Onze Leeuwarder beeldende kunstenaars De jonge kunstenaar boetseert, tekent, maakt monumentale ki De constructie interesseert hem buitengewoon De klare, krachtige inktlijn is hem lief Zo lang wij hem kennen, en dit is al enige jaren, vonden wij Auke Schuurmans wat aan de luchthartige kant. Van onze vluchtige ont moetingen bleef het gevoel hem nauwelijks te hebben kunnen benaderen. Nu Auke ruim zes maanden het soldatenpak draagt en wij gelegenheid hadden tot een rustig gesprek bleek al gauw dat wij ons vergist hadden. Van echte luchthartigheid bleek geen sprake. Misschien deed Auke zich anders voor dan hij is. Hij zegt tenminste: „Bewust een beetje luchthartig leven is toch wel heel ge makkelijk". „Het is overdreven", meent de 21-jarige Au ke, „te zeggen dat men zich van jongs-af tot kunst aangetrokken voelde. Ik tenminste deed net zo graag de gewone jongens-spelle tjes en speelde veel met mijn meccano. Ook knoeide ik wel in klei. De eerste aanwijzingen kreeg ik na zo'n knoeipartij van de beeldhouwer Adema. Op de Gemeente HBS was het de tekenleraar Bosch, die mij door zijn enthousiasme voor aquarelleren tot het nat in nat verven en ook tot veel meer tekenen bracht. De reproducties in kranten en het zien van tentoonstellingen dreven mij, hoewel volkomen onbewust, nog meer naar de kunst-richting. Of het nu kwam door deze ondergrondse stroom of door het intens meewerken aan de voorbereidingen en het spelen van een toneelstuk op de school avond of door mijn vrij moeilijke omgang met medeleerlingen ik brak soms plotseling een contact af en trok me terug om me thuis in een boek te verdiepen of te schilderen en te tekenen in ieder geval kwam het schoolwerk er door in verdrukking. Voor meer dan een driejarig-diploma scheen er weinig perspec tief te zijn". „Gelukkig wende de heer Bosch mijn ouders langzaam aan de gedachte van een Kunstop leiding. Toen eenmaal de toestemming gege ven was, was de rest spoedig voor elkaar. De kunstnijverheidsschool te Groningen nam mij zo maar, zonder toelatingsexamen en zonder werk te zien, op". „Wat ik in Groningen zo al geleerd heb? Dat is moeilijk te vertellen. Achteraf gezien, nu met mijn einddiploma op zak, is het ze ker een hoop technische kennis. Vroeger boet seerde ik bijvoorbeeld om een wat afbeelding betreft aannemelijk ding te maken. Nu streef je naar een verantwoorde vorm in Constructief zeer verantwoord en zeer verzorgd is het ijzerdraad-skelet voor een beeldhouwwerk naar aanleiding van de opgave: een ontwerp te maken voor een monument voor de Visserij. Het is een heel bouwsel geworden en het is eigenlijk jammer dat het straks met ander materiaal onzichtbaar zal worden. In gips zag het ontwerp er zo uit. Het skelet is niet meer zichtbaar, maar laat zich wel vermoeden. Het is eenvoudig van vorm en met een gebaar dat uitdrukt „het voortbestaan der Visserij hangt van de vis af' is het voor iedereen verstaanbaar. ww&

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1961 | | pagina 10