|4»»|» man* fleellabrie TWAALF LEEUWARDER BEDRIJVEN 1 I et begon in Holwerd. In 't kleine plaatsje dicht bij 't Wad stichtte Uilke Kla- sezs Koopmans in 1846 een maalderij en grutterij. In die tijd was er nog geen gezeur over de nodige examens, papiertjes-in-de- zak, enz. en een „patent als ondernemer" kreeg hij op 24-jarige leeftijd. Hij bouwde een „fabriek" en werkte daarin met een paard, wat helemaal niet vreemd was, want reke nen we tegenwoordig ook niet met paarden krachten? Alleen is één pk óns natuurlijk weer te weinig. En wat kwam er uit de maal derij? Boekweitmeel, boekweitgort en mos terdzaad. Deze foto van de stoom- meelfabriek „Friso" dateert van 1876. Het was het bedrijf aan het Vliet, dat wij nu ken nen als Koopmans Meelfabrieken De naam „Stoommeelfabriek Friso" veran derde in „Koopmans Meelfabrieken N.V." en de leiding lag in handen van Jan's drie zoons U., D. J. en J. W. Koopmans. Nog vóór het 50-jarig bestaan, in 1926, kwam een moderne veevoederfabriek klaar en een jaar later reed de laatste paar denwagen be laden met zakken door de stad. Met veel van vroeger was nu gebroken; de nieuwe silo van 1928 was al spoedig te klein en moest tot tweemaal toe vergroot worden. Het bedrijf kreeg ook zijn slagen te verdu ren: in 1930 de grote wereldcrisis, een jaar later het overlijden van Jan Koopmans, die na zijn aftreden als directeur president-com missaris was geworden. Zijn opvolger en schoonzoon L. G. van der Mey nam zijn taak over, maar overleed reeds vier jaar later. Het werk bleef zich uitbreiden: havermout- en mengvoederfabricage, een nieuw kantoor en laboratorium. Het fabriekscomplex van de „Fortuna" aan de Harlingertrekweg werd aangekocht maar toen kwam de tweede wereldoorlog met alle ellende en tegenslagen. Toen de bevrijding na vijf bange jaren een feit was, waren de zolders leeg en had de fa briek zelfs geen krachtbron meer. In de di rectie werden de heren J. E. Benes en mr. G. J. van der Mey opgenomen en de weder opbouw werd met kracht aangevat. In 1951 was het nodig een derde silo te bouwen. Zes jaar later overleden de heren U. en J. W. Koopmans. In 1881 nam zoon Jan Koopmans het werk van zijn vader over en drie jaar later begon hij met de fabricage van veevoeder, mais- en gerstemeel. In de negentiger jaren ont stond de crisis met de graanprijzen die ble ven dalen. Maar 't bedrijf ondervond geen hinder. En toen verscheen het grote Ameri ka op het toneel, dat zeer goedkoop tarwe bloem exporteerde. Koopmans nam er de roggebloemmalerij voor in de plaats. Bij het 25-jarig jubileum bestond het personeel uit zes man op 't kantoor en dertig man in de fabriek. De nieuwe eeuw begon en bracht andere eisen mee, ook voor Koopmans. En zo ver rees in 1904, over de oude gebouwen heen een ingewikkelde bouwerij! een voor die tijd moderne fabriek waar nu ook meel voor runderen, kalveren en varkens gemaakt werd en men ging voor in- en verkoop zaken doen met 't buitenland. Natuurlijk bracht de eerste wereldoorlog moeilijke jaren mee, maar ondertussen kwam de electrificatie van het bedrijf tot stand en konden de buren niet meer klagen over roetvlekken op de hagel witte was van hun bleekveldjes. Zelfs gedu rende de oorlog kon aan uitbreiding op ter rein aan het Tijnjekanaal worden begonnen. Na verloop van tijd werd dat éne paard de fabrikant ook te weinig, hij ging over op stoom. Een machine van 2 pk in 1867 en vijf jaar later werd het al 6 pk. Maar Holwerd zou in de toekomst misschien niet dé plaats zijn waar een bedrijf een grote vlucht kon nemen en dus op naar Leeuwarden, waar in 1876 de meelfabriek van Hein Blok Wy- brandi overgenomen kon worden. Voor 14.000 kwam Uilke Klasesz aan het Vliet te zitten, er werd al wéér een nieuwe stoom machine in gebruik genomen, het bedrijf werd gemoderniseerd en men begon ook met de produktie van tarwebloem. Het bedrijf met de éne paardekracht werkt nu met duizenden paardenkrachten, 550 man vinden in fabriek, kantoor en buitendienst hun werkkring. Dezer dagen zal een geheel nieuwe levensmiddelenfabriek aan de Tijnje- weg in bedrijf worden gesteld. Grote aan dacht wordt besteed aan het wetenschappe lijk onderzoek en als gevolg daarvan kunnen nieuwe producten op de markt worden ge bracht. Bij het silhouet van Leeuwarden zouden de boven alles uitstekende gebouwen van Koop mans' Meelfabrieken niet meer weg te den ken zijn zij immers geven de stad ook naar het uiterlijke aanzien en betekenis. M. J. VAN HEEMSTRA. Een luchtfoto van het moderne gebouwen complex van Koopmans Meelfabrieken

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1961 | | pagina 7