 gulden. Een totale vervanging van deze overweg door een tunnel is niet mogelijk door het ont breken van voldoende ruimte voor de afritten. Gebouwen. Op het programma staan voorts een nieuw Gemeente-zieken huis, een nieuw verpleeghuis (ten zuid oosten van de Borniastraat), een nieu we werkplaats voor minder validen (Leeuwarder werkgemeenschap), uit breiding van het stadhuis, een aula op de Noorderbegraafplaats. De vraag is uiteraard of al deze wer ken in een reeks van enkele jaren kunnen worden aangepakt. Daarvoor ontbreekt het thans de gemeente slechts aan één ding, maar dat is dan ooi meteen het belangrijkste:, het geld. Dat moet uit Den Haag komen en al les hangt dus af van de bereidheid van de rijksregering om Leeuwarden voort te helpen. Dat zal men niet doen om dat men ons hier zulke aardige men sen vindt. Een millioenenregen is slechts te verwachten, wanneer Den Haag van oordeel is, dat dergelijke ka pitale uitgaven hier welbesteed zijn. Leeuwarden ligt in het noordelijke pro bleemgebied en is weliswaar niet de enige „kern" van Friesland, maar wel de grootste en de belangrijkste. In de openingsbijeenkomst van de Kernweek in de Harmonie heeft de minister-pre sident, prof. dr. J. E. de Quay, er met nadruk op gewezen, dat versnippe ring van krachten in het noorden voor komen moet worden. Wanneer men overal een klein beetje doet aan ver betering van de zogenaamde „infra structuur," dan gebeurt eigenlijk ner gens iets volledig. De grote steden heb ben de meeste mogelijkheden en de beste kansen bij de verdere industria lisatie en hebben dus de grootste aan dacht nodig bij hun verdere ontwik keling. Dat de minister-president dit in Leeuwarden zei, is geen toeval. De sterk toenemende belangstelling (ook en in het bijzonder in industriële krin gen) voor Leeuwarden toont wel aan, dat we hoe langer hoe meer de wind in de zeilen krijgen. Dit vooral is een duidelijke aanwijzing, ook voor Den Haag, dat het de moeite loont alle zei len bij te zetten, om onze stad voor uit te brengen. Het comité „Leeuwarden-Frieslands Kern" heeft niet ten onrechte en niet vergeefs in deze week geprobeerd voor de eigen bevolking de koers aan te ge ven. En tegelijk heeft het de, naar ou de trant, op de wal staande „beste stuurlui" op hun gebrek aan voortva rendheid gewezen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1960 | | pagina 5