HONDERD JAAR GEHAKKETAK VOOR DE NIEUWE BEURS 5ÊS WERD GEBOUWD YV„ m Ifai 111 15 3^ ie de kaart van Leeuwarden kent, zal zich moeilijk kunnen voorstellen, dat het stadsbestuur indertijd voor het stichten van het Beursgebouw een betere plaats had kunnen vinden dan die, waarop het nu staat: op een steenworp afstand van het station, vlak naast een scheepvaartwater, dat vroeger een grote beteke nis had, dicht bij de veemarkt ook, èn in de onmiddellijke na bijheid van het centrum van de stad. Vóór hier evenwel de eerste schep aarde werd verplaatst en de eerste paal de grond werd ingeheid, is er bij het zoeken naar de beste plaats voor een nieuw beurs- en waaggebouw een strijd geweest, die bijna honderd jaar heeft geduurd. Al die tijd is de behoefte aan een nieuwe beurs sterk gevoeld, maar het hard nekkige gekrakeel van onze voorouders bleef het totstandkomen ervan in de weg staan. Tot er dan eindelijk in de tachtiger jaren van de vorige eeuw overeenstemming kwam en een ieder zich kon verenigen met de gedachte, dat het grote Beursgebouw zou verrijzen op de plaats, waar tot voor kort nog het hoge bolwerk van de Wir- dumerpoortsdwinger lag. We zullen in onze gedachten terug moeten gaan naar het midden van de achttiende eeuw om het mo ment te vinden, waarop de graan handelaren nog tevreden waren met het gebouw, waarin ze hun handel dreven. De binnengrachtjes, waardoor te genwoordig alleen zo nu en dan nog eens een praam vaart om ze van het ergste vuil te ontdoen, waren toen nog van eminent be lang voor het kleine scheepvaart verkeer en waar konden de han deldrijvende Friezen elkaar toen beter ontmoeten dan op de Wortel haven, de plaats, waar in het hart van de stad een knooppunt van deze grachten lag? Daar, in een herberg tussen de Ee en de Vliet, hadden de graanhan delaren al sinds jaar en dag hun beurs, terwijl de boter- en kaas handelaren hun zaken deden in de Oude Waag aan de Nieuwestad. Later speelde de handel zich voor namelijk af in de open lucht en op de Wortelhaven hadden de granen nogal wat te lijden van het weer. Dat werd natuurlijk als een be langrijk bezwaar gevoeld en bij het groter worden van de markt, begonnen de graanhandelaren aan te dringen op een nieuw en groter beursgebouw. In 1795 bleek het stadsbestuur van de noodzaak daarvan al overtuigd te zijn, maar gedurende tientallen jaren zouden de graanhandelaren zich nog met de oude herberg aan de Wortelhaven moeten behelpen, omdat men het niet eens kon wor den over de plaats, waar de nieu we beurs moest staan. In 1854 leed het plan om een nieuw gebouw te stichten schip breuk door de tegenstand van het college van Gedeputeerde Staten van Friesland en twee jaar later besloot men toen maar de herberg aan de Wortelhaven te vertimme ren en als hulpbeurs te bestem men. De gemeente kocht daartoe ook de belendende percelen aan, maar al heel gauw bleek ook deze nieuwe ruimte weer te klein te zijn; in 1866 verhuisden de graanhandela ren daarom naar de Concertzaal Van der Wielen aan de Breedstraat nu Zalen Schaaf. Intussen bleel men ijverig plannen maken voor het begeerde nieuwe beursgebouw en zelis had de ge meente aan de Oosterkade, op de hoek van het Droevendal, al een zevental huizen aangekocht en ge sloopt met de bedoeling daar de nieuwe beurs te bouwen. Gelukkig (mogen we nu wel zeg gen) ging dat evenwel niet door en toen in 1868 de Zuidergracht tussen het Verlaat en de Wirdu- merpoortsdwinger werd rechtge trokken, waardoor er tussen het Zaailand en de gracht nieuwe per celen bouwland ontstonden, viel het oog voor het nieuwe beursge bouw op de lap grond op de hoek van het Zaailand en de (huidige) Zuiderstraat. Ook daar echter zou de nieuwe beurs niet verrijzen: terwijl men nog hakketakte over de plannen met de beurs, werd er de eerste steen voor het Old Burger Wees huis gelegd. De behoefte aan een nieuw ge bouw was inmiddels nog aanzien lijk gegroeid, omdat langzamer hand ook het Waaggebouw aan de Nieuwestad voor de boter- en kaashandelaren veel te klein bleek te zijn en er ook door deze zuivel mensen naar een betere huisves ting werd uitgezien. Er zou dus eigenlijk één groot ko renbeurs- en waaggebouw moeten komen en in 1872 dacht het ge meentebestuur de meest geschikte plaats daarvoor eindelijk gevon den te hebben: tegenover het Pa leis van Justitie op het westelijke deel van het Wilhelminaplein. Maar ook tegen die plannen bleken weer alle mogelijke bezwaren te bestaan, maar toen het stadsbe stuur vijf jaar later met weer een nieuw denkbeeld kwam, kon ein delijk iedereen zich daarmee ver enigen: de nieuwe Beurs zou ge bouwd worden op de afgegraven dwinger bij de voormalige Wirdu- merpoort. Architect Thomas Romein, direc teur van gemeentewerken, kreeg de opdracht een ontwerp te maken met de aantekening, dat het ge bouw niet duurder dan 160.000 zou mogen zijn. In 1878 werd de bouw voor ruim 140.000 aanbesteed, maar door verschillende tegenslagen bleek het later nodig nog eens veertig mille voor het werk opzij te leg gen. Zo was er bijvoorbeeld met het heien een misrekening ge maakt en ook bij het berekenen van de draagkracht van de balken had men zich aanvankelijk vergist. Na twee jaar van noeste arbeid kwam het grote gebouw klaar en op de vierentwintigste september 1880 konden de graanhandelaren uit de Concertzaal Van der Wielen en de boterhandelaren uit de Oude Waag er hun intrek nemen bijna honderd jaar, nadat er voor het eerst stemmen waren opgegaan voor het bouwen van deze nieuwe beurs!

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1961 | | pagina 15