Stadsdienst
kan dit jaar de twee miljoen
halen
Stijgende vervoerscijfers en een nieuwe lijn
Betere verbinding naar Oost en Zuid
:uweriW
"SJpjataanst
insulindestr 2
wéïférj
'"gertrekwf,
veemarkt
Wl LHELMINA P LE I N 7
^Hgume,
borniastraat
Maandblad onder auspiciën van de
Stichting „Leeuwarder Gemeenschap"
10e jaargang no. 9 - september 1961
Redactie-commissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pater H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 2,50 per jaar
Giro-nummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
Sinds 1954 heeft het jaarcijfer der vervoerde passagiers van de Stadsdienst
steeds boven de anderhalf miljoen gelegen. In 1953 was het 1.353.046 en de
jaren daarna gaven de volgende cijfers te zien: 1954 1.694.147, 1955 1.898.713,
1956 1.558.069, 1957 1.630.731, 1958 1.672.570, 1959 1.740.207, 1960 1.992.734.
Het laatste aantal lag dus al tegen de twee miljoen aan. De verwachting lijkt
gerechtvaardigd, dat de Stadsdienst dit jaar de twee miljoen passagiers zal
bereiken. In het eerste halfjaar van 1961 waren het er al 1.030.529 meer dan
één miljoen dus. Gaat alles op dezelfde voet voort, dan wordt de twee miljoen
barrière gemakkelijk doorbroken. Er komt echter nog bij, dat de Stadsdienst op
1 oktober start met een nieuwe lijn, nummer vier dus. De verwachting lijkt
gewettigd, dat deze uitbreiding een flink extra gewicht in de schaal zal leggen
wat de vervoerscijfers betreft.
Voor lijn 4 zijn twee nieuwe bussen aangeschaft,
die straks beurtelings naar het oosten en het zui
den van de stad gaan rijden. De uitbreiding van de
Stadsdienst houdt op deze manier de uitbreiding
van de stad ('t Heechterp en 't Nijlan) bij. Van de
binnenstad (Wilhelminaplein) worden nu vier rou
tes in het oostelijke stadsdeel gereden, twee in
het zuidelijke en (als vanouds) twee in het weste
lijke. Het hierbij afgedrukte kaartje geeft deze
routes aan en kan dus nuttige diensten bewijzen
aan al degenen, die eerst nog even aan de nieuwe
gang van zaken moeten wennen. Men moet er
overigens rekening mee houden, dat lijn 1 voorlo
pig nog enige afwijkingen van deze route zal ver
tonen, in verband met de onberijdbaarheid van en
kele straten. Deze tijdelijke wijzigingen zijn onder
het kaartje aangegeven.
Een belangrijke verandering ondergaan ook de rij
tijden. Speciaal daaraan zal het publiek aanvanke
lijk bijzondere aandacht moeten besteden, maar in
vele stadsgedeelten zal men het gemak ervan
spoedig ervaren. Al blijit de twintig minutendienst
gehandhaafd, toch zal een groot deel van de stad
praktisch het gerief van een tien minutendienst
ontvangen.
De bussen zullen namelijk niet alle op dezelfde tijd
van het Wilhelminaplein vertrekken, maar groeps
gewijs om de tien minuten. De lijnen 3 en 4 blijven
op de oude tijden vertrekken: op het hele uur, op
twintig over en twintig voor. De lijnen 1 en 2
liggen daar met hun vertrektijden tussenin: tien
over, op het halve uur en tien voor. Wie nu dicht
bij twee lijnen woont, kan om de tien minuten uit
één van de twee kiezen en dus praktisch elke tien
minuten vertrekken. Men heeft gemeend, dat het
voordeel van dit systeem opweegt tegen het na
deel van de wachttijden van maximaal tien minu
ten bij het overstappen op het Wilhelminaplein.
GROEI NAAR GROTER
De uitbreiding met een nieuwe lijn is een nieuwe
fase in de ontwikkeling van de Stadsdienst, die
nu dus met acht bussen gaat rijden. Eigenlijk zou
den we van acht lijnen moeten spreken, maar men
blijit om technisch-organisatorische redenen vast
houden aan de nummering van 1 tot en met 4.
Bij alle begrip voor de redenen daartoe mag toch
wel worden geconstateerd, dat dit systeem het
stadsdienstnet weinig overzichtelijk maakt. Vooral
voor vreemdelingen is de kans op verwarring
groot en dit geldt in het bijzonder op het Stations
plein, waar veie van deze vreemdelingen instap
pen. De grote kaart bij de Stationsuitgang is ove
rigens een nuttige wegwijzer (niet alleen voor de
stadsbusgebruikers) en het is prettig, dat de N.T.M.
van plan is deze te vernieuwen.
Het naar het tijdschema ontkoppelen van de lijnen
op het Wilhelminaplein is om meer dan één reden
plezierig. De tien minutendienst in verschillende
stadsdelen (zij het door een combinatie van ver
schillende lijnen) brengt een grotere service aan
het publiek mee. Bovendien wordt een te grote
opeenhoping van bussen en reizigers bij de cen
trale bushalte voorkomen. Zeer belangrijk lijkt ons
ook, dat elke vertraging nu niet meer in het hele
systeem hoeft door te werken, maar slechts op de
heltt daarvan van invloed zal zijn.
De vertragingen zijn nu eenmaal dè grote narig
heid bij een stadsdienst, vooral bij een tussen-
systeem als in Leeuwarden wordt toegepast. Naast
de verkeersdrukte spelen in Leeuwarden de brug
gen en de overweg in de Schrans een belangrijke
rol als remmende factoren". Een aanzienlijke ver
betering zou het rijden met begin- en eindpunten
brengen, maar dit zou zo'n grote verhoging der
exploitatielasten meebrengen, dat dit naar rede
lijkheid niet van de N.T.M. kan worden verwacht.
En toch zal het op de duur deze kant op moeten.
De Stadsdienst heeft zijn onmisbaarheid al lang en
breed bewezen en daaruit moet een streven naar
de uiterste perfectie voortkomen.
Wegens herbestrating wordt t ij d e 1 ij k gereden
LIJN 1 i Essenstraat via Populierstraat, Archipelweg, enz.
LIJN 1 Breitncrstr,aat via Aart v. d. Neerstraat, Jan van
Scorelstr., Vincent v. Goghstr., Verl. Schrans, enz.
A Autobusstation
B. Station N.S.
C. Raad huis
D. Reisbureau Ce,buto
E.Post Telegraaf Telefoon
F. Politiebureau
G.AIgemene Begraafplaats
H.St. Bonifacius Hospitaa;
I.Gasfabriek
J.Prins Frederik Kazerne
K.Diaconessenhuis
L.Paleis van Justitie
M.Fries Museum
NStadsziekenhuis
O.V.V.V- Kantoor
P.Nieuwe Veemarkt