:uliureel leven i ff 11 tuerried. Dit bureau beheert ook het Pier Pander museum, wat de gemeente in 1960 op f 9300 kwam te staan. Behalve de schilderijen en tekeningen in stadhuis en secretarie, bezit de gemeente kunstvoorwerpen zoals o.a. fraaie Chinese, die. tezamen met die van de Ottema-Kingma Stichting in het Princessehof, beheerd worden door de rechtstreeks onder b. en w. staande conservator. Genoemd mag ook worden de Schoonheidscommis sie, die op architectonisch gebied probeert het le lijke aan het exterieur van nieuwe of te verbou wen panden te weren. De rijksregeling, dat men 1 °/o (bij een afgeronde kunstopdracht lV2°/o) van een bouwsom mag besteden aan toegepaste kunst, zoals muurschilderingen, glas-in-lood enz., kwam en komt in onze stad voornamelijk scholen ten goede. Verscheidene, zowel bijzondere als ge meentelijke scholen en rijksscholen, hebben van deze regeling geprofiteerd. In 1957 is er een commissie voor monumentale kunst geïnstalleerd, die b. en w. adviseert hoe de stad te verfraaien is. Zij werkte tot nu toe mee tot het aanbrengen van een versiering aan de buiten kant van een flatgebouw aan de Schieringerweg. De gedachten van deze commissie zullen zeker gaan naar o.a. wijkverfraaiing, naar wat er op het gebied van stadsschoon nog aan de uitbreidings plannen gebeuren kan en bijvoorbeeld ook naar een versiering van het Europaplein. Bij alles wat er op het culturele gebied in Leeuwar den gebeurt, ligt hier ongetwijfeld een ruim terrein braak voor verdere bewerking. Dat het hierbij niet alleen om de goede wil, maar ook om het beschik baar zijn van geld gaat, is wel duidelijk. Van Gerrit Benner's vroegere kunst is niet veel meer overhij vernietigde het in een bui van moe deloosheid bijna allemaal zeil. In het verlengde van de hal van ons raadhuis, de garderobe, hangt een pastel van hem uit 1939. Hoewel niet een heel vroeg werk, behoort het toch tot de zeldzame stuk ken. Samen met de vijl andere (later gemaakte) gouaches heelt de gemeente een waardevol bezit. Benner heelt in dit werk de wasdom en de warmte van de volle zomer willen beelden. In de zware bladerkroon van de knotvrilg en het prachtig ver deelde warme licht is dit duidelijk te zien. Zo eenvoudig als het stuk van Benner, zo druk is het olieverlschilderij van de Leeuwarder Jan van der Bij. Het stelt de zaterdagmarkt op de Nieuwe Buren voor. In leestelijke kleuren vertelt het aan de wand op de aldeling Algemene Zaken van het stadhuis van het gekrioel der mensen op de markt. Er is meer op te zien en het is gemakkelijker te begrijpen dan het werk van Benner. De kleuren verleggen in werkelijkheid het accent een weinig van het illustratieve naar het vrolijk-expressieve.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1961 | | pagina 11