Stadsdienst kan dit jaar de twee miljoen halen Stijgende vervoerscijfers en een nieuwe lijn Betere verbinding naar Oost en Zuid :uweriW "SJpjataanst insulindestr 2 wéïférj '"gertrekwf, veemarkt Wl LHELMINA P LE I N 7 ^Hgume, borniastraat Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 10e jaargang no. 9 - september 1961 Redactie-commissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pater H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 2,50 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden Sinds 1954 heeft het jaarcijfer der vervoerde passagiers van de Stadsdienst steeds boven de anderhalf miljoen gelegen. In 1953 was het 1.353.046 en de jaren daarna gaven de volgende cijfers te zien: 1954 1.694.147, 1955 1.898.713, 1956 1.558.069, 1957 1.630.731, 1958 1.672.570, 1959 1.740.207, 1960 1.992.734. Het laatste aantal lag dus al tegen de twee miljoen aan. De verwachting lijkt gerechtvaardigd, dat de Stadsdienst dit jaar de twee miljoen passagiers zal bereiken. In het eerste halfjaar van 1961 waren het er al 1.030.529 meer dan één miljoen dus. Gaat alles op dezelfde voet voort, dan wordt de twee miljoen barrière gemakkelijk doorbroken. Er komt echter nog bij, dat de Stadsdienst op 1 oktober start met een nieuwe lijn, nummer vier dus. De verwachting lijkt gewettigd, dat deze uitbreiding een flink extra gewicht in de schaal zal leggen wat de vervoerscijfers betreft. Voor lijn 4 zijn twee nieuwe bussen aangeschaft, die straks beurtelings naar het oosten en het zui den van de stad gaan rijden. De uitbreiding van de Stadsdienst houdt op deze manier de uitbreiding van de stad ('t Heechterp en 't Nijlan) bij. Van de binnenstad (Wilhelminaplein) worden nu vier rou tes in het oostelijke stadsdeel gereden, twee in het zuidelijke en (als vanouds) twee in het weste lijke. Het hierbij afgedrukte kaartje geeft deze routes aan en kan dus nuttige diensten bewijzen aan al degenen, die eerst nog even aan de nieuwe gang van zaken moeten wennen. Men moet er overigens rekening mee houden, dat lijn 1 voorlo pig nog enige afwijkingen van deze route zal ver tonen, in verband met de onberijdbaarheid van en kele straten. Deze tijdelijke wijzigingen zijn onder het kaartje aangegeven. Een belangrijke verandering ondergaan ook de rij tijden. Speciaal daaraan zal het publiek aanvanke lijk bijzondere aandacht moeten besteden, maar in vele stadsgedeelten zal men het gemak ervan spoedig ervaren. Al blijit de twintig minutendienst gehandhaafd, toch zal een groot deel van de stad praktisch het gerief van een tien minutendienst ontvangen. De bussen zullen namelijk niet alle op dezelfde tijd van het Wilhelminaplein vertrekken, maar groeps gewijs om de tien minuten. De lijnen 3 en 4 blijven op de oude tijden vertrekken: op het hele uur, op twintig over en twintig voor. De lijnen 1 en 2 liggen daar met hun vertrektijden tussenin: tien over, op het halve uur en tien voor. Wie nu dicht bij twee lijnen woont, kan om de tien minuten uit één van de twee kiezen en dus praktisch elke tien minuten vertrekken. Men heeft gemeend, dat het voordeel van dit systeem opweegt tegen het na deel van de wachttijden van maximaal tien minu ten bij het overstappen op het Wilhelminaplein. GROEI NAAR GROTER De uitbreiding met een nieuwe lijn is een nieuwe fase in de ontwikkeling van de Stadsdienst, die nu dus met acht bussen gaat rijden. Eigenlijk zou den we van acht lijnen moeten spreken, maar men blijit om technisch-organisatorische redenen vast houden aan de nummering van 1 tot en met 4. Bij alle begrip voor de redenen daartoe mag toch wel worden geconstateerd, dat dit systeem het stadsdienstnet weinig overzichtelijk maakt. Vooral voor vreemdelingen is de kans op verwarring groot en dit geldt in het bijzonder op het Stations plein, waar veie van deze vreemdelingen instap pen. De grote kaart bij de Stationsuitgang is ove rigens een nuttige wegwijzer (niet alleen voor de stadsbusgebruikers) en het is prettig, dat de N.T.M. van plan is deze te vernieuwen. Het naar het tijdschema ontkoppelen van de lijnen op het Wilhelminaplein is om meer dan één reden plezierig. De tien minutendienst in verschillende stadsdelen (zij het door een combinatie van ver schillende lijnen) brengt een grotere service aan het publiek mee. Bovendien wordt een te grote opeenhoping van bussen en reizigers bij de cen trale bushalte voorkomen. Zeer belangrijk lijkt ons ook, dat elke vertraging nu niet meer in het hele systeem hoeft door te werken, maar slechts op de heltt daarvan van invloed zal zijn. De vertragingen zijn nu eenmaal dè grote narig heid bij een stadsdienst, vooral bij een tussen- systeem als in Leeuwarden wordt toegepast. Naast de verkeersdrukte spelen in Leeuwarden de brug gen en de overweg in de Schrans een belangrijke rol als remmende factoren". Een aanzienlijke ver betering zou het rijden met begin- en eindpunten brengen, maar dit zou zo'n grote verhoging der exploitatielasten meebrengen, dat dit naar rede lijkheid niet van de N.T.M. kan worden verwacht. En toch zal het op de duur deze kant op moeten. De Stadsdienst heeft zijn onmisbaarheid al lang en breed bewezen en daaruit moet een streven naar de uiterste perfectie voortkomen. Wegens herbestrating wordt t ij d e 1 ij k gereden LIJN 1 i Essenstraat via Populierstraat, Archipelweg, enz. LIJN 1 Breitncrstr,aat via Aart v. d. Neerstraat, Jan van Scorelstr., Vincent v. Goghstr., Verl. Schrans, enz. A Autobusstation B. Station N.S. C. Raad huis D. Reisbureau Ce,buto E.Post Telegraaf Telefoon F. Politiebureau G.AIgemene Begraafplaats H.St. Bonifacius Hospitaa; I.Gasfabriek J.Prins Frederik Kazerne K.Diaconessenhuis L.Paleis van Justitie M.Fries Museum NStadsziekenhuis O.V.V.V- Kantoor P.Nieuwe Veemarkt

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1961 | | pagina 3